طرز تهیه سس سبز ؛ یک چاشنی اشتهاآور

طرز تهیه سس سبز
آسان
4 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

سس سبز ، یک سس فوق‌العاده برای بهار و گرمای تابستان است. ترکیبی از چندین سبزی که رنگی از تازگی به هر آن‌چه با آن در تماس است، می‌بخشد. لذیذتر و آسان‌تر از این ممکن نیست، تمام مواد اولیه را مخلوط کنید و داخل غذاساز بریزید و همه چیز آماده است.

چون تعداد مواد اولیه تشکیل‌دهنده این سس کم است (سبزیجات، ماست، مایونز)، کیفیت بالای مواد نقش مهمی در تهیه سس دارد و تفاوت زیادی در نتیجه نهایی ایجاد می‌کند.

از آن جا که در هر حال قرار است غذاساز یا مخلوط‌‌‌‌‌‌ کن را بیرون بیاورید بهتر است مایونز را خودتان آماده کنید. آماده‌سازی آن تنها چند دقیقه زمان می‌برد. اما اگر می خواهید مایونز را از سوپر‌مارکت تهیه کنید، دقت کنید که یک مایونز با‌کیفیت انتخاب کنید. ماست ایسلندی هم علاوه بر این که طعم لذت‌بخشی دارد، برای سلامتی بسیار مفید است و می‌تواند جایگزین خوبی برای مایونز باشد. اگر میزان کالری برای شما مهم نیست، طعم این سس در کنار خامه ترش هم بسیار فوق‌العاده است.

اگر اهل کاشت یا خرید روزانه سبزیجات هستید، بارها و بارها این سس را در کنار غذاهای متفاوت امتحان کنید. می‌توانید بر اساس خلاقیت و ذائقه شخصیتان، جای ترخون را با ریحان عوض کنید یا از ترکیب هر دو لذت ببرید. یا کمی شوید، ارگانو یا مرزنجوش اضافه کنید. تمام برگ‌های سبز سبزیجات این‌جا حرفی برای گفتن دارند، آن‌ها را ترکیب کنید و سس متفاوتی درست کنید.

سس سبز تر و تازه در کنار انواع سالاد مثل سالاد کینوا، سالاد آووکادو و سالادهای رژیمی یا انواع پاستا فوق‌العاده است و حتی می‌توانید آن را کنار سالاد مرغ سرو کنید. این سس حتی هم‌نشین خوبی برای کلاب‌ها و ساندویچ‌هاست.

مواد لازم برای تهیه سس سبز

  • برگ جعفری تازهسه‌چهارم پیمانه
  • برگ ریحان یا ترخون تازهنصف (یک‌دوم) پیمانه
  • پیازچهیک‌چهارم پیمانه
  • سیریک حبه
  • مایونز کالهیک پیمانه
  • ماست ایسلندی یا خامه ترش کالهسه‌چهارم پیمانه
  • آبلیمو تازهدو قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفلبه میزان لازم
  • ماهی آنچوی یا موتو(اختیاری)یک‌ونیم قاشق چای‌خوری

طرز تهیه سس سبز

مرحله اول

سیر، ریحان یا ترخون، جعفری، پیازچه، آبلیمو و ماهی موتو(اختیاری) را داخل مخلوط‌ کن بریزید. چند پالس بزنید تا مواد خرد شوند. با قاشق موادی را که روی کناره ظرف مخلوط‌کن باقی ماندند را بردارید و داخل ظرف بریزید.

مرحله دوم

سس مایونز و ماست ایسلندی یا خامه ترش را به مواد اضافه کنید. بعد از اضافه کردن نمک و فلفل دوباره مخلوط کن را روشن کنید و بعد از مدتی کناره‌های مخلوط کن را با قاشق داخل مواد بریزید. این کار را یکی دو بار ادامه دهید تا تمام مواد تشکیل دهنده کاملا یکدست مخلوط شوند و سس سبز رنگ و جذاب شما آماده شود.

نکات نهایی

ماهی آنچوی در تهیه بسیاری از غذاها و سس‌ها کاربرد دارد که می‌توان آن را به صورت تازه یا کنسرو تهیه کرد. این ماهی در جنوب ایران صید می‌شود و در شهر بوشهر با نام “موتو” شناخته می‌شود.

دیدگاه ها