طرز تهیه شیرینی پنجره ای با نشاسته گندم – ساده، ترد و خوشمزه

طرز تهیه شیرینی پنجره ای با آرد گندم
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

شیرینی پنجره‌ای یکی از تردترین و خوشمزه‌ترین شیرینی‌ها در دنیای شیرینی‌پزی به حساب می‌آید که به سادگی می‌توان آن را در منزل درست کرد. این شیرینی سنتی معمولا بهترین بهانه برای دور هم بودن با عزیزان‌تان است پس، از درست کردن آن غافل نشوید. دستور این شیرینی خوشمزه به کشور نروژ و جشن‌ سال نوی آن برمی‌گردد اما سال‌هاست که ایرانیان دستور سنتی آن را متعلق به شهر یزد می‌دانند. یزدی‌ها به دستور تهیه شیرینی پنجره‌ای همانند کیک یزدی و نان سوروک یزدی اهمیت ویژه‌ای می‌دهند پس در ادامه طرز تهیه شیرینی پنجره ای با نشاسته گندم را بخوانید. با تهیه این شیرینی ترد به راحتی می‌توانید از عزیزان‌تان در میهمانی‌ها و مراسم‌های مختلف پذیرایی کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی پنجره ای با نشاسته گندم

  • نشاسته گندم یک‌دوم پیمانه
  • تخم‌مرغ دو عدد
  • شیر یک‌دوم پیمانه
  • آرد سفید یک‌دوم پیمانه
  • آردبرنج یک‌دوم پیمانه
  • پودرقند به میزان لازم
  • روغن سرخ‌کردنی به مقدار لازم
  • پودر پسته به مقدار لازم

طرز تهیه شیرینی پنجره ای با نشاسته گندم

۱. تخم‌مرغ و نشاسته را آماده کنید

شیرینی پنجره‌ای معمولا یکی از گزینه‌های پذیرایی برای روزهای عید محسوب می‌شود پس آن را به ساده‌ترین روش با نشاسته گندم درست کنید. در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی پنجره ای با نشاسته گندم باید مواد لازم مانند تخم‌مرغ و شیر را برای یکسان‌سازی دمایشان با محیط از ۳۰ دقیقه قبل بیرون بگذارید. حال تخم‌مرغ‌ها را در یک کاسه بشکنید. آن‌‌ها را با دست یا هم‌زن آن‌قدر بزنید تا از حالت لختگی خارج شوند. در ادامه، نشاسته گندم را داخل کاسه با شیر خوب حل کنید تا دانه‌ها یک‌دست شوند. پیشنهاد ما به شما خواندن طرز تهیه شیرینی پنجره ای با ماست است که از خوشمزگی دست‌کمی از این دستور ندارد.

۲. مایه شیرینی پنجره ای را آماده کنید

آماده‌سازی مایه شیرینی برنجی با نشاسته گندم

در دومین مرحله از طرز تهیه شیرینی پنجره ای با نشاسته گندم باید مراحل تهیه مایه شیرینی را کامل کنید. پس نشاسته حل‌شده را به مخلوط تخم‌مرغ‌ها اضافه کنید. مواد داخل کاسه را خوب هم بزنید سپس آرد برنج و آرد سفید را داخل کاسه بریزید. حال شما مایعی شبیه به ماست هم‌زده دارید. مایع را از یک صافی رد کنید تا کامل یک‌دست شود. حال به سراغ مرحله نهایی تهیه شیرنی پنجره‌ای بروید. اگر برای اندازه‌گیری مواد لازم مشکل دارید می‌توانید طرز تهیه شیرینی پنجره ای با پیمانه لیوان را بخوانید.

۳. شیرینی پنجره ای را قالب بزنید

قالب زدن و سرخ کردن شیرینی پنجرای با نشاسته گندم

در سومین مرحله از طرز تهیه شیرینی پنجره ای با نشاسته گندم یک تابه مناسب برای سرخ کردن انتخاب کنید. تابه را باید تا نیمه روغن سرخ‌کردنی بریزید. با داغ شدن روغن، قالب را هم داخل آن قرار دهید. حال قالب را داخل خمیر شیرینی‌پنجره‌ای به شکلی فرو کنید که دیواره‌های آن آغشته به خمیر شود. قالب را داخل روغن بزنید و بعد از چند ثانیه آن را داخل روغن داغ تکان دهید تا شیرینی جدا شود. هر دو طرف شیرینی را برای چند ثانیه داخل روغن سرخ کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که خمیر شیرینی تمام شود. آن‌ها را داخل یک سبد یا توری بریزید تا روغن‌های اضافه آن گرفته شود. با سرد شدن شیرینی‌ها، روی آن‌ها را پودر قند و سپس پودر پسته بریزید. حال شیرینی‌ها آماده سرو هستند. از طرز تهیه شیرینی پنجره ای با نشاسته ذرت غافل نشوید چراکه بهتر از قنادی‌ می‌توانید آن را درست کنید.

دستور تهیه شیرینی پنجره ای با نشاسته گندم

نکات تکمیلی شیرینی پنجره ای با نشاسته گندم

شیرینی پنجره‌ای همانند دیگر شیرینی‌های عید بی‌دردسر و بدون فر درست می‌شود. پس آن را با ابتدایی‌ترین مواد در منزل درست کنید. نکات تکمیلی را در ادامه بخوانید تا مراحل پخت را راحت‌تر پیش ببرید.

انتخاب نشاسته در تهیه شیرینی پنجره ای

مهم‌‌ترین ماده اصلی در طرز تهیه شیرینی پنجره‌ای نشاسته است که باید در انتخاب آن دقت کرد. از بهترین نشاسته‌ها می‌توان به نشاسته گل و ذرت اشاره کرد. نشاسته ذرت جدا از آن‌که بافت نرم و لطیفی به شیرینی‌تان می‌دهد از خردشدن آن هم جلوگیری می‌کند. نشاسته گل را می‌توانید به راحتی با پودر نشاسته جایگزین کنید. ناگفته نماند که طرز تهیه شیرینی پنجره ای بدون نشاسته را هم در کتاب کاله می‌توانید بخوانید.

عطر و طعم شیرینی پنجره ای با نشاسته گندم

برای داشتن شیرینی خوش‌‌عطر و بو از گلاب و هل باید در تهیه مایه خمیر شیرینی پنجره‌ای با آرد گندم استفاده کرد. از سویی دیگر در آخرین مرحله می‌توانید پودر قند را با کمی گلاب و هل مخلوط کرده و روی شیرینی‌ها بپاشید.

خمیری شدن شیرینی پنجره ای و ترد نشدن

خمیری شدن شیرینی پنجره ای با نشاسته گندم

در برخی موارد، غلیظ بودن مایه شیرینی منجر به خمیری شدن آن می‌شود. در این صورت، می‌توانید خمیر را با یک قاشق چای‌خوری آب یا شیر رقیق کنید. همچنین می‌توانید نان پنجره‌ای‌های خود را روی کاغذ روغنی داخل سینی فر قرار دهید و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد بگذارید تا ترد شوند. از دیگر شیرینی‌هایی که برای عید می‌توان درست کرد شیرینی اشکی با روغن مایع است، حتما آن را درست کنید.

انواع شیرینی پنجره‌ ای با نشاسته گندم

شیرینی پنجره‌ای را به روش‌های مختلف و با طعم‌های گوناگون می‌توانید برای خود و عزیزان‌تان درست کنید. برای این‌ کار شما یکی از روش‌های زیر را به دلخواه و با توجه به ذائقه‌تان می‌توانید امتحان کنید:

  • شیرینی پنجره‌ای زعفرانی که باید پودر هل و ۲ قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده را بعد از آرد به مایه شیرینی اضافه کرده و قالب بزنید.
  • شیرینی پنجره‌ای کرم‌دار که باید برای تهیه آن کرم پیراشکی درست کرده و میان دو شیرینی پنجره‌ای بگذارید. این مدل شیرینی مناسب پذیرایی در تولد و جشن‌ها است.
  • شیرینی پنجره‌ای رنگی که باید چند قطره رنگ خوراکی به مایه اضافه کرده و قالب بزنید. از سویی دیگر می‌توانید مایه را در سه کاسه جداگانه تقسیم کرده و در آن رنگ خوراکی بریزید. در آخر آن‌ها را به آرامی داخل یک کاسه بزرگ‌تر بریزید و قالب بزنید.

شیرینی پنجره ای رژیمی

شیرینی پنجره ای رژیمی

شیرینی پنجره‌ای با آرد گندم عادی را باید در روغن فراوان سرخ کنید و حتما از ماست یا شیر پرچرب استفاده کنید پس اگر به رژیم غذایی‌تان اهمیت می‌دهید باید مصرف شکر و چربی را به حداقل برسانید. در طرز تهیه شیرینی پنجره‌ای رژیمی می‌توانید آب را جایگزین شیر، عسل و شکر قهوه‌ای را هم جایگزین شکر و پودر قند کنید.

پودر قند برای شیرینی پنجره‌ای

ظاهر زیبا و طعم فوق‌العاده شیرینی پنجره‌ای با آرد گندم به پودر قند برمی‌گردد. باید با خنک شدن شیرینی‌ها روی آن پودر قند بریزید تا قند روی آن‌ها آب نشده و حالت خمیری پیدا نکنند. در کنار این شیرینی خوشمزه می‌توانید طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی بدون فر را هم امتحان کنید.

عدم جدایی شیرینی پنجره ای از قالب

جدا شدن شیرینی پنجره ای از قالب

مایه شیرینی به دلایل مختلفی از قالب جدا نشده و هنگام سرخ شدن در روغن خرد می‌شود که دلایل زیادی مانند داغ نبودن قالب، سرد شدن روغن، ته‌نشین شدن مایه شیرینی، پف کردن شیرینی و چسبیدن به اطراف قالب از مهم‌ترین آن دلایل است. در نهایت شما باید هر بار مایه را هم بزنید تا ته‌نشین نشود. اگر تمام نکات بالا را رعایت کردید اما باز هم مایه از قالب جدا نشد به احتمال زیاد مایه زیادی به قالب چسبیده و ضخیم شده است. دانستن دستور تهیه نان برنجی کرمانشاهی با پیمانه به پذیرایی سنتی در ایام عید کمک خواهد کرد پس از آن غافل نشوید.

مدت زمان نگه داری شیرینی با آرد گندم

با هر دستوری که شیرینی پنجره‌ای را درست می‌کنید، می‌توانید آن را تا ۲ ماه به راحتی در محیط خشک و خنک نگه دارید به شرط آن‌که شیرینی‌ها را در یک ظرف بزرگ و عمیق نگه دارید. این شیرینی‌ها بسیار ترد هستند پس مراقب باشید که در ظرف تحت فشار قرار نگیرند تا خرد شوند. از سویی دیگر بیرون ماندن شیرینی‌ها منجر به سفت شدن بیش از حد آن‌ها می‌شود. برای روزهای عید از طرز تهیه شیرینی قرابیه گردویی غافل نشوید.

دیدگاه ها