طرز تهیه شیرینی گردویی

آسان
۱۵ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

ماده اصلی تشکیل دهنده شیرینی گردویی همانطور که از اسمش پیداست، گردو است. این شیرینی یکی از شیرینی‌های سنتی و پر طرفدار ایرانی است و به عنوان یک میان وعده خوشمزه و مقوی در کنار چایی یا قهوه  سرو می‌شود. در ادامه طرز تهیه این شیرینی را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه شیرینی گردویی

  • پودر مغز گردو۱۲۰ گرم
  • آرد برنج۱۰۰ گرم
  • زرده تخم مرغیک عدد
  • کره۸۰ گرم
  • پودر قند۱۲۰ گرم
  • دارچینیک دوم قاشق مربا خوری
  • مغز گردومقداری برای تزیین

طرز تهیه شیرینی گردویی

مرحله اول

فر را روشن کنید و آن را روی دمای ۱۷۵درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. اجازه دهید فر گرم شود و تمام نقاط آن با هم، هم دما شوند. کره و تخم مرغ را هم کمی قبل‌تر از شروع کار، از یخچال خارج کنید تا هم دمای محیط شوند.

مرحله دوم

بعد از نرم شدن کره، آن را درون یک کاسه متوسط بیندازید و پودر قند را به آن اضافه کنید، سپس آن‌ها را خوب با همزن مخلوط کنید. بعد از اینکه کمی رنگ ترکیب کره و پودر قند تغییر کرد زرده تخم مرغ را به آن‌ها اضافه کنید و مجددا خوب هم بزنید تا مخلوطتان کاملا یکدست شود.

مرحله سوم

در مرحله بعدی باید دارچین را به موادتان اضافه کنید و آن‌ها را خوب با هم هم بزنید. اگر طعم و عطر دارچین را دوست ندارید می‌توانید وانیل را جایگزین آن کنید. سپس پودر گردو را به آن‌ها اضافه کنید و مواد را با دست مخلوط کنید تا پودر گردوها کاملا به خورد مواد روند.

مرحله چهارم

آرد برنجتان را الک کنید و آن را به مایه شیرینی اضافه کنید. مواد را مداوم هم بزنید تا همه آن‌ها خوب با هم ترکیب شوند. مایه شیرینی گردویی باید یک خمیر نرم و لطیف باشد.

مرحله پنجم

یک عدد کاغذ روغنی را روی سینی فر قرار دهید. از مایه شیرینی به اندازه یک گردو جدا کنید و با دست آن را به شکل توپ در آورید و روی سینی فر قرار دهید. به همین ترتیب بقیه مواد را هم به شکل توپ در آورید و با فاصله کنار هم بچینید.

مرحله ششم

روی هر کدام از توپ‌ها یک عدد مغز گردو قرار دهید. برای اینکه گردو بعد از پختن به شیرینی چسبیده باشد و از روی آن نیفتد باید آن را کمی فشار دهید تا به خمیر شیرینی بچسبد.

مرحله هفتم

سینی فر را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه درون فر قرار دهید تا شیرینی‌هایتان بپزند. اگر دوست دارید شیرینی خشک باشد اجازه دهید کمی بیشتر در فر باقی بماند. بعد از اینکه شیرینی‌ها پخته شدند آن‌ها را از فر خارج کنید و اجازه دهید کاملا خنک شوند. سپس آن‌ها را از کاغذ روغنی جدا کنید و در ظرف مورد نظرتان بچینید و آن را سرو کنید.

دیدگاه ها