طرز تهیه ماست خانگی و خوشمزه

طرز تهیه ماست خانگی
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

ماست از آن دسته مواد غذایی است که می‌تواند هم به عنوان بخشی از ساید تمام غذاها در سفره غذایی‌تان باشد هم می‌تواند با ترکیب‌های مختلف از جمله ماست و خیار، ماست بادمجان و غیره از خوردن آن لذت ببرید. از خواص اصلی ماست می‌توان به تقویت سیستم ایمنی اشاره کرد. پس از گنجاندن آن در رژیم غذایی‌تان غافل نشوید. اگر تصمیم گرفتید ماست خانگی درست کنید که از کیفیت آن مطمئن باشید، با ما همراه باشید تا طرز تهیه ماستی با بافت منسجم و طعمی شیرین را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه ماست خانگی

  • شیر پرچرب کالهدو کیلو گرم
  • ماست سونسه قاشق غذاخوری

طرز تهیه ماست خانگی

مرحله اول

یک قابلمه بردارید و شیر را داخل آن بریزید و اجازه دهید که شیر با حرارت ملایم حدود 30 دقیقه به جوش بیاید. 10 دقیقه صبر کنید تا شیر با همان حرارت جوش بخورد. شیر را داخل ظرفی که در نظر گرفتید ریخته و صبر کنید تا شیر سرد شود. ظروف سفالی یا لعابی آب ماست را بهتر جذب می‌کنند؛ بنابراین اگر ظرف سفالی یا لعابی در دسترس دارید از آن استفاده کنید.

مرحله دوم

وقتی دمای شیر آن‌قدری شد که با فرو رفتن انگشتتان داخل شیر نه آن‌قدر داغ بود که دستتان بسوزد و ماست ترش شود و نه آن‌قدر ماست سرد باشد که شل شود، مایه ماست را داخل آن بریزید و خوب هم بزنید.

مرحله سوم

روی ظرف را با پارچه تمیز بپوشانید تا مایه گرم بماند. بعد از حدود 10 تا 12 ساعت شیر به ماست تبدیل می‌شود.

نکات طرز تهیه ماست خانگی

  • قبل از این که از مایه ماست استفاده کنید مطمئن شوید که مایه شیرین باشد در غیر این صورت ماستی که به دست می‌آید زیاد شیرین نخواهد بود.
  • از شیری استفاده کنید که مواد نگهدارنده نداشته باشد.
  • زمانی که مایه را اضافه می‌کنید، دمای شیر حدود 40 درجه باید باشد.
  • اگر ظرف لعابی یا سفالی در دسترس نداشتید از ظرف شیشه‌ای یا روحی استفاده کنید.
  • معمولا ماستی که در خانه تهیه می‌کنید، ماندگاری نسبتا کم‌تری از ماست‌های بازاری دارد. اما م سعی کنید ماست را حتما داخل یخچال استفاده کنید.
  • اگر ماست آب انداخت، دور نریزید سعی کنید با کمی هم زدن آب را داخل ماست جذب کنید.
  • اگر ماست خانگی شما آب انداخت می‌‌توانید با ریختن آن در یک کیسه مناسب ماست کیسه ای درست کنید.
  • به جای ماست سون می‌توانید از ماست سنتی هم استفاده کنید.

چرا ماست آب میندازد یا ترش می‌شود؟

اگر ماست که داخل آن مایه زدید، قبل از سرد شدن کامل، قاشق داخل آن بزنید یا تکان دهید ماست آب می‌اندازد. اما اگر به هر دلیلی ماست‌تان آب انداخت، دور نریدید چون ارزش غذایی فراوانی داشته و سرشار از پروتئین‌های محلول و ویتامین است.

چرا ماست ترش می‌شود؟

ترش شدن ماست به خاطر دمای بالای شیر، تازه نبودن مایه، زیاد بودن مایه ماست و زمان تخمیز طولانی است. و برعکس بی‌مزگی ماست، به علت کمتر‌ بودن دمای شیر، تازه بودن مایه ماست، شیرین بودن مایه ماست، زمان گرمخانه گذاری کوتاه است. چون ماست زمان کافی برای ایجاد عطر و طعم ندارد.

برای یک لیتر شیر چقدر مایه ماست بزنیم؟

برای هر یک لیتر شیری که برای تهیه ماست خانگی استفاده می‌کنید باید یک قاشق غذاخوری ماست را به عنوان مایه ماست به شیر اضافه کنید. ضمنا ماستی که قرار است به عنوان مایه ماست استفاده شود باید حتما هم دمای محیط شده و بعد به شیر اضافه شود.

دیدگاه ها