طرز تهیه مربا بهار نارنج به روش سنتی و اصیل

طرز تهیه مربا بهار نارنج
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
بیش 90دقیقه

فصل اردیبهشت مناطق پر از باغ مرکبات، تبدیل به بهشتی رویایی می‌شوند. شکوفه‌های نارنج و پرتقال را همه جا می‌بینید و با هر نفسی که می‌کشید عطر آنها شما را سرمست می‌کند. این شکوفه‌ها طول عمر کمی دارند ولی راه‌هایی وجود دارند که می‌توانید عطر آنها را در تمام طول سال حس کنید. بهار نارنج خشک شده، عرق بهار نارنج و مربا بهار نارنج ؛ به همین راحتی می‌توانید بهار و آرامشی که این شکوفه‌های نارنج به شما هدیه می‌دهند را در تمام سال با خود داشته باشید.

موضوع این مطلب ما طرز تهیه مربای بهار نارنج است. درست کردن این مربای لطیف، خوش عطر و طعم و زیبا قلق‌های خاص خود را دارد. این که چطور تلخی گلبرگ‌ها گرفته شود یا چطور شیشه‌ای شوند، به راحتی با چند ترفند انجام می‌شود. اگر دوست دارید خودتان در منزل مربای بهار نارنج درست کنید تا انتها همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه مربای بهار نارنج (یک پیمانه مربا)

  • آبپنج و نیم پیمانه
  • شکوفه نارنجدو پیمانه
  • شکوفه پرتقالیک سوم پیمانه
  • شکر دانه درشتدو قاشق غذاخوری
  • شکر دانه ریز (پودر شکر)یک پیمانه
  • نمکیک قاشق چایخوری
  • آب لیمو تازهدو قاشق غذاخوری

مراحل تهیه مربای بهار نارنج

مرحله اول

برای خلاص شدن از تلخی گلبرگ‌های نارنج، نمک و دو پیمانه آب را در یک قابلمه با هم ترکیب کنید و شکوفه‌های بهار نارنج و پرتقال را به آن اضافه کنید. بگذارید حدود 45 دقیقه بجوشد و بعد آبکشی کنید.

مرحله دوم

در یک قابلمه متوسط سه لیوان آب و دو قاشق غذاخوری شکر دانه درشت را مخلوط کرده و بگذارید تا بجوشند.

مرحله سوم

شکوفه‌های نارنج و پرتقال را به این ترکیب آب و شکر در حال جوش اضافه کنید. مدت هفت تا هشت دقیقه زمان بدهید تا در این آب قل بخورند. اگر ناخالصی هایی مثل کاسبرگ روی آب دیدید، آنها را جمع کنید.

مرحله چهارم

حالا مجدد شکوفه‌ها را آبکشی کنید ولی دقت کنید که آب آن را نباید دور بریزید. شکوفه‌ها را کنار بگذارید و آب را مجدد به قابلمه برگردانید.

مرحله پنجم

شکر دانه ریز را به این آب اضافه کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا آرام آرام شیره قوام بیاید و غلیظ شود. شکوفه‌ها و آب لیمو را به شیره مربا اضافه کنید و آرام هم بزنید. حدود دو ساعت زمان می‌برد تا شکوفه‌های نارنج شفاف شوند و شربت بهار نارنج به رنگ طلایی کمرنگ در ‌آید.

مرحله ششم

غلظت شیره مربا کاملا سلیقه‌ای است. زمان که به غلظت مورد نظرتان رسید، شعله را خاموش کنید و فرصت دهید تا مربا کاملا سرد شود. سپس در شیشه بریزید و در یخچال بگذارید.

چند نکته

  • برای از بین بردن تلخی بهار نارنج می‌توانید از مخلوط آب و آهک هم استفاده کنید. مدت 12 تا 24 ساعت اجازه دهید تا شکوفه نارنج در این ترکیب بماند سپس آبکشی کنید. بعد آنها را در آب در حال جوش بگذارید و فرصت دهید کمی بجوشد. سپس مجدد آبکشی کنید. این کار را سه تا چهار مرتبه انجام دهید تا تلخی شکوفه‌ها گرفته شود. در مرحله آخر شکوفه‌ها را با آب سرد آبکشی کنید. آهک مانع از تغییر شکل بهار نارنج می‌شود اما انتخاب مناسبی برای سلامتی نیست.
  • برای این که از غلظت شیره مربا بهار نارنج مطمئن شوید، کمی از مربا را با یکی قاشق بردارید. وقتی خنک شد، قاشق را کج کنید. اگر مربا سریع از قاشق نریخت یعنی به قوام مورد نظر رسیده‌اید.
  • این به خودی خود بسیار خوش عطر و طعم است ولی اگر دوست دارید می‌توانید در طرز تهیه مربا بهار نارنج زعفران یا هل هم اضافه کنید.
  • مربای بهار نارنج همراه خوبی برای چای عصرانه شماست.
  • اگر این مربا را دوست دارید می‌توانید طرز تهیه مربای توت فرنگی با وانیل را هم در دستور تهیه خود قرار دهید و یک تجربه خوب دیگر کسب کنید.

دیدگاه ها