طرز تهیه نان تافتون خانگی ساده و سریع

نان تافتون خانگی سنتی
آسان
8 نفر
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

در گذشته درست کردن نان در خانه مرسوم بوده و اغلب خانم‌های خانه در کنار تنور به نان‌پزی مشغول بودند اما امروزه درست کردن نان در منزل به عنوان سرگرمی و گاهی برای تقویت روحیه کار گروهی کودکان انجام می‌شود. این روزها حتی بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند در منزل نان خانگی تهیه کرده تا از سلامت و تمیزی آن مطمئن باشند. ما هم امروز قصد داریم دستور تهیه نان تافتون خانگی در قابلمه را به شما آموزش دهیم تا نانی حرفه‌ای و خوشمزه در خانه تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه نان تافتون

  • خمیر مایه فوری یک قاشق غذاخوری
  • آرد گندم نیم کیلو
  • نمک یک قاشق غذاخوری
  • آب یک لیوان
  • روغن مایع سه قاشق غذاخوری

طرز تهیه نان تافتون

مرحله اول

برای تهیه نان تافتون خانگی ابتدا آرد را الک کنید، داخل کاسه‌ای بزرگ ریخته و با نمک مخلوط کنید.

مرحله دوم

آب و خمیر مایه را در ظرفی ریخته و هم بزنید تا خمیر مایه خوب حل شود.

مرحله سوم

و بعد رفته رفته مخلوط خمیر مایه و آب را به آرد اضافه کنید و هم بزنید. و بعد روغن یا کره را اضافه کنید.

مرحله چهارم

بعد شروع به ورز دادن خمیر کرده و آب را اضافه کنید. بعد از آن‌که خمیر را خوب ورز دادید، آن را داخل کاسه بریزید و روی آن را با پلاستیک یا پارچه تمیز بپوشانید و حدود یک ساعت به آن استراحت دهید.

مرحله پنجم

سطح مخصوص پهن کردن خمیر را آردپاشی کنید. خمیر را به ۸ چانه تقسیم کرده (آن را گرد کنید) و هر قسمت را با استفاده از وردنه پهن کنید. و در آخر با دست یا چنگال سوراخ ایجاد کنید.

مرحله ششم

ماهیتابه‌ای را روی حرارت بگذارید تا کاملا گرم شود، سپس چانه خمیر را که خوب پهن کردید، داخل آن بیندازید تا بپزد، بعد از آنکه یک طرف نان پخت آن را برگردانید. زمانی که حباب در نان تشکیل می‌شود یعنی فرآیند پخت دارد صورت می‌گیرد. مراقب باشید نان تافتون شما نسوزد.

فوت و فن تهیه نان تافتون خانگی

  • اگر خمیر مایه شما قدیمی است برای عمل آوردن، آن را با کمی شکر و آب ولرم مخلوط کنید تا کف کند. (اگر حباب مشاهده نکردید یا مخمر شما کف نکرد یعنی کهنه است و کار نمی‌کند).
  • حتما قبل از ورز دادن خمیر دست خود را کمی چرب کنید.
  • در صورتی‌که حس کردید هنگام ورز دادن نان چسبندگی دارد می‌توانید کمی آرد به آن اضافه کنید؛ توجه کنید که اگر مقدار زیاد و بی‌حساب آرد اضافه کنید نان سفت می‌شود.
  • اگر می‌خواهید نان تافتون شما کنجدی باشد در مرحله ورز دادن کنجد یا دانه دلخواه دیگر را اضافه کنید.
  • اگر باز کردن خمیر با استفاده از وردنه به صورت دایره برای شما سخت است، بعد از آنکه آن را پهن کردید با استفاده از پیتزا‌بر یا چاقو آن را به صورت دایره برش بزنید.
  • به جای روغن می‌توانید از کره استفاده کنید تا نان‌تان خوش طعم و عطرتر بشود.
  • طرز تهیه نان زنجبیلی، نان بدون گلوتن و نان شکم پر را هم امتحان کنید و لذت ببرید.

همه چیز در مورد نان تافتان

تفتان که در اردو به آن تافتان و در فارسی تافتون گفته می‌شود، یک نان خاورمیانه است که با خمیرمایه درست می‌شود و در کنار غذاهای ایرانی، هندی و پاکستانی جایگاه خوبی دارد. در گذشته اغلب با زعفران و مقدار کمی پودر هل مزه‌دار می‌شده و با دانه‌هایی مانند دانه خشخاش هم تزئین می‌شده است.

در مورد تاریخچه این نان سنتی ایرانی گفته می‌شود، تافتون واژه‌ای فارسی است که از «تفن» به معنای «گرم کردن»، «سوختن» یا «شعله‌ورزی» گرفته شده است. بررسی اسناد ادبی و حماسه‌های ملی ایران از جمله شاهنامه نشان می‌دهد که واژه تفتان از قرن‌ها پیش رواج داشته است. در گذشته تنها راه تهیه تافتون پختن خمیر نان در تنور یا تنور سفالی بود. با این حال، پخت تافتون در اجاق دوار یا دستگاه پخت در سال‌های اخیر رایج شده است. گاهی تافتون را با کمی نمک یا بدون آن درست می‌کنند.

این نان چربی اشباع کمی دارد و کلسترول ندارد. تافتون حاوی مقادیر بالایی سلنیوم است. سلنیوم می‌تواند سیستم ایمنی بدن را در برابر باکتری‌ها بهبود بخشد و همچنین می‌تواند کلسترول HDL (کلسترول خوب) را هم افزایش دهد. تافتون همچنین حاوی مقادیر بالایی تیامین است.

دیدگاه ها