طرز تهیه نان شیرمال خانگی خوشمزه

متوسط
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

نان شیرمال از آن دسته نان‌هایی است که برای خیلی از افراد نوستالژی به حساب می‌آید. این نان خوشمزه و شیرین را می‌توانید با کمی دقت در خانه تهیه کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه نان شیرمال

  • آرد گندم (می‌توانید از مخلوط بدون گلوتن سلینو استفاده کنید)سه لیوان سر خالی
  • شیریک لیوان
  • شکریک دوم لیوان
  • کشمشیک دوم لیوان
  • تخم مرغیک عدد
  • پودر خمیر مایهیک قاشق غذا خوری
  • کره۱۰۰ گرم
  • نمکبه مقدار لازم

طرز تهیه نان شیرمال

مرحله اول

پودر خمیر مایه را درون ۲ قاشق آب ولرم بریزید و نصف قاشق شکر به آن اضافه کنید و ۵ دقیقه به آن زمان دهید.

مرحله دوم

تخم مرغ، کره آب شده، شیر، شکر، خمیر مایه آماده شده و کمی نمک را با هم مخلوط کنید سپس آرد را کم کم به آن اضافه کنید تا یک خمیر لطیف به دست آید و در نهایت کشمش به آن اضافه کنید.

مرحله سوم

خمیری که به دست آورده‌اید را ورز دهید. این خمیر به دلیل لطافتی که دارد ممکن است کمی چسبندگی داشته باشد اما نیازی نیست به آن آرد اضافه کنید.

مرحله چهارم

خمیر را به مدت سه ساعت داخل کاسه‌ای بگذارید و روی آن را بپوشانید. پس از این مدت زمان خمیر را به چند قسمت مساوی تقسیم کنید. هر تکه را به صورت نوار بلند در آورید و مانند موهای بافته شده آن‌ها را در هم بپیچید. یا هر شکل دیگری که تمایل داشتید تهیه کنید.

مرحله پنجم

مقداری کره آب شده و ۱ عدد زرده تخم مرغ را مخلوط کنید و با قلمو روی خمیرها بزنید، در صورت تمایل می‌توانید مقداری کنجد نیز روی آن بپاشید، خمیرهای آماده را درون سینی فر قرار دهید و ۲۰ دقیقه به خمیرها استراحت دهید.

مرحله ششم

پس از استراحت سینی را درون فری که از قبل با درجه حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن کرده‌اید و گرم شده است به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید، در پایان پخت می‌توانید گریل بالا را ۲ دقیقه روشن کنید تا روی نان ها طلایی شود ، نان‌ها را پس از خنک شدن سرو کنید.

مرحله هفتم

خمیر را تا حدی باید ورز دهید که مواد باهم ترکیب شوند، ورز دادن بیش از حد موجب خشکی خمیر و ترک خوردن نان‌ها خواهد شد.

مرحله هشتم

در صورت تمایل می‌توانید مقدار شکر را ۲ برابر کنید، استفاده از کشمش اختیاری است و می‌توانید به جای آن از گردو استفاده کنید.

دیدگاه ها