طرز تهیه پیراشکی پفکی خوشمزه و شیرین با تمام نکات در خانه

طرز تهیه پیراشکی پفکی
آسان
6 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

یکی از آن شیرینی‌هایی که یادآور خاطرات کودکی است و وقتی شکل و شمایل رنگی و شکلاتیش از ویترین شیرینی فروشی‌ها به چشم می‌خورد دلمان برای خوردنش غنج می‌رود، شیرینی پیراشکی است. البته از نوع تازه و نرم آن که چرب و چیلی هم نباشد. شیرینی پیراشکی یا همان دونات اگر به صورت خانگی و با روغن سالم سرخ شده باشد، یکی از خوشمزه‌ترین عصرانه‌ها به حساب می‌آید. در این دستورالعمل علاوه بر طرز تهیه پیراشکی پفکی با تمام نکاتش و همچنین طرز تهیه یک کرم خوشمزه برای روکش پیراشکی را با تمام نکاتش برایتان توضیح داده‌ایم. با طرز تهیه پیراشکی خانگی پفکی و شیرین همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی پیراشکی خانگی خوشمزه با روکش مخصوص

  • شیر پرچرب کالهدو پیمانه
  • شکر دانه ریزدو و نیم پیمانه
  • مخمر خشک فعالدو و یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • آرد همه منظورهچهارو نیم فنجان
  • نمکنصف قاشق چای‌خوری
  • کره پاستوریزه کاله (ذوب شده)شش قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ بزرگدو عدد
  • عصاره وانیل یا پودر وانیلیک قاشق چای‌خوری
  • روغن گیاهی سرخ کردنیبه مقدار لازم
  • پودر قندیک پیمانه

طرز تهیه پیراشکی خانگی پفکی و خوشمزه با روکش مخصوص

مرحله اول

برای تهیه یک مدل شیرینی پیراشکی با فیلینگ مخصوص ابتدا باید یک کاسه بزرگ را با اسپری روغن چرب کنید و کنار بگذارید. داخل یک کاسه کوچک یک پیمانه شیر پرچرب گرم را با یک‌چهارم فنجان شکر مخلوط کنید تا شکر داخل شیر حل شود. سپس مخمر را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا مواد کف کنند. حدود هشت دقیقه زمان برای به عمل آمدن مخمر کافی است.

مرحله دوم

حالا برای آماده کردن یک خمیر پیراشکی مرغوب و پفکی داخل یک کاسه متوسط​، آرد و نمک را با هم مخلوط کنید و کنار قرار بگذارید. سپس یک کاسه بزرگ بردارید، باقیمانده شکر، کره پاستوریزه آب شده، تخم مرغ و وانیل را با همزن دستی مخلوط کنید. مخلوط مخمر را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست ترکیب شوند. حالا مواد خشک یعنی آرد و نمک را آرام آرام اضافه کرده و با قاشق چوبی هم بزنید تا بافت خمیری ایجاد شود. خمیر را به سطح آردپاشی شده منتقل کنید و حسابی ورز دهید تا حالت کشسانی پیدا کرده و فقط کمی چسبناک شود. در صورت نیاز مقداری آرد به صورت قاشق‌های چای‌خوری به خمیر اضافه کنید و به ورز دادن ادامه دهید.

مرحله سوم

پس از اینکه خمیر پیراشکی آماده شد آن را داخل کاسه‌ای که با روغن چرب کرده‌اید قرار دهید و روی آن را با پارچه‌ای تمیز یا سلفون بپوشانید. اجازه دهید خمیر برای یک تا دو ساعت در یک محیط گرم در فضای آشپزخانه قرار دهید تا استراحت کند و اندازه آن دوبرابر شود.

مرحله چهارم

پس از گذشت این زمان روی سطح کارتان را آردپاشی کنید و خمیر را به کمک یک وردنه پهن کنید. خمیر پهن شده به قطر سه سانتی‌متر را قالب پیراشکی بزنید و تکه‌های قالب زده شده را جدا کنید. دوباره خمیر باقیمانده را یکدست کنید و آن را قالب بزنید. پیراشکی‌ها را روی سینی فر قرار دهید و بگذارید تا حدود چهل دقیقه استراحت کنند.

مرحله پنجم

یک قابلمه بردارید و داخل آن را با روغن پر کنید. بعد از این که روغن داغ شد و به دمای حدود 180 درجه رسید آن‌ها را داخل روغن ریخته و سرخ کنید. دو طرف پیراشکی را سرخ کنید تا طلایی‌رنگ شود. حدود یک دقیقه زمان برای سرخ کردن هر طرف پیراشکی کافی است. پیراشکی‌های سرخ شده را روی یک سینی که آن را با پارچه تمیز یا دستمال پوشاندید قرار دهید تا روغن‌شان خارج شود.

مرحله ششم

حالا سراغ آماده کردن کرم مخصوصی است که برای روکش پیراشکی در نظر گرفته‌ایم. داخل یک کاسه بزرگ شیر، پودر قند و وانیل را با هم مخلوط کنید تا یکدست شوند. پیراشکی‌ها را به ترتیب داخل کرم غوطه‌ور کنید و روی یک قفسه فلزی بچینید تا خنک شوند. شیرینی‌های پیراشکی شما آماده‌اند. نوش جان!

فوت و فن طرز تهیه پیراشکی پفکی

  • حواستان باشد اگر روغن پیراشکی خیلی داغ باشد روی آن سوخته و داخلش خام می‌ماند. اگر روغن داغ نباشد پیراشکی خیلی چرب می‌شود.
  • برای جلوگیری از سفت شدن پیراشکی‌هایتان دقت کنید تا به خمیر پیراشکی بیش از حد آرد اضافه نکنید. وقتی که خمیر پیراشکی‌تان کمی چسبندگی پیدا کرد اضافه کردن آرد را متوقف کنید.
  • علاوه بر کرم مخصوصی که طرز تهیه آن را به شما آموزش دادیم این پیراشکی را می‌توانید با کرم پاتیسیر و حتی پنیرخامه‌ای پر کنید.
  • برای اینکه این دسر را سالم‌تر تهیه کنید می‌توانید آن را با روغن زیتون سرخ کنید.
  • همین که روی پیراشکی‌هایتان طلایی شد آن‌ها را از روغن بیرون بکشید.
  • اگر از پیراشکی خوشتان می‌آید می‌توانید طرز تهیه پیراشکی با سوسیس را هم در کتاب کاله مطالعه کنید.

دیدگاه ها

  1. سلام ببخشید به جای مخمر خشک فعال از خمیر مایه هم میشه استفاده کرد؟

    1. زهرا عزیز سلام؛ بله شما می‌تونید از خمیر مایه هم استفاده کنید. باید خمیر مایه رو داخل یک لیوان شیشه‌ای با آب مخلوط کنید و پس از گذشت ۱۰ دقیقه وقتی روی مایع حباب‌های ریز ظاهر شد آن را به سایر مواد اضافه کنید.

      1. زهرای عزیز شما باید نصف پیمانه خمیر مایه و یک و نیم پیمانه شیر به موادتان اضافه کنید.