طرز تهیه گاناش شکلاتی یا سس شکلات برای تزئین روی کیک

طرز تهیه گاناش شکلاتی
آسان
4 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

طرز تهیه گاناش شکلاتی را برای تزئین روی کیک‌تان حتما امتحان کنید. فرقی نمی‌کند در چه سنی باشیم تقریبا همه ما از بین انواع شیرینی‌ها، دسرها و بستنی‌ها آن‌هایی که شکلاتی باشند را ترجیح می‌دهیم. این علاقه هنگامی که روی آن خوراکی سس شکلاتی براق و خوشرنگی باشد دو چندان هم می‌شود. از آنجایی که ما هم از این علاقه با خبر هستیم، تصمیم گرفتیم تا امروز مطلبی را آماده کنیم که  طرز تهیه گاناش شکلاتی را با ساده‌ترین روش آموزش دهد.

گاناش شکلاتی در دستور زیر آمده است علاوه بر اینکه یک سس شکلاتی خوشمزه و پر کاربرد است، به دلیل عصاره وانیلی که در تهیه آن بکار رفته است عطر متفاوت و خوشایندتری هم دارد. نکته دیگر متمایز کننده این دستور این است که در آن از لوازم و وسایل خاصی استفاده نشده است و هر فرد در آشپزخانه خودش با هر امکاناتی که دارد می‌تواند این سس شکلاتی را تهیه و مصرف کند.

مواد لازم برای تهیه گاناش شکلاتی یا سس شکلات برای تزئین روی کیک

  • خامه صبحانه کاله150 گرم
  • عصاره وانیلیک قاشق چای‌خوری
  • چیپس شکلات یا شکلات تخته‌ای خرد شده شیرییک فنجان

طرز تهیه گاناش شکلاتی یا سس شکلات برای تزئین روی کیک با تمام نکات

مرحله اول

تهیه یک سس شکلاتی حرفه‌ای به روش قناد‌ها کار آسانی نیست اما اگر تمام نکاتی که در این طرز تهیه گفته‌ایم را انجام دهید گاناش شکلاتی برای تزئین کیکتان بی‌نظیر خواهد شد. برای شروع ابتدا یک کاسه مقاوم به حرارت بردارید و شکلات را داخل آن بریزید. یک قابلمه یا کتری را از آب پر کنید و روی حرارت قرار دهید تا آب بجوشد. هنگامی که آب جوشید، کاسه حاوی تکه‌های شکلات را روی کتری یا قابلمه قرار دهید تا شکلات با حرارت آن به آرامی ذوب شود. هر از گاهی شکلات را با لیسک هم بزنید.

مرحله دوم

از طرفی دیگر خامه را داخل یک قابلمه کوچک یا یک شیر جوش مناسب بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا خامه آرام آرام گرم شود. توجه کنید که حرارت شعله نباید به گونه‌ای باشد که خامه به جوش بیاید. هنگامی که خامه گرم شد آن را روی شکلات آب شده بریزید و به مدت دو تا سه دقیقه مدام هم بزنید تا مخلوط شکلاتی رنگ و یکدستی حاصل شود.روی شکلات را بریزید ، سپس بگذارید 2-3 دقیقه بماند تا شکلات به آرامی نرم شود.

مرحله سوم

پس از این که مواد به خوبی مخلوط شدند، ظرف را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید. یک قاشق چای‌خوری عصاره وانیل به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا با سس مخلوط شود. پس کمی خنک شدن گاناش شکلاتی شما آماده است. می‌توانید آن را روی بستنی، وافل، کرپ، پن کیک و … بریزید و از طعم فوق العاده آن لذت ببرید.

نکات طرز تهیه گاناش شکلاتی یا سس شکلات برای تزئین روی کیک

  • توجه کنید که هرچه شکلات را ریزتر خرد کنید سریعتر ذوب می‌شود.
  • این گاناش شکلاتی را می‌توانید به مدت پنج روز در یخچال و حدود سه ماه در فریزر نگهداری کنید.
  • نوع شکلات در غلظت و کیفیت سس شکلاتی بسیار اهمیت دارد. پس پیشنهاد می‌کنیم که از شکلات مرغوب برای تهیه گاناش استفاده کنید.
  • این سس شکلاتی را می‌توانید با طعم دارچین هم تهیه کنید. برای این کار کافیست مقداری پودر دارچین را به مخلوط شکلات و خامه اضافه کنید و خوب هم بزنید تا دارچین کاملا مخلوط شود و به صورت گلوله باقی نماند.
  • این دستور برای انواع شکلات از جمله شکلات سفید و تلخ هم کاربرد دارد.
  • توجه داشته باشید که برای تهیه گاناش شکلات سفید باید مقدار خامه را به دو سوم فنجان کاهش دهید.
  • در صورتی که سس شکلاتی شما اضافه آمد می‌توانید آن را داخل یک ظرف در بسته بریزید و هر وقت که لازم داشتید آن را داخل مایکروویو قرار دهید تا مجدد ذوب شود.

دیدگاه ها

    1. دوست عزیز خیلی متاسفیم از این خبر و امیدواریم هر چه سریع‌تر سلامتی خودتون رو به دست بیارید. فراموش نکنید که در این دوره ابتلا به ویروس کورونا بهتر است به تغذیه‌تان اهمیت دهید و بیشتر از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک ال کازئی مثل ماست سون استفاده کنید.