طرز تهیه بستنی ساده و خوشمزه خانگی با روشی حرفه‌ای

طرز تهیه بستنی ساده
آسان
4 نفر
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

بر اساس برخی شواهد، تاریخچه بستنی به قرن چهارم قبل از میلاد برمی‌گردد؛ به زمانی که اسکندر مقدونی و اطرافیان او علاقه داشتند که نوشیدنی‌های خود را با یخ کوهستان ترکیب کنند و بنوشند. در اصل آن‌ها اولین بستنی ساده‌ای را می‌خوردند بدون اینکه حتی اسم آن را بدانند. شواهد دیگری هم وجود دارد که می‌گوید اولین بستنی ساده را آشپزهای امپراتوری روم ۶۲ سال قبل از میلاد مسیح ابداع کردند. البته داستان‌هایی هم درباره ابداع بستنی در چین و ایتالیا وجود دارد و این داستان‌ها هر چه که باشد، واقعیت این است که بستنی یکی از محبوب‌ترین دسرها در گوشه گوشه جهان است. همین کافی است تا ما طرز تهیه بستنی ساده وانیلی که یکی از پرطرفدارترین بستنی‌هاست را با شما درمیان بگذاریم. پس اگر این روزها سراغ کافه‌ها و بستنی فروشی‌ها نمی‌روید، خودتان دست بکار شوید و این بستنی خوشمزه را در خانه آماده کنید.  

مواد مورد نیاز برای تهیه بستنی ساده

  • تخم مرغشش عدد
  • شکریک‌سوم پیمانه
  • وانیلیک‌چهارم قاشق چای‌خوری سرپر
  • خامه شیرین شده قنادی 250 گرم

طرز تهیه بستنی ساده وانیلی

مرحله اول

قبل از هر کاری، خامه قنادی را که باید در فریزر نگه‌داری شود، از فریزر درآورده و به دمای محیط برسانید تا غلظت آن به اندازه غلظت بستنی شود و از حالت یخ زده در آید. حال ظرف شیشه‌ای گودی تهیه کنید. سفیده تخم‌مرغ‌ها را جدا کرده و به ظرف شیشه‌ای اضافه کنید. سپس با هم‌زن برقی شروع به هم‌ زدن کنید.

مرحله دوم

هم زمان با هم‌زدن سفیده تخم‌مرغ، آرام آرام شکر را به ظرف اضافه کنید. دقت کنید در هنگام اضافه کردن شکر، هم زدن را متوقف نکنید. چون این کار باعث آب انداختن سفیده تخم‌مرغ می‌شود و بستنی ساده شما را خراب می‌کند. حدود پنج دقیقه هم زدن را بی‌وقفه ادامه دهید.

مرحله سوم

سفیده فرم گرفته را داخل یخچال بگذارید. بعد در ظرف شیشه‌ای گود جداگانه، خامه را که قبلا به غلظت بستنی رسیده، با استفاده از هم‌زن برقی هم بزنید تا جایی که خط همزن روی خامه بماند و محو نشود.

مرحله چهارم

بعد از رسیدن خامه به حالت گفته شده، وانیل را به آن اضافه کنید و با لیسک، خامه بستنی ساده را هم بزنید تا وانیل خوب به خورد آن برود.

مرحله پنجم

بعد از مخلوط شدن خامه و وانیل، سفیده فرم گرفته را از یخچال بیرون بیاورید و با استفاده از لیسک، به خامه اضافه کنید. توجه کنید در این مرحله دیگر نمی‌توانید از هم‌زن برقی استفاده کنید؛ چراکه باعث از بین رفتن فرم خامه و سفیده می‌شود. بنابراین، مایع بستنی ساده را به مدت پنج دقیقه با استفاده از لیسک به ‌صورت دورانی هم ‌بزنید. در این مرحله در صورت تمایل می‌توانید مغز بادام یا پسته تست شده را به بستنی ساده وانیلی‌تان اضافه کنید.

مرحله ششم

حالا مایه را به مدت ۲۴ ساعت داخل فریزر قرار دهید. قبل از این کار حتما روی مایه بستنی را بپوشانید تا بوی نامطبوع فریزر را به خود نگیرد. بعد از گذشت این زمان بستنی قابل استفاده است و می‌توانید روی آن را با سس شکلات یا انواع مربا مثل مربای توت فرنگی، کدو حلوایی، مربای لیموشیرین و مربای تمشک تزیین کنید.

نکات مربوط به تهیه بستنی ساده وانیلی

  • در این روش تهیه بستنی، فقط می‌توانید از وانیل و کمی پودر کاکائو مخلوط شده با آب‌جوش برای طعم‌دهی استفاده کنید. اگر از میوه‌های مختلف داخل آن استفاده کنید بستنی نمی‌بندد.
  • ظرفی که سفیده تخم‌مرغ را در آن فرم می‌دهید، نباید چرب یا خیس باشد. طرف کاملا عاری از حتی یک قطره زرده تخم‌مرغ باشد. بهتر است قبل از استفاده از ظرف، آن را ۱۵ دقیقه در فریزر بگذارید. این کار باعث بهتر فرم گرفتن سفیده‌ها می‌شود.
  • در هنگام هم‌زدن سفیده، حتما هم‌زن برقی را در یک جهت و با دور زیاد تنظیم کنید و بی‌وقفه هم بزنید.
  • اگر شکر را یک دفعه یا مقدار زیاد از حد به سفیده‌‌ها اضافه کنید، باعث آب انداختن سفیده‌ تخم‌مرغ می‌شود و سفیده فرم نمی‌گیرد.
  • حتما دقت شود خامه دانه‌های یخ نداشته باشد. اگر حین هم‌ زدن متوجه دانه یخ شدید، خامه را ۵ دقیقه به حال خود رها کنید تا دانه‌های یخ آب شوند، سپس دوباره شروع به هم زدن کنید.
  • تا جایی که امکان دارد از وانیل شکری استفاده نشود. چراکه باعث کم شدن مزه و بوی وانیل می‌شود.
  • مدت ماندگاری این بستنی ساده در داخل فریزر، حداکثر یک ماه است.
  • فواید بستنی کم نیست! پس بی‌دلیل نیست که این دسر تا این اندازه پرطرفدار است. اگر بستنی خانگی و سالم را خودتان تهیه کنید، می‌توانید با خیال راحت آن را به میانوعده ثابت برای کودکتان تبدیل کنید.

دیدگاه ها