طرز تهیه خورش فسنجان ملس و جا افتاده مجلسی با مرغ

خورش فسنجان
متوسط
۸ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
بیش 90دقیقه

خورش فسنجان یکی دیگر از خورش‌های اصیل و شکیل ایرانی است که به قول معروف طرفداران دو آتیشه بسیاری دارد. این خورشت در نقاط مختلف کشور به صورت ملس، ترش و شیرین و با گوشت قلقلی، اردک و مرغ پخته می‌شود. خورشت فسنجان مثل قیمه نثار، باقالی پلو و مرصع پلو از غذاهای مجلسی به حساب می‌آید.  با ما همراه باشید تا طرز تهیه یک خورشت فسنجان جا افتاده و عالی با مرغ  را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه خورش فسنجان

  • مرغیک عدد
  • مغز گردو۷۵۰ گرم
  • پیازسه عدد
  • رب انارپنج قاشق غذاخوری
  • شکرسه قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل و زردچوبهبه مقدار لازم
  • روغنبه مقدار لازم

طرز تهیه خورش فسنجان

مرحله اول

خورش فسنجان نیز مانند خورشت قیمه و قرمه‌سبزی یکی از اصیل‌ترین و خوشمزه‌ترین نوع خورشت ایرانی است که به روش‌های متفاوتی تهیه می‌شود. برای مثال طرز تهیه خورشت فسنجان با انار  دستورالعمل دیگری از این غذا است که پیش از این به شما آموزش داده‌ایم؛ اما این‌بار قصد داریم تا شما را با یک روش دیگر از پخت فسنجان آشنا کنیم.

برای تهیه خورشت فسنجان ملس و جا افتاده با مرغ ابتدا باید تکه‌های مرغ را به مقداری نمک، فلفل و زعفران دم کرده آغشته کنید و با دو قاشق غذاخوری روغن تفت دهید.

مرحله دوم

سپس پیاز‌ها را رنده کنید، یک قابلمه برداشته و آن‌ها را با مقداری روغن تفت دهید و مقداری زردچوبه اضافه کنید.

مرحله سوم

گردو‌ها را چرخ کنید و بعد از این که پیاز‌ها کمی طلایی و نرم شد، به قابلمه اضافه کنید. بعد از 5 دقیقه رب انار را اضافه کرده و مجددا تفت دهید. شعله را زیاد کنید تا آب خورش به جوش آید سپس شعله را ملایم کرده و در قابلمه را ببندید.

مرحله چهارم

مرغ‌ها را به مخلوط پیاز و گردو اضافه کرده و چند لیوان آب را روی مواد بریزید. در همین مرحله اگر اهل فسنجون شیرین هستید، دو  قاشق غذاخوری شکر را اضافه کنید. اگر می‌خواهید طعم خورشت شما ملس باشد کافی است یک قاشق غذاخوری شکر اضافه کنید. شعله را زیاد کنید تا آب خورش به جوش آید سپس شعله را ملایم کرده و در قابلمه را ببندید.

مرحله پنجم

هر از چند گاهی خورش را هم زده و منتظر بمانید تا به مدت سه تا چهار ساعت خورش خوب جا افتاده و روغن بیاندازد. خورشت فسنجان جا افتاده و مجلسی شما بعد از این زمان آماده است. نوش جان!

نکات پخت فسنجان جا افتاده و مجلسی

  • پخت فسنجان حدود پنج تا شش ساعت طول می‌کشد، تا خورشت کاملا جا افتاده و روغن بیاندازد؛ بنابراین صبور باشید و اجازه دهید تا خورشت آرام آرام جا بیفتد.
  • به هیچ وجه مرغ‌‌ها را زودتر به خورش اضافه نکنید. چون ممکن است تا زمان جا افتادن خورشت، مرغ‌ها وا بروند.
  • هر از چند گاهی خورش را بچشید و به میزان ذائقه‌تان انداره رب انار را چک کنید.
  • بهتر است گردوها را چرخ کنید تا بیشتر روغن بیاندازند.
  • با اضافه کردن شکر، رنگ خورش مقداری تیره‌تر می‌شود.
  • اگر گیاهخوار هستید پیشنهاد می‌کنیم خورشت فسنجان با پنیر کبابی را حتما امتحان کنید.

خورشت فسنجان با پنیر کبابی

مرحله اول

اول اگر از مشخصات پنیر کبابی یا همان هالومی بخواهیم برایتان بگوییم؛ پنیر کبابی نوعی پنیر نیمه سخت طبیعی است که از ترکیب شیر گوسفند و بز تولید می‌شود. ویژگی‌ای که این پنیر را منحصر به فرد می‌کند، داشتن نقطه ذوب بالاست که روی حرارت ذوب نمی‌شود و قابل سرخ شدن و کبابی کردن است. این پنیر سرشار از خاصیت در صورت پخت بوی کباب می‌دهد و می‌تواند راهش را به غذاهای ایرانی هم باز کند و ترکیب خوش‌طعم و پرخاصیتی مثل فسنجان با پنیر کبابی را بسازد. اگر تا به الان تجربه چشیدن خورش فسنجان با پنیر کبابی را نداشتید، پیشنهاد می‌دهیم حتما امتحانش کنید. پنیر کبابی را می‌توانید کلا جایگزین گوشت خورش کنید یا هم از گوشت و هم از پنیر کبابی استفاده کنید. این پنیر می‌تواند خوردن خورشت‌های ایرانی را برای گیاه‌خوران لذت بخش کند.

دیدگاه ها