طرز تهیه سوپ جو پرک مجلسی خوشمزه با شیر و بدون شیر

طرز تهیه سوپ جو پرک مجلسی
متوسط
4 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
بیش 90دقیقه

هرچه هوا به سمت سرما پیش می‌رود، کمتر چیزی جای یک کاسه سوپ گرم و خوشمزه را می‌گیرد. سوپ‌هایی مثل سوپ شیر و قارچ یا سوپ گل کلم با پنیر از آن دسته غذاهایی هستند که هم می‌توان به عنوان پیش‌غذا و مقدمه‌ای برای غذای اصلی و هم به عنوان یک وعده غذایی مستقل و جداگانه مصرف کرد. در این مطلب، طرز تهیه سوپ جو پرک مجلسی را به دو شیوه بدون شیر و با شیر آموزش می‌دهیم تا به ویژه در فصل پاییز و زمستان، برای اعضای خانواده‌تان تهیه کنید.

مواد لازم برای طرز تهیه سوپ جو پرک مجلسی

  • جو پرک ۱ پیمانه
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • سینه مرغ ۱ عدد
  • آب مرغ ۱ تا ۲ پیمانه
  • گوجه‌فرنگی متوسط ۲ عدد
  • هویج ۱ عدد
  • برگ بو ۱ عدد
  • جعفری تازه نصف دسته
  • نمک، فلفل، روغن و زردچوبه به میزان لازم

مراحل طرز تهیه سوپ جو پرک مجلسی

۱٫ پختن سینه مرغ

در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ جو پرک مجلسی و خوشمزه، باید سینه مرغ را آب‌پز کنید. برای این کار، یکی از پیازها را پس از پوست کندن از وسط به ۴ قسمت تقسیم کرده و به همراه سینه مرغ، برگ بو، قدری نمک، فلفل، زردچوبه و ۲ تا ۳ لیوان آب، در یک قابلمه ریخته و روی حرارت قرار بدهید.

پس از جوشیدن مواد موجود در قابلمه، چنانچه روی سطح قابلمه کف سفید جمع شده بود، با قاشق جمع کنید. سپس حرارت را روی متوسط رو به کم قرار داده و اجازه بدهید سینه مرغ به مدت ۱ ساعت بپزد.

آب مرغ

پس از گذشت این مدت، سینه مرغ را از قابلمه خارج کرده و ریش‌ریش کنید. آب مرغ را هم از صافی بگذرانید تا پیازها و برگ بو از آن خارج شده و صاف و یکدست شود.

۲٫ آماده کردن سوپ

۱ عدد پیاز باقیمانده را به صورت نگینی ریز خرد کرده و همراه با کمی روغن، در قابلمه‌ای که قصد دارید سوپ خود را در آن بپزید، تفت بدهید.

گوجه‌فرنگی‌ها را رنده کرده یا با گوشت‌کوب یا غذاساز برقی پوره کنید. بعد از اینکه پیازها سبک شدند، پوره گوجه‌فرنگی را به همراه نمک، فلفل و زردچوبه به قابلمه اضافه کرده و اجازه بدهید تا آب گوجه‌ها قدری کشیده شده و غلیظ شود.

سپس جو را به همراه ۳ لیوان آب یا ترکیب آب و آب مرغ که در مرحله قبلی تهیه کردید، به قابلمه اضافه کنید. اجازه بدهید تا این ترکیب به مدت حدودا ۲ ساعت روی گاز بماند تا جوها حسابی نرم بشوند.

در نیم ساعت آخر پخت، سینه‌های مرغ ریش‌ریش شده را به همراه هویج رنده شده به قابلمه اضافه کنید. در پایان، سوپ را در ظرف موردنظرتان سرو کرده و روی آن را با جعفری ساطوری شده، تزیین کنید.

سوالات متداول در طرز تهیه سوپ جو پرک مجلسی

سوپ جو پرک مجلسی یک پیش‌غذای آسان است که خیلی زود تهیه می‌شود و می‌توانید با آن از مهمانانتان پذیرایی کنید. در بخش پایانی این مطلب به برخی از سوالات متداول و رایج شما در خصوص تهیه این سوپ پاسخ می‌دهیم.

طرز تهیه سوپ جو پرک مجلسی بدون مرغ چیست؟

اضافه کردن مرغ به سوپ شما کاملا اختیاری است و می‌توانید آن را به طور کامل حذف کنید. با این حال توصیه می‌کنیم چنانچه از آب مرغ هم در دستور تهیه سوپ خود استفاده نمی‌کنید، به جای آن از عصاره جامد مرغ که به صورت قرص یا پودر فشرده در بازار موجود است، استفاده کرده و آن را بعد از حل کردن در ۱ لیوان آب جوش، به موادتان اضافه کنید تا سوپ شما طعم بهتری بگیرد.

نکته: از آنجایی که عصاره‌های گوشت و مرغ آماده موجود در بازار تا اندازه‌ای شور هستند، بهتر است در صورت استفاده از آن‌ها، مراقب حجم نمکی که به غذایتان اضافه می‌کنید، باشید.

طرز تهیه سوپ جو پرک مجلسی برای ۱۰ نفر چیست؟

حجم مواد اولیه‌ای که در این مطلب برای تهیه سوپ جو پرک مجلسی ذکر کردیم، برای ۴ نفر مناسب است. برای پختن این سوپ خوشمزه برای ۱۰ نفر، میزان مواد اولیه ذکر شده در این دستور را ۲٫۵ برابر کنید. مثلا به جای ۱ پیمانه جو پرک، ۲٫۵ پیمانه جو در نظر بگیرید.

طرز تهیه سوپ جو پرک مجلسی با شیر چگونه است؟

برای تهیه سوپ جو پرک با شیر، گوجه‌فرنگی را از دستور بالا حذف کرده و به جای آن، ۱ تا ۲ لیوان شیر به ترکیب سوپ اضافه کنید. همچنین می‌توانید برای خوشمزه‌تر شدن سوپ خود، مقداری خامه صبحانه را هم در شیر حل کرده و به قابلمه اضافه کنید. طرز تهیه سوپ شیر و قارچ را امتحان کنید تا تجربه جدیدی از سوپ جو را داشته باشید.

دیدگاه ها