طرز تهیه عدس پلو با سویا و کشمش – روش های آبکش و دمی

طرز تهیه عدس پلو با سویا
آسان
2-3 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

عدس پلو یکی از غذاهای خوشمزه ‌و سنتی است که همه ما آن را چه به صورت نذری، چه در منزل امتحان کرده‌ایم. اما اگر دنبال این هستید که غذایتان گیاهی باشد می‌توانید آن را همرا با سویا کنید. قبلا طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ کرده و طرز تهیه عدس پلو با مرغ را مرور کرده بودیم و اینجا طرز تهیه عدس پلو با سویا و کشمش را به دو روش دمی و آبکش بررسی می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه عدس پلو با سویا و کشمش

  • بــرنج ۲ پیمانه
  • عدس ۱ پیمانه
  • پیاز ۲ عدد
  • سویا دو سوم پیمانه
  • گردو (اختیاری) ۶ تا ۸ عدد
  • کشمش پلویی به مقدار لازم
  • زعفران به مقدار لازم
  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه عدس پلو با سویا و کشمش به روش آبکش

۱. آماده کردن سویا و پخت عدس

خیساندن سویا برای تهیه عدس پلو با سویا

اولین مرحله از طرز تهیه عدس پلو با سویا این است که سویا را بشویید و بعد در آب بخیسانید تا حداقل یک ساعت تا پنج ساعت خیس بخورد. بعد آبکشش می‌کنیم و خوب فشار می‌دهیم تا آبش کامل کشیده شود.

همزمان عدس را که از قبل چندین ساعت خیسانده‌اید بپزید تا کمی بپزد اما نه آنقدر که له شود و پوستش از بافت خارج شود.

۲. آماده کردن مایه عدس پلو

سرخ کردن سویا برای تهیه عدس پلو با سویا

پیاز را سرخ کنید بعد ادویه که پیاز کمی سرخ شد ادویه لازم از زردچوبه، فلفل و دارچین را اضافه کنید. بعد سویا را اضافه کنید و خوب تفت دهید در حدی که نسوزد اما کاملا سرخ شود بعد گردو را ریز کنید و اضافه کنید فقط زیاد تفت ندهید.

۳. آبکش کردن و پختن عدس پلو

دم کردن عدس پلو با مرغ

حالا برنج را آبکش کنید و بعد در قابلمه مناسب ته دیگ سیب زمینی یا نان بگذارید و بعد به ترتیب یک لایه از برنج و مواد تفت داده شده و عدسس اضافه کنید و بعد بگذارید عدس پلو دم بکشد. غذای شما بعد از ۴۰ تا ۵۰ دقیقه دم می‌کشد آن را با کشمشی که در روغن تفت داده‌اید و زعفران دم کرده تزیین و میل کنید. نوش جان!

طرز تهیه عدس پلو با سویا به روش دمی

همه کارهایی که در بالا برای تهیه عدس پلو با سویا انجام دادید را اینجا هم انجام دهید. فقط وقتی به مرحله پخت برنج رسیدید برحسب نوع برنج‌تان مقداری آب و البته روغن و نمک بریزید و آن را روی شعله گاز قرار دهید تا به جوش آید. وقتی تقریبا آب تبخیر شد، عدس و مایه داخل عدس پلو را هم به آن اضافه کنید و هم بزنید و بگذارید به مدت ۳۵-۴۵ دقیقه دم بکشد. حواستان باشد شعله گازتان کم باشد. بعد از این زمان عدس پلو با سویا شما آماده است کافی است کشمش را که خوب شسته و خیس و خشک کرده بودید در مقداری کره تفت دهید و رویش مقداری گلاب بریزید و بعد روی برنج را با آن تزیین کنید. یادتان باشد حتما برای رنگ و تزیین عدس پلو از زعفران دم کرده هم استفاده کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه عدس پلو با سویا

عدس پلو یک غذای اصیل، مغذی و البته خوشمزه است که همه حتی گیاهخواران هم می‌توانند آن را مصرف کنند کافی است یا کلا گوشت را حذف کنند یا سویا را جایگزین گوشت کنند.

از بین بردن بوی سویا و خوش طعم کردن آن

سویا یک جایگزین خوب گوشت است اما همه طعم و مزه آن را دوست ندارند. بنابراین خوب است برای درست کردن آن کاملا آن را مزه‌دار کنید تا آن را برای همه جذاب کنید. مهمترین کار این است که حتما سویا را قبل از استفاده خیس کنید و بگذارید نرم شود و بعد آبش را بگیرید. هرچند می‌توانید برای دادن طعم بهتر اگر وگان نیستید به آن شیر اضافه کنید و بعد خوب شیر را با فشار از آن خارج کنید.

نکته دیگر این است که حتما سویا را با ادویه‌های طعم‌دار مثل زعفران خوش‌طعم کنید و البته به درستی و به میزانی سرخ کنید که کاملا سرخ شود. ادویه‌های مناسب عدس پلو را هم فراموش نکنید.

میزان عدس و برنج برای تهیه عدس پلو

معمولا حجم عدس و برنج بعد از پخت افزایش می‌یابد پس به میزان افراد خانواده خود به ازای هر نفر یک پیمانه برنج در نظر بگیرید و میزان عدس را نصف یا حتی یک‌چهارم در نظر بگیرید.

روش‌های مختلف پخت عدس پلو

عدس پلو را می‌توانید هم با گوشت هم بدون گوشت بپزید. حتی می‌توانید برای تهیه آن از گوشت چرخ کرده، یا گوشت قلقلی استفاده کنید یا حتی مرغ را جایگزین گوشت قرمز کنید. طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ کرده ، طرز تهیه عدس پلو با مرغ و طرز تهیه عدس پلو با کشمش را می‌توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

دیدگاه ها