طرز تهیه عدس پلو ساده برای ۴ نفر – دمی و آبکش

طرز تهیه عدس پلو ساده برای 4 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

اگر دنبال غذایی سالم و مغذی هستید، قطعا خوب است که عدس را در برنامه هفتگی غذایی خود قرار دهید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه عدسی و طرز تهیه عدس پلو با کشمش را که هم خوشمزه است و هم مغذی مرور کرده بودیم و اینجا طرز تهیه عدس پلو ساده برای ۴ نفر را بررسی می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه عدس پلو ساده برای ۴ نفر

  • عدس یک‌ونیم پیمانه
  • برنج ۴ پیمانه
  • پیاز ۲ عدد
  • زعفران دم کرده به مقدار لازم
  • ادویه مناسب عدس پلو به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم
  • کشمش پلویی و خرما به مقدار لازم

طرز تهیه عدس پلو ساده به صورت آبکش برای ۴ نفر

۱. پخت عدس

پختن عدس برای تهیه عدس پلوی ساده

اولین مرحله از طرز تهیه عدس پلو ساده دمی درست مثل طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ کرده این است که عدس را که قبلا چندین ساعت در آب خوب خیس خورده و نفخش گرفته شده با مقداری آب بپزید. حرارت را کم کنید و حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بپزید تا خوب پخته شوند، اما نرم نباشند. عدس‌ها را آبکش کنید و کنار بگذارید.

۲. درست کردن مخلوط عدس و پیاز

تهیه مایه داخلی عدس پلو ساده برای 4 نفر

دومین مرحله از تهیه عدس پلو ساده برای ۴ نفر این است که هم‌زمان که عدس می‌پزد ۲ قاشق غذاخوری روغن را در قابلمه‌ای گرم کنید. پیاز خلال شده را اضافه کنید و تفت دهید تا شفاف شود. سپس سیر خرد شده را اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا پیازها طلایی روشن شوند.

حالا عدس پخته شده را هم بزنید. سپس یک‌چهارم قاشق چای‌خوری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و ادویه عدس پلو را اضافه کنید و خوب هم بزنید.

۳. پختن عدس پلوی ساده

در یک قابلمه بزرگ، شش فنجان آب را با یک قاشق غذاخوری نمک بجوشانید. برنجی که قبلا خیس خورده را به آب در حال جوش اضافه کنید و بگذارید با حرارت زیاد بجوشد. برنج را به مدت ۵ تا ۶ دقیقه با حرارت متوسط بپزید تا دانه‌های برنج نرم شوند. در حین پختن برنج، گاهی اوقات هم بزنید. بعد که برنج کمی نرم شد آن را در آبکش آبکش کنید و کنار بگذارید.

حالا در آخرین مرحله از طرز تهیه عدس پلو ساده برای ۴ نفر برنج پخته شده مخلوط پیاز و عدس را در چند لایه متناوب در قابلمه‌ای که سیب زمینی یا نان به عنوان ته دیگ قرار داده‌اید، بریزید. در انتها آب زعفران را به همه جا بریزید و رویش را حتما یک قاشق غذاخوری روغن اضافه کنید و حرارت را برای حدود ۱۰ دقیقه تا متوسط بالا ببرید و سپس آن را کم کنید و اجازه دهید عدس پلوی شما حدود ۲۰ دقیقه یا ۳۰ دقیقه دم بکشد.

بعد روی این غذا را با کشمشی که خوب شسته شده و بعد در مقداری کره یا روغن تفت داده‌اید در کنار خرمای تفت داده شده در روغن تزیین کنید.

طرز تهیه عدس پلو ساده به صورت دمی برای ۴ نفر

اگر فرصت‌تان کم است می‌توانید عدس پلوی ساده را به صورت دمی دم کنید. برای این کار تمام مراحل بالا را انجام می‌دهید فقط برنج خیس خورده را در مقداری آب بریزید و داخلش کمی نمک و روغن اضافه کنید و روی اجاق گاز قرار دهید و بگذارید به جوش آید بعد که به جوش آمد و آب داخل قابلمه کمتر شد مخلوط عدس و پیاز را به همراه مقداری زعفران دم کرده اضافه کنید و بگذارید آب داخل قابلمه کاملا تبخیر شود بعد مقداری روغن داغ روی کل مواد بریزید و در قابلمه را که دم‌کنی رویش گذاشتید، ببندید تا عدس پلوی شما حداقل به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت دم بکشد.

جزییات بیشتر برای طرز تهیه کته عدس را می‌توانید در کتاب کاله بخوانید.

نکات تکمیلی برای تهیه عدس پلو

طرز تهیه عدس پلو ساده برای 4 نفر

عدس پلو فقط یک غذای ساده نیست بلکه به‌خاطر وجود عدس سرشار از خاصیت است. بنابراین بهتر است با دانستن فوت‌وفن‌ها و روش‌های مختلف تهیه آن از طرز تهیه عدس پلو مجلسی تا طرز تهیه عدس پلوی ساده این غذا را همیشه در برنامه غذایی‌تان داشته باشید.

انواع روش‌های پخت عدس پلو

عدس پلو سنتی: این روش متداول‌ترین و ساده‌ترین نوع عدس پلو است. برای آماده‌سازی این نوع پلو، ابتدا عدس را خیس می‌کنید و سپس آن را با برنج ترکیب می‌کنید. سپس برنج و عدس را با روشی معمولی پخته و از ادویه‌ها و مواد تازه مثل پیاز و کشمش برای افزایش طعم و تزیین استفاده می‌کنید. درست مثل همین عدس پلویی که ما در بالا گفتیم

عدس پلو با مرغ: در این نوع، عدس پلو با قطعات مرغ ترکیب می‌شود. ابتدا مرغ را با ادویه‌ها و ادویه مانند زردچوبه و زیره ترکیب می‌کنید و سپس آن را سرخ می‌کنید. در ادامه، برنج و عدس را به همراه مرغ دم می‌کنند تا طعم و مزه خوبی ایجاد شود. طرز تهیه عدس پلو با مرغ را در کتاب کاله مطالعه کنید.

عدس پلو با گوشت چرخ‌کرده و تکه ای: در این روش، گوشت چرخ‌کرده به عدس پلو اضافه می‌شود تا غذا با طعم دلچسبی ترکیب شود. گوشت را با پیاز و ادویه‌ها سرخ می‌کنید و سپس با عدس و برنج ترکیب می‌کنید و می‌پزید. طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ کرده و طرز تهیه عدس پلو با گوشت تکه ای را هم می‌توانید در کتاب کاله با جزییات بخوانید.

عدس پلو سبزیجات: در این نوع عدس پلو به جای گوشت یا مرغ، با سبزیجات مختلف مثل هویج، لوبیا یا اسفناج ترکیب می‌شود. سبزیجات را تهیه و بپزید و با عدس و برنج مخلوط می‌کنید.

هر نوع عدس پلو ممکن است به تناسب سلیقه شما تغییر کند، و ممکن است از ادویه‌ها و مواد تازه‌ای مانند زرشک، زعفران و غیره برای افزایش طعم استفاده کنید. همچنین می‌توانید با تجربه و آزمایش‌های خود به دستور پخت دلخواهتان برسید. مثلا طرز تهیه عدس پلو دمی با گوشت یا بدون گوشت هم یکی از گزینه‌هاست که می‌توانید آن را در کتاب کاله بخوانید.

اما از میان تمام عدس پلوها، عدس پلو نذری یک گزینه متفاوت و خاص است که طرز تهیه عدس پلوی نذری را می‌توانید با جزییات در کتاب کاله بخوانید.

نکاتی برای تزیین عدس پلو

برای تزیین عدس پلو خوب است هم از زعفران استفاده کنید هم در کنارش از کشمش و خرمایی که در روغن یا کره تفت داده‌اید و رویش مقداری گلاب ریخته‌اید هم استفاده کنید. سوای این‌ها زرشک سرخ شده به همراه خلال پسته هم می‌تواند از گزینه‌های مناسب برای تزیین عدس پلو باشد.

ادویه مناسب عدس پلو

راز خوشمزه شدن عدس پلو به ادویه‌های داخلش بسته است. پس حتما هم برای تعدیل طبع عدس پلو و هم برای خوشمزه شدن عدس پلویتان از ادویه غافل نشوید. ادویه عدس پلو معمولا شامل دارچین و زیره می‌شود. یا حتی می‌توانید از ادویه پلویی استفاده کنید.

میزان مناسب عدس به برنج برای تهیه عدس پلو

معمولا خوب است میزان عدس را به نسبت برنج یک‌دوم در نظر بگیرید. یعنی اگر برنج‌تان ۴ پیمانه است عدس را ۲ پیمانه بگیرید یا حتی یک‌ونیم پیمانه. چون عدس بعد از پخت حجمش زیاد می‌شود.

دیدگاه ها