طرز تهیه عدس پلو مجلسی رستورانی برای مراسم های مختلف

طرز تهیه عدس پلو مجلسی
متوسط
5-7 نفر
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
60 تا 90 دقیقه

اگر دوست دارید در طول هفته غذاهای مختلف برنجی بپزید، عدس پلو می‌تواند یکی از گزینه‌های خوب و مغذی باشد. این غذا که معمولا از نذری گرفته تا مراسم‌های مختلف در سفره‌های ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد را می‌توانید راحت بپزید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه عدس پلو با مرغ و حتی رازهای خوشمزه شدن عدس پلو را مرور کرده بودیم و اینجا قرار است طرز تهیه عدس پلو مجلسی را بررسی کنیم.

مواد لازم برای تهیه عدس پلو مجلسی

  • عدس به مقدار لازم
  • برنج به مقدار لازم
  • گوشت چرخ کرده به مقدار لازم
  • پیاز به مقدار لازم
  • زعفران به مقدار لازم
  • نمک، فلفل و دارچین به مقدار لازم
  • خرما و کشمش به مقدار لازم

طرز تهیه عدس پلو مجلسی

۱. آماده کردن عدس و برنج

اولین مرحله از طرز تهیه عدس پلو مجلسی درست مثل طرز تهیه عدس پلو با سویا این است که ۲۴ ساعت قبل از تهیه برنج، عدس را به همراه یک قاشق چای‌خوری نمک در یک کاسه بزرگ پر از آب خیس کنید. اگر نمی‌توانید عدس را به مدت ۲۴ ساعت خیس کنید، می‌توانید آن را برای چند ساعت خیس کنید.

در یک کاسه بزرگ، برنج را چندین بار با آب بشویید تا آب موجود در برنج شفاف و از نشاسته کدر نشود. کاسه برنج را با آب پر کنید و اجازه دهید حداقل ۲ ساعت در دمای اتاق بماند.

۲. آماده کردن مایه گوشتی

آماده کردن مایه گوشت چرخ کرده برای تهیه عدس پلو

در تابه‌ای روی حرارت متوسط، از ۱/۴ روغن نباتی و ۱/۴ فنجان کره برای تفت دادن پیازها استفاده کنید. مرتب هم بزنید تا پیاز نسوزد. نیمی از پیازهای سرخ شده را بردارید و در یک کاسه کوچک کنار بگذارید.

در همان ماهیتابه با نصف پیاز باقی‌مانده، زردچوبه را اضافه کرده و ۲ دقیقه دیگر تفت دهید. گوشت چرخ کرده، نمک و فلفل را به دلخواه اضافه کنید. گوشت چرخ کرده را اضافه کنید بعد که خوب رنگ گوشت عوض شد یک‌چهارم فنجان مخلوط زعفران به ماهیتابه اضافه کنید، روی آن را بپوشانید و بگذارید بجوشد تا آب آن تقریبا تبخیر شود و گوشت هم تا حدود بپزد و نرم شود.

۳. پختن عدس و آبکش کردن برنج

حالا و در این مرحله از طرز تهیه عدس پلو مجلسی و بعد از این که عدس خیس خورد، در یک قابلمه بزرگ شش پیمانه آب را به جوش آورده و عدس را اضافه کنید. یک قاشق چای‌خوری نمک اضافه کنید و  بپزید. بعد از پخت، عدس‌ها را در یک صافی در سینک صاف کنید و با آب سرد بشویید و برنج را آبکش کنید.

برای آبکش کردن برنج، در یک قابلمه بزرگ، ۸ فنجان آب را بجوشانید. برنج خیس شده در آب را صاف کرده و به آب در حال جوش اضافه کنید. نمک بریزید و گاهی برنج را هم بزنید تا به هم نچسبد. مهم است که زیاد هم نزنید چون باعث شکستن دانه‌های برنج می‌شود. اجازه دهید برنج بجوشد تا دانه‌ها کمی نرم شوند. بلافاصله برنج را در یک صافی در سینک صاف کنید تا آب داغ و نشاسته آن خارج شود، در همین حین برنج را با آب سرد بشویید تا فرآیند پخت متوقف شود.

۴. پختن عدس پلو

دم کردن عدس پلو مجلسی

اکنون و اینجا در ادامه طرز تهیه عدس پلو مجلسی، در همان قابلمه نچسبی که برای جوشاندن برنج استفاده کردید، یک‌چهارم فنجان روغن نباتی در قابلمه بریزید. بعد سیب زمینی‌های ورقه شده را در کف قابلمه بگذارید تا ته دیگ عدس پلوی زیبایی داشته باشید بعد به ترتیب یک لایه برنج و یک لایه عدس بریزید بهتر است عدس و برنج را کمی مخلوط کنید بعد به ترتیب تا تمام شدن برنج و مایه عدس کار را ادامه دهید.

قابلمه را روی حرارت متوسط زیاد قرار دهید. تقریبا بعد از ۵ دقیقه، صدای روغن و برنج را خواهید شنید که صدای «ترق ترق» می‌دهد. حرارت را روی متوسط بگذارید، روی برنج را با یک دم‌کنی بپوشانید و اجازه دهید عدس پلو به مدت  ۴۵ دقیقه بپزید.

۵. آماده کردن مواد برای تزیین

تفت دادن کشمش و خرما برای تهیه عدس پلو مجلسی

در آخرین مرحله از طرز تهیه عدس پلو مجلسی، هم زمان که عدس پلو دم می‌کشد، در یک تابه کوچک، خرما و کشمش را در باقی‌مانده کره آب شده تفت دهید تا کمی قهوه‌ای شود. پیاز سرخ شده را اضافه کنید؛ هم بزنید و از روی حرارت بردارید و گرم نگه دارید. بعد که عدس پلو پخت حتما آن را با این مواد تزیین کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه عدس پلو مجلسی

طرز تهیه عدس پلو مجلسی

پختن عدس پلو به شکل مجلسی چه با گوشت چرخ کرده باشد چه طرز تهیه عدس پلو به گوشت تکه ای کاری است که نیاز به تبحر و حوصله دارد. اما در کنار این‌ها رعایت نکات و فوت‌وفن‌های تهیه این غذا هم بسیار مهم است.

ادویه مناسب عدس پلو مجلسی

غذای بدون ادویه هیچ وقت غذای کاملی نیست. عدس پلو هم برای آن‌که متفاوت و خوشمزه باشد به ادویه مخصوص احتیاج دارد. هر‌چند در این غذا هم زعفران معجزه می‌کند اما دارچین عروس ادویه‌های این غذاست و در کنارش اگر بخواهید غذایتان خاص‌تر باشد بهتر است مخلوط ادویه عدس پلو را در تهیه این غذا فراموش نکنید.

سرو عدس پلو

بخشی از مجلسی شدن سفره یا میز غذا به این است که همراه غذا ساید مناسب آن هم باشد. مثلا برای عدس پلو مجلسی بهتر است حتما ماست و خیار، انواع سالاد بخصوص سالاد شیرازی و حتی خیارشور سرو شود. هر چند گذاشتن ظرف ترشی یا شور هم خالی از لطف نیست. طرز تهیه ترشی مشهدی یا طرز تهیه ترشی کلم قرمز را در کتاب کاله بخوانید.

روش‌های تزیین عدس پلو

بخشی از غذای مجلسی علاوه بر عطر و طعم غذا به تزیین آن برمی‌گردد. برای عدس پلو با وجود کشمش و خرما خیلی راحت می‌توان آن را تزیین کرد هرچند می‌توان برای تزیین این غذا سنگ تمام هم گذاشت و از خلال پسته و بادام هم استفاده کرد. اما در کل عدس پلو با وجود کشمش، خرما، زرشک، زعفران و انواع خلال یا حتی پیاز سرخ شده جای زیادی برای تزیین دارد. جزییات انواع روش تزیین عدس پلو را در کتاب کاله ببینید و لذت ببرید.

دیدگاه ها