طرز تهیه قرابیه بادام به سبک قنادی های تبریزی

طرز تهیه قرابیه بادام
آسان
۳۰ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

قرابیه بادام مانند حلوا گردویی از سنتی‌ترین شیرینی‌های تبریز است که با ساده‌ترین مواد در منزل می‌توان آن را درست کرد. قرابیه بادام مانند قرابیه گردویی از بهترین و گران‌ترین شیرینی‌ها برای پذیرایی محسوب می‌شود. مراحل پخت این شیرینی گران اما خوشمزه بسیار راحت است به شرط آن‌که تمامی مراحل را با دقت پیش ببرید. طرز تهیه قرابیه بادام را در ادامه بخوانید تا به سبک قنادی‌های تبریز برای پذیرایی در دورهمی‌ها و عید نوروز آن را درست کنید.

مواد لازم برای تهیه قرابیه بادام

  • بادام ۳۰۰ گرم
  • پودر قند ۲۰۰ گرم
  • سفیده تخم‌مرغ سه عدد
  • گلاب دو قاشق غذاخوری
  • هل به مقدر لازم
  • خلال بادام به مقدار لازم
  • پسته خردشده به مقدار لازم
  • شکر دانه درشت به مقدار لازم

طرز تهیه قرابیه بادام

۱. بادام ها را خیس کنید

قرابیه بادم را به عطر و طعم بادام می‌شناسند پس در اولین مرحله آن نیاز است که بادام‌‌ها را برای پنج تا ۱۰ دقیقه خیس کنید. حال پوست آن‌ها را بگیرید و روی یک دستمال تمیز پهن‌شان کنید. بعد از خشک شدن بادام‌‌های پوست‌گرفته باید آن‌ها را درون غذاساز یا چرخ‌گوشت بریزید تا کامل پودر شوند. در ادامه فر را برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در دمای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا گرم شود. از تهیه حلوای زنجبیل تبریزی در ایام ماه رمضان غافل نشوید.

۲. مواد قرابیه بادام را آماده کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه قرابیه بادام باید یک‌سوم از سفیده تخم‌مرغ‌ها را به همراه پودر بادام و پودرقند داخل مخلوط‌کن یا غذا ساز بریزید تا کامل یک‌دست شود. حال مواد را برای ۳۰ دقیقه داخل یخچال بگذارید. بعد از گذشت ۳۰ دقیقه مابقی سفیده تخم‌مرغ‌ها را با مواد داخل یخچال به همراه گلاب و هل مخلوط کرده تا کامل ترکیب شوند. مواد را مجدد برای ۳۰ دقیقه داخل یخچال بگذارید. حال خمیر سفید رنگ‌تان را کمی ورز بدهید. مراقب باشید که خمیرتان به روغن نیفتد. از میان‌وعده‌های مقوی و خوشمزه تبریزی می‌توان به کاچی تبریزی اشاره کرد که در وعده افطار هم می‌توانید آن را درست کنید.

۳. قرابیه ها را برای پخت آماده کنید

در سومین مرحله از طرز تهیه قرابیه با بادام باید کف سینی فر کاغذ روغنی پهن کنید. مایه قرابیه را داخل قیف شیرینی‌پزی بریزید و با ماسوره مناسب به شکل گرد آن‌ها را با فاصله از هم پایپ کنید. کمی از خلال بادام، پسته و شکر را روی هر کدام بریزید و با کف دست به آرامی فشار دهید تا به قرابیه‌های ماسوره زده‌شده بچسبند. در نهایت سینی فر را برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در فر بگذارید تا روی آن‌ها طلایی شود. آن‌ها را بعد از پخت در ظرف مورد نظر چیده و با پسته و بادام خرد‌شده تزئین‌شان کنید. اگر قرابیه‌ها به کاغذ روغنی چسبیده بود تنها کافی است کمی آب به پشت کاغذ اسپری کنید یا دستمال نم‌دار پشت کاغذ بکشید تا آن‌ها به راحتی جدا شوند. از دیگر شیرینی های عید که می‌توان در کنار قرابیه درست کرد شیرینی پنجره‌ای پر طرفدار است.

دستور تهیه قرابیه بادام

نکات تکمیلی قرابیه بادام

قرابیه بادام شیرینی خوش‌عطر و طعمی است که از کوچه‌پس‌کوچه‌های تبریز می‌توان آن را حس کرد. برای تهیه قرابیه به سبک قنادی‌های تبریزی باید نکات گفته‌شده در ادامه را در آشپزی‌تان رعایت کنید.

استفاده از بادام در تهیه قرابیه

استفاده از بادام در طرز تهیه قرابیه بادامی

در طرز تهیه قرابیه، بادام پایه اصلی آن است که در انتخاب آن باید تازگی و عطر آن را هم در نظر بگیرید. شما در تهیه قرابیه بادام، بادام‌ها را بعد از خیس کردن می‌توانید چرخ کنید یا در تابه تفت دهید. شما باید این نکته را مدنظر داشته باشید در صورت چرخ کردن بادام‌ها دیگر نیازی به استفاده از روغن ندارید. در حالت دیگر اگر بادام‌ها را تفت دهید عطر و طعم بیشتری به خمیر می‌دهد. آرد بادام را در دستور تهیه اکثر کیک‌ و شیرینی‌ها می توانید استفاده کنید.

غلظت مایه قرابیه

غلظت مایه شیرینی قرابیه باید به گونه‌ای باشد که راحت از قیف بیرون بیاید پس در صورت سفت بودن کمی سفیده تخم‌مرغ به آن اضافه کنید. اگر مایه آن کمی شل بود مانند دستور تهیه شیرینی قرابیه گردویی می‌توانید به آن کمی آردبرنج اضافه کنید تا به غلظت دلخواه برسد. پیشنهاد ما به شما درست کردن شیرینی گردویی برای پذیرایی در ایام عید است.

نحوه پایپ کردن قرابیه

نحوه پایپ کردن قرابیه بادام

برای پخت قرابیه چه در تابه و چه در فر نیاز به پایپ کردن آن در کاغذ روغنی دارید پس باید مایه شیرینی را داخل قیف شیرینی‌پزی بریزید. برای پایپ کردن ار هر ماسوره‌‌ای که بخواهید می‌توانید استفاده کنید اما از آن‌‌جا که شکل اصلی این شیرینی در تبریز گرد است بهتر است از ماسوره ساده استفاده کنید. حتی می‌توانید بدون ماسوره هم آن را پایپ کنید. برای آن‌که قرابیه‌هایتان به سبک قنادی‌های تبریزی باشد می‌توانید با ته یک لیوان ساده روی کاغذ روغنی دایره بکشید و مایه را داخل آن پایپ کنید. نکته آخر آن‌که هنگام پایپ دست‌تان باید به صورت عمودی باشد.

پخت قرابیه بادام در تابه

در طرز تهیه قرابیه بادام با تابه باید ابتدا تابه را ۱۵ دقیقه گرم کنید. سپس کاغذروغنی را در تابه دو طرفه پهن کرده و شیرینی‌ها را روی آن پایپ کنید. در نهایت یک دم‌کنی روی در تابه بگذارید و حرارت آن را کم کنید. شیرینی‌هایتان به مدت ۲۰ تا ۲۵دقیقه آماده خواهد شد. شیرینی نخودچی را هم مانند قرابیه به راحتی می‌توانید در منزل درست کنید.

نگه داری قرابیه شیرینی قرابیه بادام

شیرینی قرابیه چه در یخچال و چه در دمای محیط ماندگاری بالایی دارد به شرط آن‌که آن‌ها را در یک ظرف دربسته نگه دارید یا روی آن‌ها را سلفون بکشید. میزان ماندگاری آن‌ها معمولا بین یک هفته تا یک ماه است. در کنار شیرینی سنتی، شیرینی فرانسوی خانگی را هم امتحان کنید.

تاریخچه شیرینی قرابیه

تاریخچه قرابیه

ریشه این شیرینی به شهر تبریز می‌گردد که در قرن هفتم میلادی وارد ایران شد و با دستور عجیب خود در میان مردمان ترک‌زبان جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد. واژه «Kurabiye» یا قرابیه به نوعی کوکی اشاره دارد که در شهرهای ترکیه، یونان، بلغارستان و مراکش تهیه می‌شود. شما به آسانی می‌توانید شیرینی قرابیه را هم در فر و هم بدون فر با سه طعم گردویی، بادامی و نارگیلی برای خود درست کنید. از دیگر شیرینی‌های معروف تبریزی می توان به حلوا گردویی اشاره کرد که طرز تهیه آسانی دارد.

uniqop

دیدگاه ها