طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ مجلسی – خوشمزه و بدون دردسر

طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ مجلسی
آسان
4 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

لوبیا پلو یکی از غذاهای خوشمزه ما ایرانی‌هاست که با مواد مختلف تهیه می‌شود. مرغ یکی از گزینه‌های مناسب برای همراهی با لوبیا پلو است و درست مثل طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده و طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه‌ای تهیه با مرغ آن هم آسان است. در ادامه این مطلب طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ را بررسی می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه لوبیا پلو با مرغ

  • برنج ۴ پیمانه
  • لوبیا سبز ۳۰۰ گرم
  • مرغ ۵۰۰ گرم
  • پیاز ۳ عدد
  • سیر ۲ حبه
  • نمک و فلفل و ادویه پلویی به مقدار لازم
  • زعفران به مقدار لازم

طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ مجلسی

۱. آماده کردن لوبیا، مرغ و برنج

 

اولین مرحله از طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ درست مثل طرز تهیه لوبیا پلو با سویا این است که مواد اصلی این غذا را آماده کنید. پس ابتدا لوبیاها را شسته و خرد کنید و در یک قابلمه با مقداری آب به مدت ۲۰ دقیقه بگذارید بپزد.

سپس مرغ فیله را به تکه‌های ریز خرد کنید و با مقدار کمی روغن در یک ماهیتابه تفت دهید تا اندکی سرخ شود و بعد برنج را در یک ظرف آب و نمک بریزید و اجازه دهید به مدت یک ساعت خیس بخورد. بهتر است در همین مرحله، پیاز را هم خرد کنید.

اگر از علاقه‌مندان به غذاهایی که لوبیا سبز دارند، هستید می‌توانید طرز تهیه کوکو لوبیا سبز و طرز تهیه خورشت لوبیا سبز را هم در کتاب کاله مطالعه کنید.

خوب است این نکته را همیشه در نظر داشته باشید که نوع برنج در روش طبخ آن موثر است. اگر دوست دارید جزییات بیشتری از انواع برنج بدانید کتاب کاله را مطالعه کنید.

۲. آماده کردن مایه لوبیا پلو

طرز تهیه مایه لوبیا پلو با مرغ

حالا نوبت آن است که پیازهای خرد شده را در یک ماهیتابه مناسب بریزید و اجازه دهید با روغن فراوان سرخ شود. بعد از آن‌که رنگ پیاز طلایی شد سیر رنده شده را همراه با زردچوبه اضافه کنید و بلافاصله مرغ را که اندکی تفت خورده و رنگش طلایی شده را به پیاز اضافه کنید و بعد لوبیاهای پخته شده را اضافه کنید و کمی تفت دهید.

بعد از این که مواد خوب تفت خوردند، ادویه‌های لازم از نمک و فلفل گرفته تا ادویه پلویی را به همراه زعفران دم شده و دارچین و پودر گل محمدی به مخلوط اضافه کنید و بعد رب را بریزید و مجدد خوب هم بزنید تا رب به خوبی به خورد مواد برود. بهتر است کمی در ماهیتابه را ببندید تا مواد اندکی پخته شوند. اگر دوست دارید بهترین روش دم کردن زعفران را بدانید به کتاب کاله مراجعه کنید.

۳. آبکش کردن برنج و پخت لوبیا پلو

طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ

حالا و در این مرحله از طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ، برنج را که خیس خورده آبکش کنید. برای این کار ابتدا داخل یک قابلمه بزرگ آب و مقداری نمک بریزید و بگذارید تا جوش آید. بعد از این که آب جوش آمد، آب برنجی را که برنج را در آن خیسانده بودید، خالی کنید، برنج را بشورید و برنج شسته شده را به آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید بپزد. بعد از این‌که برنج مقداری نرم شد باید آن را آبکش کنید و بگذارید آبش خارج شود.

یک سیب زمینی را عمودی و به اندازه یک سانتی‌متر که مناسب ته دیگ باشد خرد کنید و بعد ته قابلمه مدنظرتان مقداری روغن بریزید و سیب زمینی را بگذارید. سپس یک لایه از برنج آبکش شده بریزید و بعد یک لایه مایه لوبیا پلو اضافه کنید. این کار را آنقدر ادامه دهید که برنج و مایه یا همان سس لوبیا پلو تمام شود. بعد هم روی در قابلمه دم‌کنی بکشید و بگذارید لوبیا پلو حدود ۳۵-۴۵ دقیقه بپزد و دم بکشد. لوبیا پلو با مرغ شما آماده است. نوش جان!

تهیه این غذا قطعا یکی از بهترین تجربه‌های شما خواهد بود اما اگر می‌خواهید برای فردی گیاهخوار این غذا را درست کنید می‌توانید طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت یا طرز تهیه لوبیا پلو با سویا را در کتاب کاله بخوانید.

طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ

نکات تکمیلی برای طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ

طرز تهیه لوبیاپلو با مرغ آسان درست مثل طرز تهیه لوبیا پلو ساده است اما دانستن فوت‌وفن‌ها و جزییات بیشتر، به تهیه بهتر این غذا کمک می‌کند.

روش‌های پخت لوبیاپلو

لوبیا پلو را همان‌طور که در بالا هم دیدید، می‌توانید هم با مرغ تهیه کنید، هم با گوشت. اما طرز پخت پلو این غذا دو روش است. برای پخت لوبیا پلو، هم می‌توانید مطابق دستور بالا پلو را آبکش کنید، هم می‌توانید به صورت کته بپزید. اگر بخواهید می‌توانید روش‌های پخت برنج را در دو لینک زیر در کتاب کاله با جزییات مطالعه کنید:

شاید برایتان جالب باشد اما یک غذای خوشمزه دیگر مشابه لوبیا پلو داریم که البته با لوبیا چشم بلبلی تهیه می‌شود. طرز تهیه لوبیا چشم بلبلی را می‌توانید در کتاب کاله بخوانید.

ادویه‌های مناسب برای تهیه لوبیاپلو

در مراحل پایانی به مقدار لازم نمک اضافه کنید و در نهایت فلفل آسیاب شده را هم به دلخواه داخل غذا بریزید. ادویه‌های دیگری که برای تهیه لوبیا پلو استفاده عالی هستند شامل دارچین، زیره، زعفران و البته ادویه پلو یا ادویه ویژه لوبیا پلو می‌شود.

اضافه کردن آب و سس کچاپ به سس یا مایه لوبیا پلو

در زمان اضافه شدن رب گوجه فرنگی ممکن است لازم باشد یک تا دو قاشق غذاخوری آب اضافه کنید تا سس خوبی به دست آید که با همه مواد مخلوط شود.

اگر دوست دارید مخلوطتان طعم و مزه بهتری داشته باشد می‌توانید مقداری سس کچاپ هم در کنار رب اضافه کنید. هر چند استفاده از رب گوجه خانگی هم به بهتر شدن این غذا کمک می‌کند. طرز تهیه سس کچاپ را می‌توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

دیدگاه ها