طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه ای رستورانی – تصویری و مرحله به مرحله

آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
60 تا 90 دقیقه

هر بار خواستید یک غذای مجلسی و خوشمزه داشته باشید به پخت لوبیا پلو با گوشت تکه‌ای حتما فکر کنید. این پلوی خوشمزه درست مثل طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت مرغ و طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده آسان است. در ادامه با هم طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه ای به سبک رستورانی را بررسی می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه ای

  • لوبیا سبز خرد شده ۱۵۰ گرم
  • گوشت ۳۰۰ گرم
  • پیاز ۲ عدد
  • برنج ۴۰۰ گرم
  • گوجه خرد شده ۳ عدد
  • رب گوجه ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین و زعفران به مقدار لازم
  • آب گوشت یک لیوان
  • آب یک لیوان

طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه ای

۱. سرخ کردن پیاز و اضافه کردن گوشت

اولین مرحله از طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه ای این است که پیازها را نگینی خرد کرده و در تابه با روغن تفت دهید. همزمان که پیاز در حال سرخ شدن است گوشت را با نمک، فلفل و زردچوبه مزه‌دار کنید و مخلوط کنید تا یکدست شود. وقتی پیاز طلایی شد، گوشت را اضافه کنید.

۲. پخت گوشت لوبیا پلو

آماده کردن مایه لوبیا پلو با گوشت تکه ای

اجازه دهید گوشت از همه طرف به طور مساوی سرخ شود بعد آب گوشت، آب، گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی، آب لیمو و دارچین را هم به ظرف اضافه کنید و سپس حرارت را کم کنید تا بجوشد، در ظرف را ببندید و بگذارید گوشت به مدت یک ساعت بپزید.

۳. پخت لوبیا سبز و مایه لوبیا پلو با گوشت تکه ای

یک تابه بزرگ را روی حرارت زیاد گرم و روغن را اضافه کنید. لوبیا سبز را تا زمانی که تازه شروع به نرم شدن کند تفت دهید و بعد با نمک و زردچوبه مزه‌دار کنید. لوبیا سبز را به مخلوط ظرف گوشت منتقل کنید و اجازه دهید آن هم بپزد.

۴. آبکش کردن برنج

در این مرحله از طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه ای برنج را ۳ بار آبکشی کنید. یک قابلمه بزرگ نچسب را با آب پر و نمک اضافه کنید. آب را به جوش بیاورید. وقتی آب جوش آمد، برنج تمیز را به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید حدود ۶ تا ۸ دقیقه بجوشند و برنج اندکی نرم شود سپس آن را آبکش کنید.

۵. دم کردن لوبیا پلو با گوشت

دم کردن لوبیا پلو با گوشت تکه ای

در آخرین مرحله از طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه ای، قابلمه‌ای نچسب را روی حرارت متوسط رو به بالا گرم و روغن را اضافه کنید. برش‌های سیب زمینی را در روغن داغ قابلمه بچینید و نمک بزنید سپس یک لایه برنج را به آرامی روی سیب زمینی‌ها بریزید. با استفاده از همان کف‌گیر، یک لایه از مخلوط مایه لوبیا پلو را به آرامی اضافه کنید.

لایه‌های متناوب برنج و لوبیا سبز را در قابلمه بریزید و  با یک لایه لوبیا سبز در بالا خاتمه دهید. دسته قاشق چوبی خود را به آرامی در مرکز توده برنج خود قرار دهید تا خروجی بخار برای برنج ایجاد شود. درِ قابلمه را با دم کنی یا دستمال نازک آشپزخانه بپوشانید و روی قابلمه قرار دهید. این به جذب رطوبت اضافی کمک می‌کند، بعد حرارت را کم کنید و اجازه دهید لوبیا پلوی شما بپزد.

بعد از این‌که لوبیا پلو دم کشید مقداری از برنج سفید را بردارید و با زعفران مخلوط کنید. این برنج زعفرانی را برای تزیین روی لوبیا پلو قرار دهید.

طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه ای

نکات و فوت و فن طرز تهیه لوبیا پلو

طرز تهیه لوبیا پلو کار ساده‌ای است چه طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده باشد چه گوشت تکه‌ای اما بهتر است در هنگام تهیه آن نکاتی را رعایت کنید تا یک لوبیا پلو خوشمزه و خاص داشته باشید.

بهترین روش نگهداری باقیمانده لوبیا پلو

باقیمانده لوبیا پلو را می‌توانید در ظرف دربسته تا ۵ روز در یخچال نگهداری کنید. اما اگر می‌خواهید لوبیا پلو را فریز کنید هم حواستان باشد که باید آن را در ظرف مخصوص فریزر بریزید و حداکثر تا ۳ ماه بعد مصرف کنید. فقط یادتان باشد بافت برنج پس از یخ زدن مثل روز اول نخواهد بود.

تهیه لوبیا پلو گیاهی یا بدون گوشت

لوبیا پلو را می‌توانید بدون گوشت هم بپزید پس اگر گیاهخوار هستید حتما طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت را در کتاب کاله مطالعه کنید. حتی اگر اهل سویا هستید هم طرز تهیه لوبیا پلو با سویا را در کتاب کاله بخوانید.

روش‌های متفاوت سرو لوبیا پلو

لوبیا پلو در کنار سبزی خوردن، سالاد شیرازی، ماست و خیار و یا ترشی تکمیل می‌شود. پس حتما برای داشتن یک لوبیاپلو کامل این‌ها را در سفره بگذارید.

ادویه مناسب لوبیا پلو

درست است که برای خوش عطر و بو شدن لوبیا پلویتان می‌توانید از ادویه پلو استفاده کنید اما اگر ادویه پلو را نداشتید، کافی است از پودر دارچین و گل محمدی استفاده کنید.

فقط دقت داشته باشید که پودر دارچین را به مخلوط حبوبات و گوشت خود اضافه نکنید چون آن را تیره می‌کند و در نتیجه کل غذا تیره می‌شود. برای پخت گوشت اگر خواستید دارچین بزنید حتما چوب دارچین بریزید.

گوجه فرنگی پوره شده راز خوشمزه شدن لوبیا پلو

استفاده از گوجه فرنگی رنده یا پوره شده راز لذیذ و خوشمزه شدن لوبیا پلو است. در دستور آشپزهای ماهر و رستوران‌ها همیشه مقداری گوجه فرنگی رنده شده در کنار رب گوجه استفاده می‌شود.

دیدگاه ها

  1. سلام. چرا لوبیا پلو فریز شده را حداقل تا ۳ ماه بعد مصرف کنیم ؟ اگر زودتر بخوریم نمیشه ؟
    شایدم منظورتون “حداکثر تا ۳ ماه بعد” بوده !

    1. ممنون از دقت نظرتون آقای پورمحمد. بله. حداکثر باید تا ۳ ماه مصرف کنید.