طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده – مرحله به مرحله و تصویری

آماده سازی
60 تا 90 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

لوبیا پلو غذایی محبوب است که می‌توانید آن را هم با گوشت چرخ‌کرده هم با گوشت تکه‌ای بپزید؛ از طرف دیگر هم می‌توانید برنجش را کته کنید هم به صورت برنج آبکش تهیه کنید. طرز تهیه برنج آبکش و طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت را در مقالات قبلی به شما آموزش دادیم و اکنون با هم طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده را بررسی می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده

  • لوبیا سبز ۳ پیمانه
  • برنج ۴ پیمانه
  • گوشت چرخ کرده ۳۵۰ گرم
  • پیاز ۲ عدد
  • رب گوجه ۵ قاشق غذاخوری
  • ادویه مناسب پلو به مقدار لازم
  • سیر ۲ حبه
  • نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده

۱. آماده کردن مواد و خیساندن برنج برای آبکش کردن

اولین مرحله از طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده درست مثل طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت این است که مواد مورد نیاز را آماده کنید و بعد برنج را با مقداری آب و نمک در یک ظرف بریزید و اجازه دهید برنج به مدت یک ساعت خیس بخورد تا هم قد بکشد، هم آماده دم کردن شود.

۲. تهیه مایه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده

پخت مایه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده

برای تهیه مایه لوبیا پلو باید ابتدا لوبیا را آماده کنید. اگر لوبیای خرده شده و آماده دارید همان را استفاده کنید. در غیر این صورت بعد از شستن لوبیا سبزها، آنها را خرد کنید و بعد آن را در مقداری آب بریزید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه بپزد.

حالا نوبت آن است که هم‌زمان که لوبیا می‌پزد سراغ تهیه بقیه مواد بروید. پس ابتدا پیازها را یا خرد یا رنده کنید و بعد در یک ماهیتابه در مقداری روغن تفت دهید تا طلایی شود.

بعد گوشت چرخ‌کرده را اضافه کنید و باز تفت دهید تا رنگ گوشت کاملا عوض شود. حالا ابتدا سیر رنده شده را اضافه کنید، بعد نوبت اضافه کردن ادویه‌های لوبیا پلو است. ادویه مناسب لوبیا پلو شامل نمک و فلفل کافی و البته مقداری دارچین و زعفران است. هر چند می‌توانید از پودر گل محمدی و البته ادویه پلویی هم برای این مخلوط استفاده کنید.

حالا لوبیای پخته شده را به مواد بالا اضافه کنید و تفت دهید بعد رب گوجه را بردارید و داخل مواد بریزید و باز خوب هم بزنید و تفت دهید تا خوب در مواد مخلوط شوند. مزه مواد را بچشید اگر دوست دارید غذایتان نمک بیشتری داشته باشد یا تندتر باشد مقداری نمک و فلفل اضافه کنید. مایه لوبیا پلوی شما آماده است حالا باید برنج را که خیسانده‌اید آماده پخت کنید.

اگر دوست دارید لوبیا پلو را با ترکیب گوشت تکه‌ای بپزید می‌توانید طرز تهیه لوبیا پلو را در کتاب کاله بخوانید در آنجا طرز تهیه ساده با گوشت چرخ‌شده و گوشت تکه‌ای را توضیح داده‌ایم.

۳. پخت لوبیا پلو

آخرین مرحله از طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده این است که ابتدا برنج را اکنون خوب خیس خورده آبکش کنید. برای این کار باید ابتدا در یک قابلمه مناسب آب و نمک بریزید و بگذارید به جوش آید. بعد از این که به آب به جوش آمد برنجی که خیسانده بودید و آبش را خالی کردید و شسته‌اید درون آب و نمک بریزید و بگذارید مقداری نرم شود. وقتی برنج از دو طرف نرم شد و وسطش سفت بود نوبت آن است که برنج را آبکش کنید.

حالا ته قابلمه مناسب پخت لوبیا پلو ته دیگ مناسب مثلا سیب زمینی عمودی خرد شده را روی روغنی که کف قابلمه گذاشتید و داغ شده بگذارید و بعد یک لایه از برنج بریزید و رویش یک لایه مایه لوبیاپلو؛ این کار را آنقدر ادامه دهید تا هم مایه لوبیا پلو و هم برنج تمام شود. در انتها هم مقداری زعفران دم کشیده بریزید و بعد دم کنی را روی قابلمه بگذارید و اجازه دهید لوبیا پلوی‌تان به مدت ۴۰ تا ۴۵ دقیقه دم بکشد.

نکته مهم برای دم کردن لوبیا پلو 

لوبیا پلو را می‌توانید هم به صورت آبکش تهیه کنید و هم کته. برای تهیه لوبیا پلو به صورت کته کافی است بعد از آماده شدن مایه لوبیا پلو آن را در مخلوط آب و برنج بریزید و مقداری روغن به آن اضافه کنید و اجازه دهید آبش تبخیر شود و بعد با دم‌کنی در قابلمه را ببندید و بگذارید ۴۰ دقیقه برنج بپزد. طرز تهیه برنج کته را قبلا در کتاب کاله توضیح داده‌ایم. آن را می‌توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

اگر از علاقه‌مندان به لوبیا سبز هستید می‌توانید حتی طرز تهیه خوراک لوبیا سبز رژیمی را در کتاب کاله مطالعه کنید و با یک برنج کته یا آبکش یک غذای خوشمزه داشته باشید.

قاطی پلوهای مختلفی در سبک غذایی ما ایرانی‌ها وجود دارد، اما اگر دوست دارید می‌توانید طرز تهیه لوبیا چشم بلبلی پلو را هم در کتاب کاله مطالعه کنید.

طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده

نکات تکمیلی برای تهیه لوبیا پلو

تهیه و پخت لوبیا پلو کار سختی نیست اما بهتر است نکات و فوت‌وفن‌های لازم برای تهیه آن را بدانید تا غذایی خاص و خوشمزه داشته باشید.

روش‌های سرو لوبیا پلو

لوبیا پلو با سالاد شیرازی، ماست و خیار، یک بشقاب سبزی تازه و ترشی بخصوص ترشی بادمجان بهترین همراه هستند. پس یا همه این‌ها را در سفره لوبیاپلوی‌تان بگذارید یا یکی دو تا از موارد بالا را همراه لوبیاپلوی‌تان کنید.

طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت به جای لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده

همان‌طور که می‌دانید لوبیا پلو را می‌توانید با گوشت تکه‌ای خرد شده هم تهیه کنید. اما اگر گیاهخوارید می‌توانید به جای گوشت از قارچ برای تهیه لوبیا پلو استفاده کنید. وقتی قارچ را به جای گوشت برای تهیه لوبیا پلو در نظر گرفتید کافی است زمان پخت مایه ماکارونی خود را کم کنید. باقی موارد مثل تهیه لوبیا پلو با گوشت است. یکی دیگر از روش‌های پخت لوبیا پلو استفاده از سویا به جای گوشت است. طرز تهیه لوبیا پلو با سویا را می‌توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده و هویج

یکی از روش‌های متفاوت پخت لوبیا پلو در کنار طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه‌ای این است که هویج هم در آن بریزید. تهیه این لوبیا پلو هیچ فرقی با باقی لوبیاپلوها ندارد و فقط کافی است هویج خرد شده را بعد از اضافه کردن گوشت به مایه اضافه کنید و تفت دهید تا کمی نرم شود و باقی روش تهیه را ادامه دهید. حتی می‌توانید طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه‌ای را مرور کنید.

استفاده از گوجه به جای رب

به جای تهیه لوبیا پلو با رب گوجه می‌توانید از گوجه پوره شده استفاده کنید. برای این کار کافی است پوره گوجه یا همان گوجه رنده شده را قبل از ریختن در مایه پلو در قابلمه بریزید و بگذارید خوب آبش تبخیر شود و پوره سفتی از گوجه داشته باشید و از این پوره در طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده و گوجه استفاده کنید.

نحوه نگهداری باقیمانده لوبیا پلو

باقیمانده لوبیا پلو را می‌توانید در ظرف دربسته و تا ۵ روز در یخچال نگهداری کنید و برای استفاده مجدد کافی است یک قاشق غذاخوری آب اضافه کنید و روی حرارت ملایم بگذارید تا دوباره گرم شود.

می‌توانید لوبیا پلو را برای استفاده ۳ تا ۴ ماه در فریز نگهداری کنید اما دقت داشته باشید که بافت برنج پس از یخ زدن متفاوت خواهد شد.

دیدگاه ها