طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی با گوشت تیکه، چرخ کرده و مرغ

طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

مهمانی ایرانی با سفره رنگارنگ و پر از غذاهای خوشمزه گره خورده و یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفره‌های ایرانی لوبیا پلو است. در مقالات قبلی طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ یا لوبیا پلو بدون گوشت را بررسی کردیم و اینجا می‌خواهیم طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی را با جزییات مرور کنیم.

مواد لازم برای تهیه لوبیا پلو مجلسی

  • برنج ۴ پیمانه
  • لوبیا سبز ۵۰۰ گرم
  • گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم
  • رب گوجه فرنگی ۴ قاشق غذاخوری
  • زعفران به مقدار لازم
  • سیب زمینی برای ته دیگ ۲ تا ۳ عدد
  • پیاز ۳ عدد
  • نمک، فلفل و ادویه لوبیا پلو به مقدار لازم

طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی با گوشت چرخ کرده

۱. آماده کردن مایه لوبیا پلو

آماده کردن مایه لوبیا پلو مجلسی

اولین مرحله از طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی با گوشت چرخ کرده درست مثل طرز تهیه لوبیا پلو با سویا این است که مایه آن را آماده کنید برای این کار ابتدا پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و بعد در ماهیتابه‌ای که روغن ریخته‌اید بریزید و بگذارید پیاز طلایی و سرخ شود. بعد گوشت چرخ‌کرده را به پیاز سرخ شده اضافه کنید و خوب تفت دهید تا رنگ گوشت تیره شود و بعد نمک، فلفل و ادویه لوبیا پلو را اضافه کنید و هم بزنید تا به خورد گوشت برود. حالا نوبت آن است که لوبیا را اضافه کنیدو تفت دهید. بعد رب گوجه را اضافه کنید. و خوب هم بزنید تا قشنگ به خورد مواد برود. حالا یک فنجان آب و دو قاشق زعفران دم کرده به مواد اضافه کنید و در ماهیتابه را ببندید تا مواد خوب بپزند.

۲. آبکش کردن برنج

آبکش کردن برنج برای لوبیا پلو

دومین مرحله از طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی آن است که برنج را آبکش کنید. برا این کار در یک قابلمه مناسب دم کردن لوبیاپلو، دو سوم آب و یک قاشق نمک بریزید. بعد که آب جوش آمد، برنجی را که قبلا در آب و نمک به مدت یک تا سه ساعت خیسانده‌انید و آبش را خالی کرده‌اید را بریزید و بگذارید برنج مقداری نرم شود. سپس برنج را آبکش کنید.

جزییات بیشتر طرز تهیه برنج آبکش را قبلا در کتاب کاله توضیح داده‌ایم می‌توانید آن را مرور کنید.

۳. دم کردن لوبیا پلو و سرو آن

دم کردن لوبیا پلوی مجلسی

آخرین مرحله از طرز تهیه لوبیا پلوی مجلسی آن است که آن را دم کنید. برای این کار، کف قابلمه مناسب مقداری روغن بریزید و بعد سیب زمینی که عمودی برش داده‌اید را کف قابلمه بگذارید تا ته دیگ شود بعد یک لایه از برنج آبکش و یک لایه از مایه لوبیاپلو بریزید و این کار را ادامه دهید تا مایه و برنج تمام شود. در آخرین مرحله مقداری از زعفران دم‌کرده را بریزید و در قابلمه را با دم‌کنی بپوشانید و ببندید. لوبیا پلوی شما بعد از ۴۵ دقیقه دم کشیده و می‌توانید آن را در دیس مناسب بریزید و مقداری از برنج لوبیا پلو را در یک کاسه مناسب بگذارید و با زعفران دم کرده مخلوط کنید تا رنگ قرمز زعفران به خوردش رود. حالا این مخلوط را روی دیس برای تزیین بریزید و با ته دیگ‌های خوشمزه به روش دلخواه لوبیا پلو را تزیین کنید. نوش جان!

طرز تهیه زعفران دم کرده را می‌توانید با جزییات کامل در کتاب کاله مطالعه کنید.

طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی

نکات تکمیلی برای تهیه لوبیا پلو

برای تهیه لوبیا پلو می‌توانید سلیقه خود را دخیل کنید و جزییاتی را کم و زیاد کنید. در ادامه نکات و فوت‌وفن‌های تهیه لوبیا پلو و روش‌های مختلف تهیه لوبیا پلو مجلسی علاوه بر پخت با گوشت چرخ کرده که در بالا گفتیم را بررسی می‌کنیم.

پخت لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده یا گوشت تکه‌ای

لوبیا پلوی مجلسی خود را می‌توانید هم مثل توضیح بالا با گوشت چرخ کرده بپزید، هم از گوشت تکه‌ای برای تهیه آن استفاده کنید.

یکی دیگر از روش‌های پخت لوبیا پلو مجلسی این است که آن را با گوشت تکه‌ای درست کنید. برای این کار کافی است گوشت تکه‌ای را خوب با پیاز و ادویه بپزید و بعد درست مثل طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده تفت دهید و مراحل تهیه را طی کنید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه ای را توضیح داده‌ بودم. می‌توانید با مطالعه آن جزییات تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه‌ای را بدانید.

طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ

اگر اهل گوشت قرمز نیستید می‌توانید مرغ را جایگزین کنید. برای پخت لوبیا پلو مجلسی با گوشت مرغ باید ابتدا مرغ را نگینی خرد کنید و بعد خوب در پیاز تفت دهید و اجازه دهید خوب در مایه ماکارونی بپزد. قبلا طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ را در کتاب کاله گفته‌ایم. حتی می‌توانید گوشت مرغ را ریش ریش کنید. طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ ریش ریش را هم می‌توانید در کتاب کاله بخوانید.

تهیه لوبیا پلو با رب گوجه و گوجه پوره شده

خوب است برای تهیه لوبیا پلو هم از رب استفاده کنید هم از گوجه‌ای که پوره کرده‌اید با این کار لوبیا پلویتان خوشمزه‌تر خواهد شد چون طعم گوجه به خورد مواد می‌رود و مزه آن را بهتر می‌کند.

ادویه مناسب لوبیا پلو با رنگ و طعم عالی

بهترین ادویه برای لوبیا پلو، زعفران است اما اگر دوست دارید لوبیا پلویتان خیلی خوشمزه و خاص باشد بهتر است از ادویه لوبیا پلو که ترکیبی جادویی برای لوبیا پلو دارد استفاده کنید.

سرو و تزیین لوبیا پلوی مجلسی

پخت لوبیا پلو یک هنر است اما تزیین و سرو آن با سبزی خوردن، سالاد و ترشی برای میز مهمانی هنر دیگری است. بهترین گزینه‌های همراه برای سرو در کنار لوبیا پلو، سالاد شیرازی، سبزی خوردن، ماست و خیار و البته انواع ترشی است. یکی از جذاب‌ترین ترشی‌های همراه قطعا ترشی آلبالوست. طرز تهیه ترشی آلبالو را می‌توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

دیدگاه ها