طرز تهیه نان پیتا به صورت حرفه‌ای و مرحله به مرحله

نان پیتا
متوسط
4 نفر
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

نان پیتا یک نان سبک و خوب برای سرو در کنار هر وعده غذایی است. از این نان در غذاهای یونانی به عنوان نان ساندویچی استفاده می‌شود و نوع نازک‌تر این نان در کشورهای خاورمیانه همراه با حمص، باباغنوش و حتی صبحانه مصرف می‌شود. پیتا یک نان با طعم خنثی است که مشابه دیگر نان‌های تخت موجود بافتی سبک، نیمه خشک، متراکم دارد.

این روزها محبوبیت نان سنتی پیتا از ترکیه، یونان و خاورمیانه فراتر رفته و اکنون در کل دنیا این نان شناخته شده است. در ادامه طرز تهیه نان پیتا روی گاز، روی ساج و در فر را به صورت مرحله به مرحله می‎‌خوانید.

مواد لازم برای تهیه نان پیتا

  • آرد گندم ۳ لیوان
  • آرد سبوس‌دار نصف لیوان
  • خمیر مایه یک قاشق غذاخوری
  • نمک نصف قاشق غذاخوری
  • آب ولرم (۳۰درجه) ۲۵۰-۲۷۰ میلی‌لیتر
  • شکر یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه نان پیتا

مرحله اول

ابتدا دو آرد سفید و آرد سبوس‌دار را با هم مخلوط کرده و الک کرده، سپس نمک را به آن اضافه کنید.

مرحله دوم

در ظرفی دیگر شکر و مخمر را همراه با نصف لیوان آب ولرم مخلوط کرده و هم بزنید. بعد از آن که اندکی هم زدید در ظرف را بسته و اجازه دهید این مخلوط ۱۰ دقیقه بماند یا اصطلاحا استراحت کند.

مرحله سوم

بعد از این که مخلوط مخمر آماده شد آن را به ظرف آرد اضافه کرده و هم بزنید. هم‌زمان در این مرحله آب را رفته‌رفته اضافه کنید.

مرحله چهارم

وقتی مخلوط‌تان حالت خمیری پیدا کرد، آن را به مدت ۱۰ دقیقه خوب ورز دهید تا دیگر خمیر به دستتان نچسبد.

مرحله پنجم

خمیر آماده شده را در ظرف قرار دهید و آن را درون پلاستیک بگذارید و اجازه دهید یک تا یک‌ونیم ساعت در جایی گرم استراحت کند.

مرحله ششم

بعد از استراحت خمیر، باید آن را چانه کنید یعنی به تکه‌های کوچک در آورید و در آرد بچرخانید تا در حین صاف کردن چانه، به سطح نچسبد.

مرحله هفتم

بعد از آماده شدن چانه‌های خمیر، آنها را با وردنه صاف کنید.

مرحله هشتم

خمیرهای آماده و صاف شده را در مایه تابه‌ای که خوب داغ کرده‌اید بگذارید و هر ۳۰ ثانیه پشت و رو کنید تا خمیر به خوبی بپزد.
دقت داشته باشید خمیر در این مرحله باید خوب پف کند و نان مغز پخت شود.
همین کار را با تمام چانه‌های نان انجام دهید. تا همه چانه‌ها پخته شوند.

پخت نان روی ساج

دمای آب ولرم باید حدود ۳۰ درجه باشد؛ اگر داغ باشد خمیر مایه را غیرفعال خواهد کرد و اگر سردتر باشد خمیر مایه عمل نمی‌آید.

ورز دادن خمیر را باید تا زمانی که به دستتان نچسبد ورز دهید، اگر هنگام ورز دادن، باز هم خمیر به دست شما چسبید نگران نشوید و فقط کمی آرد به آن اضافه کنید.

پخت نان در فر

این نان را در فر هم می‌توانید بپزیم. برای پخت نان در فر تنها کافیست که فر را با دمای ۴۷۵ درجه فارنهایت گرم کرده، و قالب چدنی خود را در طبقه وسط آن قرار دهید. سپس چانه‌های آماده‌شده را به صورت مستقیم بر روی قالب خود بگذارید.

بهترین زمان مناسب برای پخت هر دو طرف نان، تنها دو دقیقه است؛ اما لازم است که بعد از پخته شدن و خارج کردن از فر، روی آن را با یک حوله تمیز و خشک بپوشانید.

این نان، نه تنها برای انواع ساندویچ‌ها مثل فلافل مناسب است، بلکه با آن می‌توانید غذاهای مختلف درست کنید؛ پس طرز تهیه محمره با نان پیتا سرخ‌شده را حتما امتحان کنید.

طرز تهیه نان پیتا

تاریخچه نان پیتا

خاستگاه این نان مثل انواع نان دیگر به صدها سال پیش برمی‌گردد، اما این نان هنوز هم هم‌چنان یکی از اصلی‌ترین غذاهای مدیترانه‌ای امروزی است. پیتا از خاورمیانه سرچشمه می‌گیرد و به عنوان قدیمی‌ترین نوع نان خاورمیانه و دنیا شناخته می‌شود؛ زیرا حدود ۴۰۰۰ سال است که وجود دارد. کلمه پیتا به سادگی به معنای نان مسطح است و یونانی‌ها اولین مردمی بودند که این اصطلاح را به کار بردند.

گفته می‌شود پیتا از طریق بادیه‌نشینان در سرتاسر جهان پخش شده است و بادیه نشینان آن را با سایر اقلام ضروری مبادله می‌کردند و در نتیجه فروش این نان در گذشته بازاری محبوب داشته است.

طرز تهیه نان پیتا، از قدیمی‌ترین دستورهای پخت نان است که از گذشتگان به ما رسیده است. در حال حاضر، نان پیتا را مسطح و توخالی می‌پزند، درصورتی که گذشتگان آن را به این شکل در تنور درست نمی‌کردند.

چند پیشنهاد برای سرو نان پیتا

آلن ایتون دیویدسون «Alan Davidson»، دیپلمات و نویسنده بریتانیایی، در کتاب «آکسفورد همنشین غذا» نان پیتا را این‌گونه تعریف کرده است: «پیتا یک نان پخته‌شده با آرد گندم، مسطح و بیضی‌شکل در اندازه‌های مختلف است. نان شما در مراحل مختلف پف می‌کند و سپس داخلش پوک می‌شود. این نان برای پر و درست کردن ساندویچ بسیار مناسب است. این نان پوستی ترد و نرم دارد.»

آلن ایتون دیویدسون «Alan Davidson»، در کتاب خود پیشنهادهای جذابی برای سرو نان پیتا بیان کرده است:

  • بهتر است که نان را به سس آغشته یا آن را در سوپ خرد کرده، سپس نوش‌جان کنید.
  • برای صبحانه می‌توانید لایه توخالی آن را با موادی مانند گوشت، سبزیجات و مخلفات دیگری پر کنید.
  • برای قرار دادن گوشت چرخ‌کرده در خمیر نان، این نان بهترین گزینه است.
  • یکی از بهترین گزینه‌ها برای سالاد فتوش، استفاده از پیتای خشک شده است. پس نان‌های اضافی را چند دقیقه در فر خشک کنید و کنار سالادهای محبوب‌تان بگذارید.

دیدگاه ها