طرز تهیه پیتزا مخلوط رستورانی خوشمزه و ساده + نکات تهیه خمیر

پیتزا مخلوط
متوسط
4 نفر
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

هیچ چیز بهتر از یک وعده پیتزای خانگی نیست! درست کردن این غذای کلاسیک و محبوب ایتالیایی در خانه نه تنها حس خوبی ایجاد می‌کند بلکه محکی جدی برای سنجیدن دقت و مهارت آشپزی است. پیش از این طرز پخت پیتزا خانگی در توستر را با هم مرور کرده بودیم و حالا قرار است در طرز تهیه پیتزا مخلوط و با کمک یک خمیر باکیفیت و ترد رستورانی به یک تجربه شگفت‌انگیز دست پیدا کنید. کافی است روی این خمیر را با سس گوجه فرنگی برای پیتزا پر کنید و رشته‌های لطیف و خوش‌طعم پنیر موزارلا را روی آن بریزید تا بهترین پیتزای ممکن را در خانه آماده کنید. هر لقمه انفجاری از ترکیب طعم‌ها است که با تردی خمیر تکمیل می‌شود. این یعنی خوشبختی واقعی!

مواد اولیه برای تهیه پیتزا مخلوط

  • آرد سفید ۲ و ۱/۳ پیمانه
  • خمیر مایه فوری ۲ و ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • آب ولرم ۳/۴ پیمانه
  • شکر ۲ قاشق چای‌خوری
  • نمک ۱ قاشق چای‌خوری
  • پودر سیر ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • روغن زیتون ۲ قاشق غذاخوری
  • سس پیتزا ۱/۲ پیمانه
  • پنیر موزارلا ۱ پیمانه
  • سوسیس پپرونی ۱۰۰ گرم
  • ژامبون ۱۰۰ گرم
  • زیتون سیاه به مقدار لازم
  • فلفل دلمه‌ای به مقدار لازم
  • آویشن به مقدار لازم

طرز تهیه پیتزا مخلوط رستورانی

۱. آماده‌سازی مخمر

در یک کاسه کوچک مخمر و شکر را در آب ولرم حل کنید (دقت کنید دمای آب نباید بیشتر از ۴۵ درجه سانتیگراد باشد). آب ولرم و شکر باعث فعال شدن مخمر می‌شوند. روی کاسه را با سلفون بپوشانید و به مدت ۵ دقیقه کنار بگذارید.

۲. درست کردن خمیر

در یک کاسه بزرگ نمک، پودر سیر و نصف پیمانه آرد را اضافه کنید. کمی هم بزنید تا ترکیب شوند. مخلوط مخمر و روغن زیتون را اضافه کنید. از یک قاشق چوبی استفاده کنید و مخلوط را خوب هم بزنید. سپس به تدریج نصف باقی‌مانده آرد را هم اضافه کنید. به هم زدن ادامه دهید تا خمیر به حالت کشدار برسد و کمی به دو طرف کاسه بچسبد.

خمیر مایه پیتزا

۳. ورز دادن خمیر

این مرحله از طرز تهیه پیتزا مخلوط اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل قبلاً در طرز تهیه خمیر پیتزا به طور مفصل با نکات درست کردن آن آشنا شده بودیم. دست‌ها را به کمی آرد آغشته کنید و خمیر را به مدت ۳ تا ۵ دقیقه در کاسه ورز دهید. اگر خمیر خیلی چسبناک شد، به تدریج ۱/۳ پیمانه آرد اضافی را اضافه کنید. در این مرحله بهتر است خمیر را با کف دست ورز دهید و به آرامی برگردانید. هنگامی که جای انگشت روی خمیر باقی نماند آن را به شکل یک گلوله دربیاورید.

۴. عمل آوردن خمیر

در یک کاسه شیشه‌ای بزرگ کمی روغن زیتون بریزید و از یک برس شیرینی‌پزی برای پخش روغن در کف و کناره‌ها استفاده کنید. توپ خمیر را داخل آن بیندازید. روی آن را با سلفون بپوشانید و اجازه دهید ۶۰ دقیقه یا تا زمانی که حجم آن دو برابر شود استراحت کند. این کار به خمیر زمان کافی می‌دهد تا گلوتن موجود در آن آزاد شود. همچنین می‌توانید خمیر را به مدت یک شب در یخچال بگذارید تا عمل بیاید.

خمیر پیتزا مخلوط

۵. باز کردن خمیر

فر را از ۲۰ دقیقه قبل با دمای ۲۳۰ درجه سانتیگراد گرم کنید تا مطمئن شوید پیتزا در دمایی یکنواخت و مناسب بپزد. سینی مخصوص پیتزا را در فر قرار دهید تا داغ و گرم بماند. روی دست خودتان آرد بپاشید و به آرامی با مشت مرکز خمیر را به داخل فشار دهید. خمیر را از کاسه خارج کنید و روی سطح آردپاشی شده ۵ بار ورز دهید تا صاف شود. سپس آن را با دست یا با کمک وردنه به اندازه یک دایره ۲۰ سانتی‌متری باز کنید. با کمک نوک انگشتان یک لبه در دور این دایره درست کنید. قالب پیتزا را از فر خارج کنید و روی آن یک لایه نازک و یکدست آرد بپاشید. خمیر را روی آن منتقل کنید. با استفاده از چنگال خمیر را به آرامی سوراخ کنید تا در حین پخت حباب نزند و سطح آن صاف بماند.

خمیر پیتزا مخلوط رستورانی

۶. پخت پیتزا مخلوط

روی خمیر ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون بریزید. با یک برس شیرینی‌پزی تمام سطح و لبه‌ها را به آن آغشته کنید. یک ملاقه از سس پیتزا را در مرکز خمیر بریزید و کاملاً پخش کنید. سپس پنیر و بقیه مواد اولیه را روی آن بریزید. بسته به نوع فر بین ۱۳ تا ۱۵ دقیقه پیتزا را بپزید. حتی اگر پنیر کاملاً ذوب شده بود، به خمیر زمان کافی بدهید تا بپزد و کف آن ترد شود. تا جای ممکن در مقابل وسوسه در آوردن سریع پیتزا از فر مقاومت کنید! اما اجازه ندهید روی آن هم زیاد از حد برشته شود. پیتزا را از فر خارج کرده و با استفاده از یک کاردک خمیر را کمی بلند کنید. کف آن را ببینید و مطمئن شوید که رگه‌های طلایی روی آن تشکیل شده است. در صورت تمایل پیتزا را با پارمسان رنده شده و تکه‌های فلفل قرمز تزئین کنید و روی آن آویشن بپاشید. پیتزا را قبل از سرد شدن به هشت قسمت برش بزنید و سرو کنید.

پخت پیتزا

آرد مناسب برای خمیر پیتزا چیست؟

برای این دستور می توان از آرد نان یا آرد همه منظوره استفاده کرد. آرد نان دارای پروتئین بیشتری است و گلوتن بالاتری ایجاد می‌کند که منجر به کشش خمیر و پوسته تردتری می‌شود. پیشنهاد می‌شود حتماً آرد خود را وزن کنید تا مطمئن شوید که نتیجه نهایی شما مطابق انتظار است.

خمیر مایه چطور عمل می آید؟

همان طور که قبلاً بررسی کرده بودیم خمیر پیتزا یک خمیر بر پایه مخمر است. مخمر کهنه یا به اصطلاح «مرده» احتمالاً بی‌اثر است و کار نکند. به همین خاطر تاریخ انقضای روی بسته مخمر باید حتماً چک شود. اگر مخمر ۵ دقیقه پس از ریختن در آب شروع به کف کردن یا شکوفه دادن نکرد، احتمالاً مرده است. باید با یک مخمر جدید و فعال شروع کنید.

عمل آوردن خمیر مایه

گذاشتن خمیر پیتزا در یخچال کار درستی است؟

در جواب این سؤال باید گفت بله. البته حتماً لازم نیست اجازه دهید خمیر پیتزا یک شب (یا حتی تا ۴۸ ساعت) در یخچال بماند. اما با این کار طعمی قوی‌تر خواهید داشت. در ضمن حباب‌های هوای بیشتری در آن ایجاد می‌شود که هنگام پختن پیتزا پف می‌کنند. در این حالت یک ساعت قبل از استفاده، خمیر را از یخچال خارج کنید تا به دمای اتاق برسد.

خمیر پیتزا در یخچال

دمای فر برای پیتزا با خمیر خانگی

یک دمای فر بسیار داغ پیتزای ایده‌آل و کاملاً ترد به شما می‌دهد. بعضی رستوران‌ها غذای خود را در دمای بیش از ۴۵۰ درجه سانتیگراد می‌پزند! اما در خانه حرارت ۲۳۰ درجه‌ای فر یک نتیجه عالی به دست می‌دهد. فقط مطمئن شوید که فر را به اندازه کافی از قبل گرم کرده باشید.

ترفندهای پخت پیتزا

با رعایت این چند نکته ساده یک پیتزای حرفه‌ای و بی‌نظیر خواهید پخت که همه را شگفت‌زده می‌کند:

  • مخمر: قبلاً در کتاب کاله انواع خمیر مایه و عملکرد آنها را بررسی کرده بودیم. این دستور تهیه پیتزا مخلوط به مخمر فوری نیاز دارد، اما می‌توانید از مخمر خشک فعال هم استفاده کنید. برای عمل آمدن این نوع مخمر نیازی به انتظار ندارید.
  • دمای مناسب ور آمدن خمیر: دمای حدود ۲۵ تا ۲۷ درجه سانتیگراد برای ور آمدن خمیر ایده‌آل است. یک راهکار برای رسیدن به این دما، گذاشتن کاسه خمیر درون فر خاموش است. اما بهتر است یک حوله مرطوب روی کاسه بیندازید تا خمیر در محیطی کاملاً مناسب حجیم شود.
  • نمک: نمک بدون ید برای پخت پیتزا بهتر است. نمک سفره به طور کلی با ید غنی می‌شود که می‌تواند طعم تلخی را در غذاها ایجاد کند.
  • پنیر: حتما از موزارلای تازه و پرچرب برای تهیه پیتزا استفاده کنید. البته در صورت تمایل می‌توانید انواع دیگر پنیر مانند چدار، پارمسان، بلوچیز، دودی و حتی فتا را هم به پیتزا اضافه کنید.
پیتزا حرفه ای

گرم کردن پیتزا

پیتزای سرد را روی یک سینی لبه‌دار قرار دهید و روی آن را با فویل آلومینیوم بپوشانید. فویل از خشک شدن رویه پیتزا جلوگیری می‌کند. البته سعی کنید فویل را به شکل یک خیمه روی کار دربیاورید تا به بالای پیتزا نچسبد. سینی را داخل طبقه پایینی فر قرار دهید. فر را روی ۱۴۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. به مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه بپزید. این نوع گرم کردن اگر چه کمی وقت‌گیر است، اما بهترین راه برای بازگرداندن پیتزا به بافت و قوام اولیه است.

میزان کالری پیتزا مخلوط

بعد از یادگیری تمام نکات طرز تهیه پیتزا مخلوط نگاهی به جدول ارزش غذایی در هر برش از آن می‌اندازیم:

کالری۱۹۰ کالری
کربوهیدرات۲۷ گرم
پروتئین۸ گرم
چربی۵ گرم
کلسترول۱۱ میلی‌گرم
سدیم۴۵۳ میلی‌گرم
پتاسیم۱۲۳ میلی‌گرم
فیبر۲ گرم
قند۲ گرم
ویتامین A162IU
ویتامین C1 میلی‌گرم
کلسیم۷۹ میلی‌گرم
آهن۲ میلی‌گرم

دیدگاه ها