طرز تهیه کاپ کیک یلدایی با و بدون فر-ساده و خوشمزه

طرز تهیه کاپ کیک یلدایی
آسان
۱۲ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

کاپ کیک با توجه به میزان موادی که در تهیه آن استفاده می‌شود به سادگی و در کوتاه‌ترین زمان درست می‌شود. کاپ‌کیک‌ بهترین گزینه برای پذیرایی در مهمانی‌ و دورهمی‌ها می‌تواند باشد. با نزدیک شدن شب یلدا برای پذیرایی از مهمان‌ها می‌توانید در کنار کیک هندوانه، با توجه به تعداد میهمان‌هایتان به راحتی با فر و بدون آن کاپ کیک یلدایی درست کنید. در ادامه طرز تهیه کاپ کیک یلدایی را بخوانید و آن را برای «شب چِلّه» به بهترین شکل تزئین کنید.

مواد لازم برای تهیه کاپ کیک یلدایی

  • آرد ۳۰۰ گرم
  • شکر ۱۵۰ گرم
  • تخم‌مرغ چهار عدد
  • روغن‌مایع یک پیمانه
  • خامه فرم گرفته یک پیمانه
  • آب هندوانه دو‌سوم پیمانه
  • بیکینگ‌پودر دو قاشق چای‌خوری
  • وانیل یک‌هشتم قاشق چای‌خوری
  • نمک یک‌هشتم قاشق چای‌خوری
  • پودرژله یک بسته
  • رنگ خوراکی سبز و قرمز به مقدار لازم
  • شکلات چیپسی به مقدار لازم

طرز تهیه کاپ کیک یلدایی

۱. مواد را آماده کنید

مخلوط کردن مواد کاپ کیک یلدایی

در اولین مرحله از طرز تهیه کاپ کیک یلدایی نیاز دارید قبل از آماده کردن مایه کیک، مواد اولیه را از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسند. حال یک کاسه بزرگ انتخاب کنید تا در آن آرد، نمک، بیکینگ‌پودر و پودر ژله‌ قرمزتان را درون آن بریزید. قبل از مخلوط کردن مواد با یکدیگر حتما آرد، نمک و بیکینگ‌پودر را جداگانه با یکدیگر مخلوط و سه بار الک‌‌شان کنید. با این کار کاپ‌کیک‌های سبک‌‌تری خواهید داشت. طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی خیس را هم برای شب یلدا می‌توانید امتحان کنید.

۲. تخم مرغ و شکر را آماده کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه کاپ کیک یلدایی باید شکر، تخم‌مرغ و وانیل را با هم‌زن برای پنج دقیقه خوب مخلوط کنید. حال روغن مایع را کم‌کم به مواد اضافه کنید و با هم‌زن به آرامی هم بزنید. بعد از آن‌که روغن‌مایع با مواد ترکیب شد آب هندوانه را اضافه و هم بزنید. از آن‌جا که این کاپ‌کیک‌های خوشمزه را برای شب یلدا تهیه می‌کنید بهتر است از آب هندوانه استفاده کنید. اگر دسترسی به آب هندوانه نداشتید می‌توانید یک پیمانه شیر را جایگزین آن کنید. پیشنهاد ما به شما خواندن طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی است.

۳. مخلوط آرد را اضافه کنید

مخلوط کردن آرد با مایه کاپ کیک

در ادامه طرز تهیه کاپ کیک یلدایی مخلوط آرد و بیکینگ‌پودر را به کاسه مخلوط تخم‌مرغ و شکر اضافه کنید. با دور کند هم‌زن آن را برای چهار دقیقه بزنید تا خوب با یکدیگر ترکیب شوند. اگر رنگ مایه کاپ‌کیک یلدایی‌تان کم‌رنگ بود کمی به آن رنگ خوراکی قرمز اضافه کنید. برای عطر و طعم بیشتر کاپ‌کیک هندوانه‌ای می‌توانید از میزان شکر کم کرده و یک بسته دیگر ژله هندوانه به مایه کیک در مرحله اول اضافه کنید. در نهایت شکلات چیپسی را هم داخل مایه کیک ریخته و به آرامی هم بزنید. اگر فر در دسترس‌تان نیست کیک هندوانه در قابلمه را حتما امتحان کنید.

۴. کاپ کیک‌ها را بپزید

حال در این مرحله از طرز تهیه کاپ‌کیک‌های یلدایی باید قالب آن را آماده کنید. قالب‌های شش‌تایی را کمی چرب کنید و داخل آن‌ها کاغذروغنی مخصوص‌شان را بیاندازید. با کمک ملاقه کمی از مایه کیک را داخل آن بریزید. مراقب باشید تنها سه‌چهارم قالب را پرکنید چراکه هنگام پخت در فر پف خواهند کرد. آن را برای ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد داخل فر بگذارید تا پخته شوند. افراد وگان می‌توانند طرز تهیه کاپ کیک وگان شکلاتی را در این شب برای خود امتحان کنند.

۸. کاپ کیک را تزئین کنید

تزئین کاپ کیک یلدایی

از آن‌جا که این کاپ‌کیک های ساده اما خوشمزه را برای شب یلدا درست کرده‌اید بهتر است آن‌ها را با همان تم یلدایی تزئین کنید. کاپ‌کیک‌ها را از قالب بیرون بیاورید و زمان دهید تا خنک شوند. تا خنک شدن‌شان کمی رنگ خوراکی سبز به خامه اضافه و هم بزنید. بعد از سرد شدن کاپ‌کیک‌ها، خامه را با کمک ماسوره مناسب روی آن‌ها بزنید. در نهایت تعدادی شکلات چیپسی روی آن ها بگذارید که شکل هندوانه‌های کوچک را به خود بگیرند. کاپ‌کیک‌های یلدایی‌تان آماده هستند نوش‌جان!

دستور تهیه کاپ کیک یلدایی

نکات تکمیلی پخت کاپ کیک های یلدایی

دستورهای متفاوتی از کاپ‌کیک در دنیای شیرینی‌پزی وجود دارد که به راحتی می‌توانید برای هر مناسبتی آن را در سریع‌ترین زمان ممکن درست کنید. با این‌حال در ادامه نکاتی را در باب پخت و تزئین آن خواهیم گفت که لذت این آشپزی را برایتان دوبرابر خواهد کرد.

پخت کاپ کیک یلدایی بدون فر

پخت کاپ کیک یلدایی بدون فر

شما در طرز تهیه کاپ کیک یلدایی بدون فر باید مایه کیک را به همان روش بالا آماده کنید. قابلمه‌ای بزرگ و مناسب را برای ۱۵ دقیقه با در بسته روی گاز بگذارید تا خوب گرم شود. حال داخل فنجان‌ها را کمی چرب کنید و آرد بپاشید. سه‌چهارم فنجان را از مایه کیک یلدایی‌تان پر کنید. داخل قابلمه را کمی آب بریزید و یک سه پایه داخل آن بگذارید. فنجان‌ها را داخل قابلمه و روی سه‌پایه بگذارید. حرارت را کم کرده و قابلمه را روی شعله‌پخش‌کن بگذارید. برای پخت بهتر کاپ‌کیک‌ها حتما از دم‌کنی استفاده کنید. ۲۰ تا ۳۰ دقیقه برای پخت‌شان زمان خوبی است که می‌توانید در نظر بگیرید. طرز تهیه کاپ کیک بخارپز را هم می‌توانید بخوانید تا با نکاتی بیشتری آشنا شوید.

کاپ کیک‌های یلدایی مرطوب

برای حفظ رطوبت کاپ‌کیک‌ها باید از چربی بیشتری در طزر تهیه کاپ کیک یلدایی‌تان استفاده کنید. پس بهترین گزینه استفاده از روغن‌نباتی یا کره می‌تواند باشد. در کنار تمام هله‌هوله‌های یلدایی می‌توانید دسر یلدایی پاناکوتا را هم درست کنید و لذت ببرید.

نگه داری کاپ کیک یلدایی

نگه داری کاپ کیک های یلدایی هندوانه

کاپ‌کیکی یلدایی را با گذاشتن در یک ظرف دربسته تا سه روز در یخچال و تا یک ماه در فریزر می‌توانید نگه دارید. در صورت استفاده از خامه بهتر است آن‌ها را همان لحظه مصرف کنید یا خامه آن را برداشته سپس در یخچال قرار دهید. برای شام یلدا می‌توانید مرغ با سس انار را درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

شل شدن مایه کاپ کیک یلدایی

برای آن‌که مایه کیک‌تان در طرز تهیه کاپ‌کیک‌های یلدایی شل نشود باید از رنگ‌های ژله‌ای خوراکی استفاده کنید. استفاده از رنگ‌های خوراکی مایع نه تنها منجر به قاتی شدن رنگ‌ها می‌شود بلکه شل شدن مایه کیک را هم در بر دارد. شما در این شب می‌توانید نوشیدنی شب یلدا را هم برای عزیزان‌تان درست کنید.

انواع خوراکی های شب یلدا

شب یلدا بهترین بهانه برای جمع شدن به دور یکدیگر و دید‌‌و‌بازدید است. بزرگترها معمولا در این شب انواع خوراکی‌های شب یلدا را به همراه دسر شب یلدا و چیز کیک انار آماده می‌کنند تا در کنار عزیزان‌شان این شب را به شادی بگذرانند.

تزئین کاپ کیک یلدایی

کاپ‌کیک‌‌های یلدایی را با کمک خامه، فوندات و ماسوره‌های مختلف می‌توانید به راحتی تزئین کنید که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

۱. در روش اول شما می‌توانید مایه کیک‌تان را در سه کاسه بریزید. دو تا از کاسه‌ها را با رنگ خوراکی سبز و قرمز مخلوط کنید. مایه‌ سبز‌رنگ‌ را ابتدا سپس مایه بی‌رنگ و در نهایت مایه کیک قرمز رنگ را بریزید. بعد از پخت با خامه رنگی و شکلات چیپسی روی آن را تزئین کنید.

۲. در روش دوم مایه کیک را با رنگ سبز مخلوط کنید و داخل قالب بریزید و بعد از پخت روی آن را با خامه قرمز، شکلات چیپسی و ترافل تزئین کنید.

۳. سومین روش برای تزئین کاپ کیک یلدایی استفاده از فوندانت است. شما به به راحتی می‌توانید نمادهایی از شب یلدا مانند هندوانه‌، برش‌های کوچکی از آن، انار یا دانه‌های انار درست کنید و روی این کاپ‌کیک‌های خوشمزه‌تان بگذارید. حال که هندوانه در دسترس‌تان است پودینگ هندوانه را هم می‌توانید در این شب درست کنید.

در ادامه مدل‌های بیشتری از تزئین کاپ کیک‌های یلدایی را برایتان می‌گذاریم تا با دیدن آن‌ها ایده بگیرید:

دیدگاه ها