فرهنگ غذایی کره جنوبی

فرهنگ غذایی کره جنوبی

کره جنوبی در یکی دو دهه اخیر، توجه مردم را در کشورهای مختلف به فرهنگ آشپزی خود جلب کرده است. در این پرونده، زوایای مختلف فرهنگ آشپزی کره را در ابعاد مختلف بازخوانی می‌کنیم و با معروف‌ترین دستورهای تهیه غذای کره‌ای آشنا می‌شویم.

تاریخچه غذای کره ای

با تاریخچه پر رمز و راز غذای کره‌ ای آشنا شوید

برای بررسی تاریخچه غذای کره ای، باید دانست کشور کره‌ جنوبی صدها سال زیر سایه نفوذ فرهنگی و سیاسی چین و ژاپن، همسایگان پر قدرت خود قرار داشت؛ با این وجود برخی مورخان تاریخچه کشاورزی در این شبه‌جزیره را تا ۵ هزار سال قبل تخمین می‌زنند. کره‌ جنوبی که از سه جهت شرق و غرب […]

آشپزی کره جنوبی

کره جنوبی، کشوری در شرق آسیاست که توانسته طی چند دهه تبدیل به یکی از قدرت‌های جدید اقتصادی در این منطقه و در دنیا شود. این کشور که به طور سنتی همیشه در سایه همسایه‌های بزرگ خود مثل چین و ژاپن قرار داشته، حالا با هویتی مستقل در سطح دنیا شناخته می‌شود. علاوه بر قدرت اقتصادی، امروزه بسیاری از افراد کشور کره جنوبی را با فرهنگ غذایی متمایز و خاص خود هم می‌شناسند.

استقبالی که از انواع غذاها و سبک‌های آشپزی مناطق مختلف این کشور انجام می‌شود، باعث رونق گرفتن رستوران‌های سنتی و مدرن، باربیکیوی کره‌ای و حتی تمایل مردم به مصرف شیرینی‌ها و اسنک‌های کره‌ای شده است. تاریخچه غذای کره‌ای،  به نوبه خود بسیار جذاب است.

مطالعه فراز و نشیبی که فرهنگ آشپزی این کشور طی کرده است، ما را با ردپای آشپزی چینی و ژاپنی و همینطور تاثیرپذیری غذاهای کره‌ای از آشپزی به سبک غربی، آشنا می‌کند. علاوه بر ویژگی‌های جغرافیایی کشور کره جنوبی، روابط آن با همسایگان و بعدها تغییر سیاست‌های عمیقی که  از طرف دستگاه حاکم در این کشور در پیش گرفته شد، آشپزخانه کره‌یا را متحول کرده‌اند. آخرین نمونه از این مورد، موج هالیوی کره‌ای است که با ابزارهای فرهنگی (سینما، موسیقی، محصولات تلوزیونی و …) توانسته توجه عامه مردم را به این کشور جلب کند.

در امتداد موج هالیو (Hallyu)، حالا شاهد شناسایی و تثبیت جایگاه آشپزی کره‌ای برای مردم دنیا هستیم. مطالبی که در این پرونده جمع‌آوری کرده‌ایم سعی دارد تا این تحولات را به دقت بررسی کند. همچنین، دستور غذاهای معروف کره‌ای را ارائه می‎‌کنیم که برای خلق تجربه غذایی این کشور در آشپزخانه ایرانی نقطه شروع خوبی است!

مواد غذایی اصلی در فرهنگ غذایی کره جنوبی

نودل

نودل یا رامن

رشته‌های بلندی هستند که در سوپ و کنار سایر مواد غذایی کره‌ای یا به عنوان یک غذای اصلی مصرف می‌شوند.

خمیر سویا

خمیر سویا

نوعی خمیر تخمیری از سویا و آب شور است. به عنوان مزه و در ترکیب با سایر مواد کاربرد دارد.

سس سویا

سس سویا

اصلی‌ترین مواد در خوارک‌های کره‌ای است و صدها نوع از این چاشنی که اصالتا چینی است، در کره تولید می‌شود.

روغن کنجد

روغن کنجد

از جمله چربی‌های مفیدی است که در آشپزی کره‌ای به عنوان سس یا بخشی از روند طعم‌دار کردن غذا استفاده می‌شود.

زنجبیل

زنجبیل

از آن به عنوان یک ماده غذایی-دارویی در مرینیت، هنگام درست کردن کیمچی یا همراه با انواع چای استفاده می‌شود.

سیر

سیر

یکی از مهمترین مواد در آشپزی کره است که در بیشتر دستورهای غذایی به صورت له شده برای سیزنینگ استفاده می‌شود.

خمیر فلفل قرمز

خمیر فلفل قرمز

از چاشنی‌های قدیمی با طعم تند و ترش است که با برنج قهوه‌ای، سویای تخمیری و فلفل قرمز به کار می‌رود.

بعدی

انواع خرده فرهنگ‌های آشپزی در کره

سبک‌ها و طعم‌های محلی

کشور کره جنوبی تا سال ۱۹۴۸ به صورت متحد با کره شمالی وجود داشت. همینطور تا اواخر قرن ۱۹، هنوز شبکه‌های حمل و نقلی در این کشور آنقدر گسترده نشده بود و به همین خاطر بسیاری از مناطق استانی، طعم‌ها و خوراک‌های اصیل خاص خود را داشتند.

آشپزی معابد

فرهنگ غذایی کره، دارای شاخه‌ای از آشپزی است که به آشپزی معاید معروف است و مبدا آن به معابد بودایی این کشور می‌رسد. بوداییسم توسط خاندان حکمرانی سیلا (Silla) در کره رواج پیدا کرد و آشپزی آن شامل انواع غذاهایی می‌شد که به محراب معابد تقدیم می‌کردند.

شیرینی‌های کره‌ای

شیرینی‌های کره‌ای از زمان امپراطوری خاندان چوسان در این کشور رایج شدند و اغلب ماده اولیه تشکیل دهنده آنها آرد برنج است. از دیگر مواد مورد استفاده در شیرینی‌پزی کره‌ای می‌توان به دارچین، عسل و زنجبیل اشاره داشت. کیک‌های برنجی کره‌ای انواع مختلفی دارند.

آشپزی درباری

آشپزی درباری کره جنوبی هم دیگر شاخه در سبک‌های آشپزی این کشور است که در عین حال، ارتباط بسیار نزدیکی را با آشپزی معابد دارد. با توجه به اینکه آشپزهای درباری بعد از کهنسالی ناچار به ترک گفتن قصر بودند، بسیاری از آنها راهبه شده و برای آشپزی به معابد می‌رفتند.

آشپزی گیاهی

آشپزی گیاهی کره‌ای را می‌توان با سنت آشپزی معابد در این کشور مرتبط دانست که مربوط به دوران سلسله گوریو می‌باشد. امروزه صدها رستوران گیاهی هم در این کشور کار می‌کنند که اصلی‌ترین آیتم‌هایشان را کیمچی و توفوی گیاهی تشکیل می‌دهند.