طرز تهیه خمیر پیراشکی خانگی پفدار و ترد

طرز تهیه خمیر پیراشکی
آسان
2 نفر
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

از خمیر پیراشکی می‌توان در تهیه غذاهای مختلف و دسرهای خوشمزه استفاده کرد. این خمیر در کشورهای مختلف محبوبیت زیادی دارد گرچه انواع آماده این خمیر در بازار موجود است اما طرفداران خمیر پیراشکی خانگی هم کم نیستند. 

برای دستور خمیر پیراشکی، معمولا از آرد سرخ شده استفاده می‌شود. به کمک این خمیر، پیراشکی‌هایی با مواد درونی متفاوت و شکل‌های مختلف تهیه می‌کنند که از صبحانه گرفته تا یک میان‌وعده ساده و حتی شام می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

داخل آن‌ها می‌توان مواد پیتزا ریخت و آن را به عنوان شام میل کرد می‌توان این خمیر را شیرین کرد و بدون هیچ‌ ماده اضافه‌ای پخت و همین‌طور می‌توان درون آن از کرم‌های مخصوص پیراشکی استفاده کرده و از طعم لذیذ آن لذت برد.

این غذا جزو غذاهای خوشمزه‌ای است که طرفداران زیادی دارد. همانطور که گفتیم می‌توانید آن را به صورت آماده از سوپر مارکت‌ها تهیه کنید اما اگر اهل آشپزی هستید و دوست دارید هر چیزی را به صورت خانگی داشته باشید نه تنها تهیه خمیر پیراشکی خانگی در منزل کار سختی نیست بلکه لذت پختن پیراشکی را بیشتر هم می‌کند و نمونه سالم‌تری خواهید داشت. ما طرز درست کردن خمیر پیراشکی در خانه را در این مطلب در اختیار شما قرار می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه خمیر پیراشکی خانگی

  • آرد دو پیمانه
  • آب یک‌سوم پیمانه
  • روغن یک‌چهارم پیمانه
  • پودر خمیرمایه فوری دو قاشق مرباخوری
  • تخم مرغ یک عدد
  • نمک یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • شکر یک‌دوم قاشق چای‌خوری

طرز تهیه خمیر پیراشکی خانگی

مرحله اول

برای درست کردن خمیر پیراشکی ابتدا آب ولرم را با شکر مخلوط کنید سپس خمیر مایه فوری را به مخلوط آب و شکر اضافه کنید و آن‌ها را هم بزنید و کمی به آن زمان دهید تا خمیر مایه به عمل آید. به عمل آمدن خمیر مایه حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد و خمیر مایه پف می‌کند.

مرحله دوم

در مرحله بعد تخم مرغ را خوب هم بزنید تا سفیده و زرده آن خوب مخلوط شوند و به اصطلاح کاملا کف کنند سپس روغن را به آن اضافه کنید و باز هم بزنید.

مرحله سوم

مخلوط خمیر مایه که حالا کاملا آماده شده را به تخم مرغ و روغن اضافه کنید و با قاشق هم بزنید. (در این مرحله از همزن استفاده نکنید.)

مرحله چهارم

آرد و نمک را الک کنید سپس آن را کم کم به مخلوط خمیر مایه اضافه کنید و با حین اضافه کردن با قاشق هم بزنید. تا زمانی که مخلوط خود را بگیرد آرد و نمک را اضافه کنید و هر زمانی که خود را گرفت و جمع کرد از اضافه کردن آن دست بکشید حتی اگر کل مقدار آردتان مصرف نشده بود.

مرحله پنجم

بعد از این مرحله باید با دست وارد کار شوید و خمیر به دست آمده را با دست ورز دهید تا به یک خمیر نرم و لطیف برسید که به دست تمیزی که خمیری نباشد نچسبد. در صورتی که خمیرتان خیلی چسبناک بود می‌توانید مقداری آرد به آن اضافه کنید.

مرحله ششم

خمیر پیراشکی را داخل یک کاسه که کمی چرب کرده‌اید قرار دهید و روی آن را با پارچه بپوشانید.

مرحله هفتم

کاسه‌تان را برای مدت یک تا دو ساعت در جای نسبتا گرم قرار دهید تا خمیرتان پف کند و حجم آن تقریبا دو برابر شود.

مرحله هشتم

حدود یک چهارم از خمیر پیراشکی را جدا کنید و روی تخته قرار دهید و با وردنه آن را پهن کنید تا ضخامت آن به حدود دو میلی‌متر برسد. برای اینکه خمیرتان به وردنه نچسبد روی آن کمی آرد بپاشید.

مرحله نهم

با یک قالب دایره‌ای که سایز مورد نظر شما را دارد روی خمیر پهن شده قرار دهید و اضافه‌های آن را ببرید. خمیرهای بریده شده را روی کاغذ روغنی که سطح آن را آرد پاشی کرده‌اید قرار دهید.

مرحله دهم

اکنون خمیر پیراشکی شما آماده شده است و می‌توانید با آن پیراشکی‌های خوشمزه بپزید.

فوت و فن‌های تهیه خمیر پیراشکی

  • شکری که در مرحله اول داشتید، به میزانی نیست که خمیر را شیرین کند بنابراین آن را حذف نکنید چون برای به عمل آمدن خمیر مایه لازم است.
  • می‌توانید خمیرهای پیراشکی آماده شده را همان زمان استفاده کنید و پیراشکی‌های خود را آماده کنید یا می‌توانید با همان کاغذ روغنی داخل کیسه فریزر بگذارید و داخل فریزر قرار دهید و در زمان لازم از آن استفاده کنید. فقط بعد از اینکه آن‌ها را از فریزر خارج کردید به آن زمان دهید تا یخ آن آب شود.
  • خمیر پیراشکی را می‌توان از خمیر‌ها و آردهای مختلف تهیه کرد حتی می‌توان در آن از خمیر مایه استفاده نکنید یا آن را به کمک ماست بپزید. البته طرز تهیه پیراشکی با خمیر مایه را هم پیش از این به شما آموزش داده بودیم.

پیراشکی غذایی محبوب در روسیه و اوکراین

پیراشکی (Pirozhki) نامی است که برای غذاهای پخته یا سرخ شده که با مواد گوناگون پر شده‌اند انتخاب شده است و این واژه در واقع یک کلمه اسلاوی است. به نوعی می‌توان گفت منشا اصلی خمیر پیراشکی روسیه و اوکراین است.

پیراشکی یک غذای خیابانی محبوب است که در اوکراین و روسیه محبوبیت دارد. این غذا نوعی پای است که طعمی شیرین یا خوش‌طعم دارد.

خمیر پیراشکی را معمولا با گوشت چرخ کرده (معمولا گوشت گاو)، کلم سرخ شده، قارچ یا میوه‌های خورشتی پر می‌کنند.

گفته می‌شود که پیراشکی برای اولین بار در دهه ۱۷۰۰ توسط همسران کارگران معدن ساخته شد تا شوهرانشان با خود سر کار ببرند.

دیدگاه ها

  1. سلام ببخشید میشه از این خمیر برای پیراشکی گوشت استفاده کرد و اون رو سرخ کرد؟

    1. دوست عزیز سلام؛
      بله شما می‌توانید با تهیه این خمیر پیراشکی یک پیراشکی گوشت سرخ کردنی خوشمزه آماده کنید.