آسان‌ترین روش تهیه فلافل گیاهی

فلافل گیاهی
متوسط
۶ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

منوی غذاهای گیاهی شما، بدون فلافل چیزی کم خواهد داشت. این غذای محبوب عربی با عطر گشنیز و فلفل، می‌تواند یکی از غذاهای همیشگی سفره گیاه‌خوارها باشد. با این وجود، تهیه فلافل گیاهی برای بسیاری از افراد وقت‌گیر و دشوار است. آنها زمان زیادی را صرف آماده کردن مایه این غذا می‌کنند و آخر سر هم با دیدن فلافل‌های از هم پاشیده در روغن، خیال چشیدن طعمش را از سرشان بیرون می‌کنند. اگر شما هم یکی از این افراد هستید، به جای صرف‌نظر کردن از تهیه این غذا، با ما همراه شوید. در ادامه این مطلب ساده‌ترین روش را برای تهیه فلفل خوشمزه با شما درمیان می‌گذاریم.

مواد لازم برای تهیه فلافل گیاهی

  • نخود خشکیک پیمانه پر
  • برگ گشنیز، ریحان یا نعناع؛ ترجیحا مخلوطی از هر سه۶۰ گرم
  • پیازچه (ریز شده)شش ساقه
  • سیر (ریز شده)دو حبه
  • زیره سبزیک قاشق چای‌خوری
  • تخم گشنیزنصف قاشق چای‌خوری
  • نمکبه مقدار لازم
  • روغن سرخ کردنیسه پیمانه
  • سس شیرین یا تند برای سِرو کردنبه مقدار لازم

طرز تهیه فلافل گیاهی

آماده‌سازی نخودها

مثل روش تهیه فلافل عربی، نخودها را با آب بشویید و سپس در یک کاسه بزرگ بریزید. روی آنها آب سرد بریزید، آنقدر باشد که نخودها بتوانند ۲ تا ۳ برابر حجم خود آب جذب کنند. روی کاسه را بپوشانید و در دمای اتاق بگذارید یک شب تا صبح بماند. فردا نخودها را از آب در آورید، و با دقت در یک ظرف سالادساز (Salad spinner) بگذارید و با نیروی گریز از مرکز آن بقیه رطوبتشان را هم بگیرید.

مخلوط کردن مواد

نخودها را با برگ گشنیز، ریحان، نعناع، سیر، پیازچه، زیره، تخم گشنیز، و نمک در ظرف دستگاه غذاساز (همزن) بریزید. آنها را آنقدر ریز کنید تا نخودها به مکعب‌های خیلی کوچکی تبدیل شوند. اگر لازم شد در میانه کار موادی را که در کناره بالایی دستگاه جمع شده به نزدیک تیغه‌ها برگردانید و بزنید تا یکدست شوند. حالا دیگر مخلوط باید آماده باشد.

ساختن قرص‌ها

مخلوط را برای ۱۵ دقیقه در یخچال بگذارید تا بهتر خودش را بگیرد. این کار به حفظ شکل قرص‌های فلافل بعد از گرد کردن می‌کند. بعد از این زمان، ظرف را بیرون آورده و با قاشق مقدار کافی از مخلوط را کف دست خود بگذارید و به شکل قرص در آورید. (این مخلوط را نمی‌شود مثل خمیر نان ورز داد. باید با کف دست آن را به هم فشار دهید تا شکل بگیرد). قرص‌ها را در یک کاسه تمیز بگذارید.

پختن در روغن

وقتی همه مواد به قرص تبدیل شد، روغن سبزی را در یک تابه بریزید، عمق روغن تقریبا دو سانتی‌متر باشد. بگذارید روی شعله بماند تا دمایش به حدود ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد برسد. سپس به آرامی و با دقت زیاد قرص‌ها را در این حمام داغ قرار دهید. کمی فاصله بین آن‌ها لازم است.

بعد از اینکه یک نیمه‌شان کاملا پخت و به رنگ قهوه‌ای در آمد، آنها را آرام بچرخانید تا نیمه دیگر هم بپزد. هر نیمه تقریبا در دو دقیقه آماده خواهد شد. سپس می‌توانید آنها را روی دستمال کاغذی بگذارید تا روغن‌شان گرفته شود. البته می‌توانید به جای این نوع فلافل، فلافل رژیمی را آماده کنید تا نگران چربی‌اش هم نباشید.

سرو غذا

 وقتی همه قرص‌ها را پختید می‌توانید اجاق را خاموش کنید و به سِرو غذا مشغول شوید. همراه با فلافل نان ساندویچی یا معمولی، سس تند یا شیرین، گوجه و خیارشور، و کلم ریز شده سرو کنید تا سفره‌ای رنگارنگ و خوشمزه داشته باشید.

نکات پخت فلافل حرفه‌ای

  • از نخود خشک استفاده کنید تا نیازی به آرد و مواد مشابه نباشد و فلافل‌هایتان سبک و ترد از کار در آیند.
  • اگر بعد از ساختن خمیر آن را کناری بگذارید تا رطوبتش برود، فلافل‌ها شکل خود را بهتر حفظ می‌کنند.
  • ساختن توپ‌های کوچک، کمک می‌کند نسبت تردی بیرون به نرمی درون فلافل‌ها بهتر رعایت شود.
  • سرخ کردن فلافل در روغن آن را به غذایی چرب تبدیل می‌کند. اگر کلسترول خونتان بالاست یا نگران چاق شدن هستید، می‌توانید فلافل رژیمی را بدون روغن فراوان آماده کنید.

دیدگاه ها