طرز تهیه حریره بادام خوشمزه و مقوی برای کودکان

طرز تهیه حریره بادام
آسان
۱ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

حریره بادام که مانند فرنی از آرد برنج تهیه می‌شود، در میان ایرانی‌ها یک دسر خوشمزه محسوب می‌شود که کوچک و بزرگ به آن علاقه دارند. این دسر خوشمزه برای بزرگسالان یک دسر و برای نوزادان یک غذای کمکی به حساب می‌آید. طرز تهیه فرنی با آرد برنج را در کتاب کاله می‌توانید بخوانید و متوجه شباهت آن با دستور این دسر خواهید شد. در ادامه طرز تهیه حریره بادام را برایتان خواهیم گفت تا آن را برای سفره‌های افطاری یا عصرانه‌تان سرو کنید.

ویدئوی آموزش تهیه حریره بادام

مواد لازم برای تهیه حریره بادام

  • شیر پرچرب شیر پرچرب
  • آرد برنج هشت قاشق غذاخوری
  • شکر چهار قاشق غذاخوری
  • بادام یک‌چهارم پیمانه
  • آب به مقدار لازم

طرز تهیه حریره بادام

۱٫ خیس کردن بادام‌ها

خیس کردن بادام

دراولین مرحله از طرز تهیه حریره بادام نیاز است که بادام‌ها را با آب سرد چند ساعت خیس کنید تا پوستشان به راحتی کنده شوند.در صورتی که مدت زمان کمی داشتید از آب جوش هم برای خیساندن بادام‌ها می‌توانید استفاده کنید. بعد از آن‌که بادام‌ها خیس خوردند، پوست آن‌ها را کنده و آماده خرد کردن کنید.

۲. رنده کردن بادام‌ها

رنده کردن بادام

بعد از پوست کندن بادام‌ها، آن‌ها را با کمک رنده ریز رنده کنید. از آن‌جایی که بادام‌ها باید حسابی ریز یا پوره شوند، از مخلوط‌کن هم برای آسیاب کردن آن‌ها می‌توانید استفاده کنید.

راهی برای پوره کردن بادام‌ها

  • بادام‌ها را در سینی فر بریزید و در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد برای پنج دقیقه در فر بگذارید. حواستان باشد که بادام‌ها زیاد برشته نشوند تا طعم سوختگی بگیرند.
  • بادام‌های تفت داده‌‌شده را به همراه آب آسیاب کنید.

۳. مخلوط کردن آرد برنج و شیر

مخلوط کردن آرد برنج و شیر

در این مرحله آرد برنج را با نیمی از شیر مخلوط کنید، دقت داشته باشید که شیر حتما باید سرد باشد تا آرد گلوله گلوله نشود.
جایگزین شیر معمولی

  • در طرز تهیه حریره بادام به جای شیر معمولی، از شیر شیرین‌نشده بادام هم می‌توانید استفاده کنید.
  • اگر حریره بادام را برای خودتان آماده می‌کنید، شیرنارگیل هم گزینه مناسبی است.

۴. اضافه کردن شکر و پودر بادام

اضافه کردن شکر و پودر بادام

در ادامه طرز تهیه حریره بادام، زمانی که آرد به خوبی حل شد مابقی شیر ، شکر و پودر بادام را به آن اضافه کرده و به آرامی با لیسک هم بزنید. مراقب باشید که مخلوط گلوله‌گلوله نشود.

۵. قرار دادن ظرف روی شعله

قرار دادن ظرف رو شعله گاز

بعد از این که مواد به خوبی با هم مخلوط شدن همه را روی حرارت ملایم قرار دهید و مدام هم بزنید تا گلوله گلوله نشود. مواد را آنقدر هم بزنید تا مخلوط به جوش بیاید. در این مرحله از تهیه حریره بادام مراقب حرارت گاز باشید تا مواد سرریز نشوند.

۶. سرو حریره بادام

سرو حریره بادام

وقتی حریره بادامتان به غلظت لازم رسید آن را از روی گاز بردارید و تا داغ است در ظرف‌های مورد نظرتان بریزید. برای تزئین آن می‌توانید از دانه‌های آجیل، پودر دارچین، گل سرخ و برش‌های موز یا سیب استفاده کنید.

با خوردن دسر حریره بادام، هیچ‌گاه طعم و عطر آن را فراموش نخواهید کرد.

فوت و فن‌های تهیه حریره بادام

حریره بادام یکی از دسرهای خوشمزه‌ای است که کوچک و بزرگ به آن علاقه دارند. ما هم در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با طرز تهیه حریره بادام آشنا کنیم. با این حال در ادامه به ترفند و نکاتی کوتاه اشاره خواهیم کرد تا با این ماده غذایی خوش‌عطر و بو بیشتر آشنا شوید.

برای پخت حریره بادام برای کودکان چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

حریره بادام برای نوزادان از شش ماهگی یک غذای کمکی به حساب می‌آید که علاوه بر هضم آسان به رشد جسمی و ذهنی نوزاد هم کمک می‌کند. اگر این غذای مقوی را برای کودکان آماده می‌کنید، بهتر است که از صافی رد شود تا یک‌دست باشد. از سویی دیگر به خاطر داشته باشید که از هیچ طعم‌دهنده اضافی هم استفاده نکنید، شاید نوزادتان به آن حساسیت داشته باشد.

اگر کودکتان به شیر حساسیت دارد می‌توانید طرز تهیه حریره بادام بدون شیر را در کتاب کاله مطالعه کنید.

در پخت حریره بادام برای بزرگسالان از چه طعم‌دهنده‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

اگر این دسر خوشمزه را برای خود آماده می‌کنید از طعم‌دهنده‌‌هایی مانند چوب دارچین، گلاب، وانیل و هل می‌تواید استفاده کنید. عطر و طعم فوق‌العاده‌ای به دسرتان می‌دهند. زمانی که مخلوط را روی شعله گاز قرار می‌دهید بعد از اضافه کردن آرد و حریره بادام، این طعم‌دهنده‌ها یا یکی از آن‌ها را اضافه کرده و به آرامی هم بزنید.

حریره بادام را تا چند روز می‌توان نگه داشت؟

حریره بادام را تا دوروز در یک ظرف درب‌دار در یخچال می‌توانید نگه‌داری کنید، اما قبل از گذاشتن در یخچال، حریره باید سرد و به دمای محیط رسیده باشد.

دیدگاه ها