طرز تهیه قهوه در موکاپات مرحله به مرحله با عکس

موکاپات را پر آب کنید
آسان
2 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

در این مطلب قصد داریم بهترین روش طرز تهیه قهوه در موکاپات را به شما آموزش دهیم. موکاپات یک قهوه ساز اجاقی است که توسط مخترعی به نام لوئیجی دی پونتی برای آلفونسو بیالتی در سال ۱۹۳۳ ساخته شده است. این قهوه ساز ایتالیایی و هشت طرفه خیلی سریع در سرتاسر کشور ایتالیا توسط مردم پذیرفته شد و مردم توانایی آن را در دم کردن قهوه به صورت تجاری در خانه‌های بسیار دوست داشتند. در اواخر دهه ۵۰، موکاپات در سراسر اروپا یافت می‌شد و آمریکای شمالی، آفریقای شمالی و حتی خاورمیانه هم شروع به ساخت این دستگاه کردند. در حال حاضر، ده ها شرکت برای تولید این دستگاه فعالیت می‌کنند، اما Bialetti شرکت اصلی تولید کننده موکاپات همچنان پابرجاست.

بدنه استیل یا آلومینیوم برای مقاومت در برابر گرمای اجاق و مقاومت در برابر زنگ زدگی طراحی شده است. محفظه آب در پایین دستگاه آب را در حالی که گرم می‌شود در خود نگه می‌دارد. درست بالای محفظه آب یک سبد قهوه قرار دارد. این سبد محلول‌ها را در خود نگه می‌دارد و دارای سوراخ‌های ریزی در قسمت پایین است که باعث می‌شود بخار بالا برود و مواد (مانند روغن ، اسید ، طعم‌دهنده) را از محل قهوه استخراج کند. به طور مستقیم بالای سبد، صفحه فیلتر قرار دارد که اجازه می‌دهد قهوه دم کرده با کمک فشار، از طریق یک قیف، خارج شده و به محفظه بالایی برود.

از آنجا که آب در یک محیط مهر و موم شده گرم می‌شود، فشار زیادی ایجاد می‌شود؛ این روش دم آوری تحت فشار باعث ایجاد قهوه بسیار قوی می‌شود. در حقیقت، معمولا کمی بیش از دو برابر قهوه معمولی است که با نسبت قهوه به آب ۱: ۷ درست می‌شود (به طور معمول قهوه با نسبت ۱:۱۶ درست می‌شود). حالا که با این دستگاه بیشتر آشنا شدید سراغ طرز تهیه قهوه در موکاپات می‌رویم و در ادامه به تفاوت‌های این نوشیدنی با اسپرسو نیز خواهیم پرداخت.

مواد لازم برای تهیه قهوه موکا

  • قهوه آسیاب شده برای دستگاه موکاپات20 تا 22 گرم
  • آببه مقدار لازم

طرز تهیه قهوه در موکاپات

مرحله اول

قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در دنیا است که بیشتر مردم روز خود را با نوشیدن آن آغاز می‌کنند. مصرف قهوه فواید بسیاری دارد که یکی از آن‌‌ها ایجاد هشیاری در شخص مصرف‌کننده به علت درصد کافئین موجود در این نوشیدنی است. حتما می‌دانید که روش‌های متفاوتی برای تهیه قهوه در دنیا وجود دارد؛ برای مثال شما می‌توانید قهوه را هم در فرنچ پرس، هم در دستگاه اسپرسو و هم به صورت سنتی در قهوه‌جوش ترکی تهیه کنید.

مرحله دوم

تهیه قهوه در موکاپات هم یکی دیگر از روش‌های نوین دم کردن قهوه است که امروز قصد آموزش آن را به شما داریم. برای شروع ابتدا باید حدود 20 تا 22 گرم قهوه را آسیاب کنید یا از یکی از قهوه‌فروشی‌های نزدیک قهوه آسیاب شده خریداری کنید. البته باید توجه داشته باشید که میزان قهوه مورد نیازتان به اندازه موکاپات شما بستگی دارد.

مرحله سوم

مقداری آب داخل کتری بریزید و روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش بیاید. بلافاصله تا زمانی که آب از حرارت نیفتاده نیمه پایین موکاپات را پر از آب جوش کنید؛ توجه کنید که مقدار آب نباید به قدری باشد که زمانی که صافی را روی آن قرار دادید از صافی بیرون بزند. البته شما می‌توانید از آب معمولی شیر نیز استفاده کنید اما، در این دستورالعمل ما به بهترین روش دم کردن قهوه با موکاپات پرداخته‌ایم به همین خاطر اگر می‌خواهید قهوه شما کیفیت بهتری داشته باشد بهتر است که آب را قبل به جوش بیاورید و سپس به موکاپات اضافه نمایید.

دم کردن قهوه در موکاپات

مرحله چهارم

در این مرحله سبد صافی موکاپات را روی قسمت پایینی دستگاه قرار دهید و داخل آن را با قهوه آسیاب شده پر کنید و کمی تکان دهید تا قهوه به طور یکنواخت داخل آن پخش شود؛  روی قهوه را به هیچ عنوان با قاشق صاف نکنید تا فشرده شود. در موکاپات را ببندید

مرحله پنجم

سپس قسمت بالایی موکاپات را روی قسمت پایین پیچ کنید اما احتیاط کنید چرا که محفظه پایین موکاپات کاملا داغ خواهد بود و ممکن است اگر حواستان نباشد دستتان بسوزد. پیشنهاد می‌کنیم از یک  پارچه برای نگه‌داشتن قسمت پاییینی موکاپات استفاده کنید.

تهیه قهوه در موکاپات

مرحله ششم

سپس دستگاه موکاپات را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید. هنگامی که آب در محفظه پایین به نقطه جوش نزدیک می‌شود، فشار جریان قهوه را به آرامی به محفظه بالایی هل می‌دهد. اگر فشار آب زیاد باشد و آب سرریز شود، یعنی آب شما خیلی داغ است.

موکاپات را روی گاز بگذارید

مرحله هفتم

اگر آب تکان چندانی نخورد به این معنی است که باید شعله را زیاد کنید. باید حدود یک دقیقه منتظر بمانید تا تمام آب داخل محفظه با فشار از لای دانه‌های قهوه عبور کند و به محفظه بالایی برسد. حالا قهوه شما آماده است و شما می‌توانید آن را به صورت سرد یا با شیر نوش جان کنید.

طرز تهیه قهوه در موکاپات

تفاوت قهوه موکا با اسپرسو

اسپرسو هنگامی ایجاد می شود که آب گرم از طریق مقدار کافی قهوه با فشار باورنکردنی تا 10 درجه سریع‌تر از دستگاه خارج شود. این فشار شدید تنها توسط دستگاه‌های اسپرسو واقعی ایجاد می‌شود. موکاپات به طور کلی یک تا دو درجه فشار ایجاد می‌کند. این فشار البته بیستر از چیزی است که انسان می تواند به صورت دستی تولید کند ، اما اصلا جای اسپرسوساز را نخواهد گرفت. بنابراین، با این که هنوز قهوه موکا نسبتا غلیظ بوده و از نظر عطر و طعم بسیار نزدیک به قهوه اسپرسو است، اما کاملاً اسپرسو نیست و غلظت و همچنین میزان کافئین موجود در این دو نوشیدنی کاملا متفاوت است.

نکاتی که در طرز تهیه قهوه در موکاپات باید به آن‌ها توجه کنید

  • موکاپات برای استفاده و دم کردن یک قهوه شبیه به قهوه اسپرسو در خانه بسیار مناسب است.
  • ساختار آلومینیوم این دستگاه با دوام بوده و به راحتی تمیز می‌شود.
  • همه دستگاه‌های موکاپات دارای یک دریچه آزاد کننده ایمنی هستند که در صورت فشار بیش از حد آزاد شود.
  • در ابتدا استفاده از این دستگاه ممکن است دشوار به نظر برسد اما باید کمی قلق آن را یاد بگیرید.
  • همچنین اگر خیلی مراقب نباشید و در زمان مناسب حرارت زیر آن را خاموش نکنید ممکن است قهوه به راحتی تلخ شود.
  • البته اگر صبح‌ها وقت دم کردن قهوه در موکاپات را ندارید اما می‌خواهید از خواص قهوه بهره ببرید، پیشنهاد می‌کنیم از سولاته موکا یا سولاته اسپرسو آماده کاله استفاده کنید.

دیدگاه ها