طرز تهیه لوبیا پلو – تصویری + توضیح کامل

طرز تهیه لوبیا پلو
آسان
4 نفر
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

قاطی‌پلوها از غذاهای خودمانی هستند که هم برای وعده‌های معمولی و هم میهمانی‌ها انتخاب مناسبی است. از معروف‌ترین و محبوب‌ترین قاطی‌پلوها، لوبیا پلو است. لوبیا پلو اگر خوب طبخ شود، یکی از بهترین گزینه‌ها هم برای مهمانی هم برای شام و نهار خانوادگی شما خواهد بود. در ادامه طرز تهیه لوبیا پلو خوش‌رنگ و طعم را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای طرز تهیه لوبیا پلو

  • برنج ۴ پیمانه
  • لوبیا سبز خرد شده ۳ پیمانه
  • گوشت چرخ‌کرده یا تکه‌ای ۴۰۰ گرم
  • پیاز متوسط ۳ عدد
  • رب گوجه فرنگی ۵ قاشق غذاخوری
  • روغن به مقدار لازم
  • ادویه پلویی به مقدار لازم
  • نمک، فلفل، زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه لوبیا پلو خوشمزه

۱. آماده کردن مایه داخل لوبیا پلو

طرز تهیه مایه لوبیا پلو

اولین مرحله از طرز تهیه لوبیا پلو این چهار پیمانه برنج را با آب بشویید و برای مدتی کنار بگذارید تا خیس بخورد سپس به دنبال تهیه مایه آن بروید. برای این کار، لوبیاهای خرد شده را در قابلمه ریخته و مقداری آب و نمک رویش بریزید و بگذارید تا بپزد. اگر لوبیا نازک باشد کمتر از ۲۰ دقیقه می‌پزد.

در زمان پخت لوبیا، یک ماهیتابه نچسب بردارید و پیاز‌ها را خرد کنید و داخل آن بریزید و در کمی روغن تفت دهید تا نرم شوند. سپس کمی زردچوبه به پیاز اضافه کنید، لازم نیست به قدری تفت دهید تا پیاز ترد و حالت چیپسی شود. بعد از این گوشت چرخ‌کرده را به پیاز اضافه کنید و با یک قاشق هم بزنید تا پیاز و گوشت با هم مخلوط شوند و خوب تفت داده شوند. لوبیاهای پخته شده را آبکش کرده و به پیاز داغ اضافه کنید و کمی تفت دهید. بعد لوبیای پخته را به مخلوط اضافه کنید و مجدد خوب تفت دهید تا همه مواد با هم خوب مخلوط شوند. اکنون ادویه پلویی، فلفل و نمک را هم بریزید.

برخی از نکاتی که در این مرحله باید رعایت کنید شامل موارد زیر است:

برای پخت این غذا می‌توانید از رب گوجه فرنگی خانگی استفاده کنید تا رنگ و طعم بهتری به خود بگیرد. سپس رب گوجه فرنگی تفت داده شده را به مایه لوبیا پلوی خود اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کامل با هم مخلوط شوند.

شما همچنین می‌توانید به جای گوشت چرخ‌کرده از گوشت تکه‌ای گوسفندی هم در این دستورالعمل استفاده کنید. گوشت‌های تکه‌ای را هم در همین مرحله باید اضافه کنید و با سایر مواد در ماهیتابه تفت دهید. فقط اگر از گوشت تکه‌ای استفاده می‌کنید باید ابتدا گوشت و آب را همراه یک پیاز و مقداری زردچوبه خوب بپزید و بعد به مایه لوبیا پلو اضافه کنید.

۲. آبکش کردن برنج

آبکش کردن برنج برای لوبیا پلو

حالا در این مرحله برنجی که برای حدود یک ساعت خیس خورده را با کمی روغن روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا به مدت یک ربع تا ۲۰ دقیقه برحسب نوع برنج‌تان بجوشد و قد بکشد. زمانی که برنج شما نیم‌پز شد آن را آبکش کنید و اجازه دهید تمام آب آن کشیده شود.

۳.دم کردن لوبیا پلو

 

حالا که برنج آبکش شده و مایه لوبیا پلو آماده است، کف قابلمه مدنظرتان را کمی روغن بریزید و ته‌دیگ مورد علاقه‌تان را کف قابلمه بچینید؛ شما می‌توانید برای ته‌دیگ از برگ کاهو، سیب زمینی ورقه‌ای یا نان لواش استفاده کنید. برنج و مواد لوبیا پلو را مخلوط کرده، داخل قابلمه بریزید. در همین حین که لایه‌لایه مایه لوبیا پلو را اضافه می‌کنید، از ادویه پلویی و زعفران دم شده هم در هر لایه استفاده کنید. مقداری بسیار کم روغن لابه‌لای برنج فراموش نشود. در پایان، در قابلمه را ببندید تا برنج دم بکشد.

بعد از حدود ۲۰ الی ۳۰ دقیقه برنج شما دم می‌کشد و لوبیا پلو آماده است. غذای خوشمزه‌تان را در ظرفی مناسب سرو کرده و همراه با سالاد یا دورچین مورد علاقه‌تان نوش جان کنید.

ادویه پلویی از آن دسته ادویه‌هاست که می‌توانید در منزل تهیه کنید. طرز تهیه ادویه پلویی را می‌توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

نکاتی تکمیلی برای تهیه لوبیا پلو

لوبیا پلو یک غذای تقریبا راحت، سریع و سالم است که طعمی جادویی دارد! این وعده غذایی مغذی را که سرشار از پروتئین، فیبر و کربوهیدرات‌های پیچیده است، می‌توانید با رعایت نکاتی به بهترین شکل تهیه کنید و از آن لذت ببرید.

لوبیا سبز یخ‌زده یا لوبیا سبز تازه

برای تهیه لوبیا پلو هم می‌توانید از لوبیا فریز شده استفاده کنید هم از لوبیا سبز تازه؛ فقط دقت کنید که این سبزی مثل خیلی از سبزیجات دیگر فقط در فصل خاصی می‌آید بنابراین احتمالا در اکثر مواقع باید از لوبیا سبز فریزری استفاده کنید. برای این کار حتما لوبیا را یک ساعت قبل از پخت، از فریزر خارج کنید تا یخش آب شود.

بهترین گزینه‌های سرو با لوبیا پلو

لوبیا پلو را می‌توانید با سالاد شیرازی یا هر سالاد سبز دیگری در کنار ماست و خیار یا انواع ترشی و زیتون سرو کنید. یکی از بهترین ترشی‌های همراه لوبیا پلو ترشی لیته است که می‌توانید طرز تهیه ترشی لیته را در کتاب کاله مطالعه کنید.

نگهداری و فریز کردن مایه لوبیا پلو

اگر کارمند هستید یا می‌خواهید سریع‌تر لوبیاپلویتان را بپزید می‌توانید مخلوط مایه لوبیا پلو را از قبل آماده کنید. این مخلوط را می‌توانید در ظرف در بسته به مدت ۴ تا ۵ روز در یخچال نگهداری کنید. همچنین می‌توانید مایه ماکارونی را برای ۲ تا ۳ ماه به صورت فریزی نگهداری کندید و هر وقت لازم داشتید سریع آن را بردارید و برای تهیه لوبیا پلو استفاده کنید.

گوشت مناسب برای لوبیا پلو

لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده ترکیبی عالی است. با این حال، می‌توانید آن را با انواع دیگر گوشت هم درست کنید:

  • لوبیا پلو با گوشت قیمه‌ای
  • لوبیا پلو با مرغ
  • لوبیا پلو با سویا

درست است که گوشت یکی از گزینه‌های جذاب برای غذاست اما اگر گیاهخوارید یا می‌خواهید بدون گوشت لوبیا پلو بپزید، می‌توانید طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت را هم در کتاب کاله مطالعه کنید.

روش‌های دم کردن و پختن لوبیا پلو

لوبیا پلو را همان‌طور که ما به شما آموزش دادیم می‌توانید آبکش کنید، هم دم کته کنیم. برای کته کردن بعد از این که مایه آماده شد کافی است برنج را به روش دم کردن درست کنید و در دقیقا آخر مایه را اضافه کنید. همه چیز درباره برنج کته را می‌توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

دیدگاه ها