طرز تهیه کاچی افغانی

طرز تهیه کاچی افغانی
آسان
3 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
60 تا 90 دقیقه

کاچی دسر ساده و خوشمزه و مقوی‌ای است که در ایران و افغانستان هر دو تهیه می‌شود و در افغانستان به آن کاچی افغانی می‌گویند. طرز تهیه کاچی افغانی کاملا به انواع ایرانی آن مانند کاچی بعد از زایمان، کاچی با آرد برنج و کاچی با طعم زعفران شباهت دارد. هرچند که کاچی‌های ایرانی مواد اولیه مفصل‌تری دارند و از ادویه بیشتری در آنها استفاده می شود. با ما همراه باشید تا طرز درست کردن کاچی در افغانستان را آموزش ببینید.

مواد لازم برای کاچی افغانی

  • آب ۹ لیوان
  • آرد گندم ۲ لیوان
  • شکر ۱ لیوان
  • شکر قهوه‌ای (برای تزیین) ۲ قاشق غذاخوری
  • هل ۱ قاشق چایخوری
  • خلال بادام و پسته (برای تزیین) به مقدار لازم

طرز تهیه کاچی افغانی

مرحله اول

قابلمه‌ای را روی حرارت متوسط قرار داده و آرد و سپس آب را به آن اضافه کنید. مواد را با هم ترکیب کنید تا گوله‌های آرد داخل آن از بین بروند. به مدت ۱۰ دقیقه منتظر شوید تا آب جوش بیاید. در این مدت برای جلوگیری از تشکیل گوله در ترکیب آرد و آب، آن را با همزن هم بزنید.

مرحله دوم

آب خمیر که خشک شد ۴ لیوان آب به آن اضافه کرده و درحالیکه حرارت را روی متوسط نگه داشته‌اید به مدت یک ساعت کاچی را با همزن هم بزنید. آنقدر به هم زدن ادامه بدهید تا مواد پخته شوند و از حالت آبکی دربیایند.

مرحله سوم

در این مرحله یک لیوان شکر و یک قاشق چایخوری هل را اضافه کنید و همچنان به همزدن روی حرارت ملایم ادامه دهید. به مرور حباب‌هایی بزرگ روی سطح کاچی ظاهر می‌شود که نشان از پختن آن دارد.

مرحله چهارم

حالا باید کاچی را دم بگذارید. حرارت را خاموش کرده و درب قابلمه را بگذارید. بین ۱۵ الی ۲۰ دقیقه به این منظور کافی است.

مرحله پنجم

حالا می‌توانید کاچی افغانی را در ظرف مورد علاقه‌تان بکشید، به شکلی که وسطش را خالی بگذارید و آن را با روغن زرد یا روغن کنجد داغ پر کنید. همچنین برای تزیین می‌توانید از خلال بادام و پسته  و نیز شکر قهوه‌ای استفاده کنید و روی کاچی بپاشید.

نکات مهم برای تهیه کاچی افغانی

هم زدن کاچی باید به شکل مستمر و آرام انجام شود تا زمانی که ترکیب خمیر آن به قوام لازم برسد. مقدار این قوام زمانی است که کاچی حالت کشسانی پیدا کرده و به راحتی از همزن یا قابلمه جدا نشود.

روش دیگری که برای تهیه کاچی می‌توان استفاده کرد این است که مقداری شکر را روی حرارت ملایم قرار داده و ابتدا شربت کاچی را تهیه کنید و سپس آرد و باقی مواد را به آن اضافه کنید.

مقدار شیرینی کاچی را می‌توانید طبق ذائقه خودتان کم یا زیاد کنید.

در افغانستان در کنار کاچی سبزی خوردن و نان هم صرف می‌شود. همچنین کاچی را می‌توان به تنهایی خورد.

دیدگاه ها