طرز تهیه کیک شکلاتی ساده و فوری در سه سوت، بهتر از قنادی

آسان
۱۲ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

کیک شکلاتی همیشه از کیک‌های مورد علاقه افراد به ویژه کودکان محسوب می‌شود که هیچ گاه نمی‌توان به آن دست رد زد. این کیک خوشمزه و هوس‌برانگیز، بهترین بهانه را برای یک دورهمی و خوش‌گذرانی می‌دهد و چه بهتر که آن را در سه سوت درست کرد. در مطالب قبلی به بررسی طرز تهیه کیک شکلاتی خیس و دستور تهیه لاوا کیک شکلاتی به صورت جداگانه پرداخته‌ایم که می‌توانید آن‌ها را هم در کتاب کاله بخوانید. در این مطلب شما طرز تهیه کیک شکلاتی ساده و فوری را خواهید خواند تا آن را بهتر از هر قنادی درست کنید.

مواد لازم برای تهیه کیک شکلاتی ساده و فوری

  • آرد سه‌چهارم فنجان
  • پودر کاکائو شش قاشق غذاخوری
  • نمک یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • بیکینگ‌پودر سه‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • شکر یک فنجان
  • تخم‌مرغ یک عدد
  • شیر یک‌دوم فنجان
  • روغن یک‌‌دوم فنجان
  • وانیل یک تا دو قاشق چای‌خوری
  • آب‌جوش یک‌دوم فنجان

طرز تهیه کیک شکلاتی ساده و فوری

۱. فر و قالب کیک را آماده کنید

آماده کردن قالب ها در تهیه کیک شکلاتی ساده و فوری

کیک شکلاتی از آن دسته کیک‌هایی است که بی‌بهانه می‌توان آن را درست کرد و از طعمش لذت برد. پس این کیک خوشمزه را در سه سوت درست کنید. در اولین مرحله از طرز تهیه کیک شکلاتی ساده و فوری باید فر را با دمای ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد برای ۱۵ دقیقه روشن کنید. دو قالب کیک ۱۵ سانتی را با کمی کره چرب کنید. قالب‌‌ها را با کاغذ روغنی بپوشانید و کنار بگذارید. پیشنهاد ما به شما تهیه کیک شکلاتی با اسمارتیز برای تولد عزیزان‌تان است.

۲. مواد اولیه را آماده کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه کیک شکلاتی ساده و فوری باید به سراغ مواد اولیه بروید تا آن‌ها را با یکدیگر الک کنید. پس یک کاسه بزرگ کنار بگذارید تا آرد، شش قاشق غذاخوری کاکائو، نمک و بیکینگ‌پودر را در آن دو تا سه بار الک کنید. سپس یک فنجان شکر را هم داخل کاسه بریزد. مواد را هم بزنید تا یک‌دست شوند. حال به سراغ مابقی مواد بروید. شما با این مواد به راحتی می‌توانید کیک شکلاتی خیس در منزل درست کنید.

۳. مواد تر را اضافه کنید

در سومین مرحله از طرز تهیه کیک شکلاتی ساده و فوری باید با کمک قاشق در مرکز کاسه یک حفره درست کنید. حال تخم مرغ، روغن، وانیل و شیر را داخل کاسه بریزید. مواد خشک و تر را برای شش دقیقه با هم‌زن خوب با یکدیگر مخلوط‌‌شان کنید تا دیگر توده‌ یا حبابی در کاسه باقی نماند. در ادامه تهیه کیک شکلاتی ساده آب‌جوش را هم اضافه کنید. مواد را آن‌قدر هم بزنید که آب جذب مایه کیک‌تان شود. در این مرحله باید بدانید که خمیر کیک شکلاتی صاف و روان است.

۴. خمیر را داخل قالب‌ ها بریزید

در چهارمین مرحله از طرز تهیه کیک شکلاتی ساده و فوری باید مایه کیک را به آرامی داخل قالب‌ها بریزید. قالب‌ها را دو بار به سطح زمین بزنید. حال قالب‌ها را برای پخت  ۳۰ دقیقه داخل فر بگذارید. در نهایت آن‌ها را بیرون بیاورید. کیک‌های پخته‌شده را به مدت ۱۰ دقیقه روی توری سیمی بگذارید تا خنک شوند. کیک‌های شکلاتی‌تان در سه سوت درست و آماده سرو هستند. خواندن طرز تهیه کیک شکلاتی با گردو سوییسی برای دورهمی‌هایتان را فراموش نکنید.

دستور تهیه کیک شکلاتی ساده و فوری

نکات تکمیلی پخت کیک شکلاتی ساده و فوری

کیک چه ساده چه شکلاتی نمی‌توان حتی از یک برش آن گذشت پس چه بهتر که نکات تکمیلی زیر را بخوانید تا دستور آن را به درستی پیش ببرید. این کیک خوشمزه را برای تولد و هر مناسبت دیگری می‌توانید درست و سرو کنید پس جای هیچ نگرانی نیست.

فراستینگ شکلاتی روی کیک

مالیدن فراستینگ روی کیک شکلاتی ساده و فوری

فراستینگ شکلاتی، جذابیت ظاهری کیک‌تان را دوبرابر خواهد کرد پس برای تهیه آن می‌توانید مراحل زیر را پیش ببرید. در ابتدا یک‌دوم فنجان کره را برای پنج دقیقه با هم‌زن بزنید تا در اصطلاح رنگ‌پریده شود. سپس یک‌و سه‌چهارم فنجان شکر و چهار قاشق غذاخوری پودرکاکائو را داخل کاسه ریخته و هم بزنید. سپس یک و ‌یک‌دوم قاشق غذاخوری شیر را هم به همراه یک قاشق چای‌خوری وانیل به مواد اضافه و هم بزنید. فراستینگ‌تان آماده است. در صورت غلیظ بودن مجدد کمی شیر بریزید. در نهایت مایه شکلاتی را داخل یخچال بگذارید تا کمی خودش را بگیرد. کیک‌ها را لایه‌لایه کنید و فراستینگ را روی آن‌ها بمالید. در نهایت کیک را با خرده میوه، خامه کیک یا سس شکلاتی تزئین کنید. کیک شکلاتی‌ ساده‌ در کمتر از ۳۰ دقیقه درست شد.

کیک شکلاتی ساده و بدون فر

دستور تهیه کیک شکلاتی بدون فر

کیک شکلاتی هم همانند کیک اسفنجی در دنیای شیرینی‌‌پزی با انواع روش‌ها پخت می‌شود. جدا از پخت کیک شکلاتی در فر، در سه سوت می‌توانید آن را در قابلمه و توستر بپزید. مراحل پخت را همانند مراحل گفته‌شده در بالا پیش بروید. قابلمه‌ای بزرگتر از قالب‌تان روی حرارت بگذارید تا گرم شود. داخل قالب کیک، کاغذ روغنی بیاندازید و مواد را داخل آن بریزید، روی آن را با فویل بپوشانید. پایه مناسبی در قابلمه قرار دهید و قالب کیک را روی آن بگذارید. در آخر قابلمه را به مدت ۴۰ تا ۴۵ دقیقه، روی شعله گاز بگذارید. این کیک شکلاتی نسبت به کیک‌هایی که داخل فر قرار می‌گیرند، بافت نرم‌تر و طعم بهتری دارد. با توجه به نکات گفته‌شده می‌توانید طرز تهیه کیک خیس شکلاتی بدون فر را خوانده و درست کنید.

پف نکردن کیک شکلاتی

برای پف کیک شکلاتی باید قبل از پیش بردن مراحل پخت دمای مواد لازم به دمای محیط برسد. این کار نه تنها به پف کیک بلکه به سبکی آن هم کمک می‌کند. نکته دیگر آن‌که مواد خشک و مواد تر نباید زیاد با یکدیگر مخلوط شوند، این که فقط با هم ترکیب شوند، کافی است. تنها به این‌خاطر که اگر این نکته را رعایت نکنید کیک شکلاتی شما یا سفت می‌شود یا خام می‌ماند. به تاریخ انقضای بیکینگ‌پودر و جوش شیرین هم دقت داشته باشید چون این دو نقش مهمی در بالا آمدن کیک شکلاتی دارد. در آخر در گذاشتن قالب کیک در فر نباید تعلل کنید چراکه منجر به خوابیدن پف کیک‌تان می‌شود. شما با رعایت این نکات به راحتی می‌توانید طرز تهیه کیک تولد شکلاتی را هم درست کنید.

تَرک روی کیک شکلاتی

دلیل ایجاد ترک روی کیک شکلاتی ساده

اگر روی کیک‌ شکلاتی‌تان ترک می‌خورد تنها به این خاطر است که تخم‌مرغ‌تان هنگام زده شدن خوب باز نشده و مخلوط نشده‌اند. از سویی دیگر نوسانات دمای فر هم منجر به ترک خوردن روی کیک می‌شود، پس می‌توانید هنگام پخت کیک، کاسه‌ای کوچک را آب کرده و همراه قالب کیک در فر بگذارید تا محیطی مرطوب ایجاد کند.

تزئین کیک شکلاتی ساده

کیک شکلاتی از آن دسته که کیک‌هایی که است که همیشه طرفداران خاص خود را دارد. پس خلاقیت شما در تزئین کیک‌های شکلاتی نقش بسیار مهمی دارد، خواندن مطلب تزئین کیک شکلاتی در کتاب کاله ایده‌های جذابی بهتان می‌دهد.

بیرون نیامدن از قالب کیک

دلیل بیرون نیامدن کیک شکلاتی از قالب

بیرون نیامدن کیک شکلاتی از قالب، مشکل اکثر افراد تازه‌کار است، تنها به این خاطر که کیک بیش از دو‌ سوم قالب را پر کرده و جایی برای پف کردن کیک باقی نمانده نمانده. دلیل دوم آن هم می‌تواند بیشتر بودن میزان بیکینگ‌پودر نسبت به دیگر مواد است. در آخر آن‌که قالب کیک‌تان کوچک‌تر از اندازه گفته‌شده باشد. با توجه به علاقه‌تان حتما کیک اسفنجی عصرانه با طعم قهوه را درست کنید.

پوسته شدن کیک

ریختن بیش از حد مایه خمیر در قالب منجر به پوسته‌پوسته شدن روی کیک می‌شود. نبود قالب مناسب برای پخت، کیک را تحت فشار قرار می‌دهد در نتیجه روی آن پوسته‌پوسته می‌شود. در نهایت به زمان پخت هم دقت داشته باشید که بیشتر از زمان گفته‌شده نشود که روی ظاهر کیک تاثیر می‌گذارد. با توجه به علاقه‌تان به شکلات و کاکائو حتما کیک شکلاتی اسفنجی را هم برای روزهای تعطیل‌تان امتحان کنید.

نگه‌داری کیک شکلاتی در فریزر

نگه داری کیک شکلاتی ساده و فوری

کیک شکلاتی‌‌تان را علاوه بر یخچال در فریزر هم می‌توانید نگه‌داری کنید، به شرط آن‌که آن را فراستینگ نکنید. کیک را در یک ظرف در بسته بگذارید تا آن را برای سه روز تا یک هفته در یخچال نگه دارید. از سویی دیگر لایه‌های کیک را درون پلاستیک یا فویل بپیچید و درون یک ظرف در بسته بگذارید تا بتوانید آن را برای یک ماه در فریزر قرار دهید. از تهیه کیک کاکائوی اسفنجی برای پذایرایی در میهمانی‌هایتان غافل نشوید.

کیک شکلاتی به شکل های متفاوت

کیک‌های شکلاتی معمولا یکی از بهترین گزینه‌ها برای پایه کیک‌های اسفنجی است. با دو برابر کردن مقادیر، کیک‌های بزرگ‌تری برای جشن‌های خود درست کنید. با توجه به دستور ساده پخت کیک شکلاتی، می‌توان آن را در اندازه و طعم‌‌های متفاوتی درست کرد. در کتاب کاله طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی خیس را بخوانید.

دیدگاه ها