طرز تهیه نان روغن زیتون خانگی

نان روغن زیتون
آسان
8 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

نان روغن زیتون در دسته نان‌هایی قرار دارد که بسیار راحت و سریع آماده می‌شود. می‌توانید خمیر این نان را شبیه به یک توپ گرد و بزرگ و یا شبیه به یک نان ساندویچی طویل درآورید. فرقی ندارد شکل نان زیتونی چطور باشد مهم این است این نان سرشار از آنتی اکسیدان است، ضمن این که خاصیت ضد التهابی هم دارد. استفاده از روغن زیتون در مواد اولیه باعث شده است تا خوردن این نان خانگی خوشمزه برای افرادی که ناراحتی قلبی دارند بسیار مفید باشد.

مواد لازم برای تهیه نان روغن زیتون

  • آب نصف فنجان
  • شکر سفیدیک قاشق چای‌خوری
  • روغن زیتونچهار قاشق غذاخوری
  • مخمر خشک فعالدو قاشق چای‌خوری
  • نمکیک قاشق چای‌خوری
  • آرد همه کارهدو و نیم فنجان

طرز تهیه نان روغن زیتون

مرحله اول

پیش از هر چیز، به سراغ روشن کردن فر بروید تا وقتی مراحل آماده‌سازی را انجام می‌دهید فر هم داغ شده باشد. پس، لازم است تا فر را روی دمای ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد (۳۷۵ درجه فارنهایت) تنظیم کنید.

مرحله دوم

در ادامه، آب را به دمای ۴۵ درجه سانتی‌گراد رسانده و در یک کاسه بلوری یا چینی بریزید. سپس مخمر را به همراه شکر به آن بیفزایید. با قاشق کمی هم بزنید تا هم شکر حل شود و هم روی آب حباب‌هایی درست شوند. یک پارچه نخی روی کاسه کشیده و ده دقیقه به آن استراحت دهید.

مرحله سوم

در یک کاسه پلاستیکی نمک و روغن زیتون را اضافه کنید. سپس مایع مخمر آماده شده را در آن ریخته و خوب مخلوط کنید. دو فنجان آرد را کم کم به مواد اضافه کرده و با قاشق هم بزنید. وقتی مواد به قاشق چسبید و هم زدن سخت شد، نوبت ورز دادن خمیر است.

مرحله چهارم

خمیر را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با دست ورز دهید. اگر خمیر به دستتان می‌چسبد و ورز دادن سخت است، آن را روی یک صفحه آردپاشی شده ورز دهید. در نهایت باید یک خمیر نرم و لطیف و یک‌دست داشته باشید که به دست نمی‌چسبد.

مرحله پنجم

داخل یک کاسه را چرب کنید و خمیر را به شکل یک توپ در آورده، در کاسه بگذارید. روی کاسه را با پارچه‌ای نخی بپوشانید و بین یک ساعت تا یک‌و‌نیم ساعت به خمیر استراحت دهید.

مرحله ششم

پس از گذشت زمان استراحت خمیر، باید حجم آن دو برابر شده باشد. در این مرحله خمیر را به شکل یک توپ گرد بزرگ یا یک نان ساندویچی طویل در آورید. داخل سینی فر، کاغذ شیرینی‌پزی چرب انداخته و خمیر را روی آن قرار دهید. روی آن را با دستمال نخی بپوشانید و ۱۵ دقیقه به مایه خمیر استراحت دهید.

مرحله هفتم

بعد از مدت تعیین شده، نان‌ها را به مدت ۳۰ الی ۴۰ دقیقه داخل فر قرار دهید تا خوب بپزند. توجه داشته باشید که رنگ روی نان باید طلایی شود و ممکن است بنا به فر شما این مدت کمتر یا بیشتر شود. پس، هر از چند گاهی فر را چک کنید تا نان روغن زیتون شما نسوزد.

نکات مهم برای پخت نان روغن زیتون

  • این نان حدود ۱۱۱ کالری دارد و سرشار از پروتئین، چربی مفید، کربوهیدرات و سدیم است.
  • توجه داشته باشید که هر فر با دیگری متفاوت است. اولین باری که این نان را درست می‌کنید، به زمان لازم برای پخت آن در فرتان توجه کنید. ممکن است فر شما زمان کمتر یا بیشتری از دستور تهیه بالا برای پخت لازم داشته باشد.
  • اگر علاقه‌مندید به پخت نان خانگی هستید، پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه نان تافتون خانگی و طرز تهیه نان سفید را هم امتحان کنید.

دیدگاه ها