طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ریش ریش مجلسی به ۳ روش

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ریش ریش
متوسط
2-3 نفر
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

زرشک پلو با مرغ از آن دسته غذاهایی است که هم می‌توانید آن را با مرغ کامل درست کنید، هم با مرغ تکه‌شده و هم با مرغ ریش‌ریش. در ادامه این مطلب و در تکمیل مطلب طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ساده و طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی، این بار طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ریش ریش را به سه روش مجلسی، مخلوط با برنج و با هویج بررسی می‌کنیم. فقط بدانید که مواد اولیه برای هر سه روش کاملا یکسان است.

مواد لازم برای تهیه زرشک پلو با مرغ ریش ریش

  • سینه مرغ یا هر قسمت دلخواه ۴ تکه
  • برنج ۳ پیمانه
  • پیاز ۳ عدد
  • زرشک نصف پیمانه
  • زعفران دم کرده ۴ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل و ادویه به مقدار لازم

۱- طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ریش ریش مجلسی

زرشک پلو مجلسی را باید با دقت و جزییات بیشتر بپزید. در ادامه طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ریش ریش مجلسی را بررسی می‌کنیم.

۱. تهیه پلو برای زرشک پلو

اولین مرحله از طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ریش ریش این است که برنج را با آب و نمک بخیسانید تا حداقل به مدت نیم تا یک ساعت آماده پخت شود. سپس در یک قابلمه مناسب آب بریزید و بگذارید به جوش بیاید. بعد برنجی که خوب خیس خورده را آب بکشید و در قابلمه بریزید تا برنج نرم شود و بعد آن را آبکش کنید. کف قابلمه را با نان لواش یا سیب زمینی بپوشانید تا ته دیگ مجلسی خوبی برای زرشک پلو با مرغ داشته باشید. بعد برنج را روی ته دیگ بریزید و با انتهای قاشق چند سوراخ در آن ایجاد کنید و مقدار کمی روغن رویش بریزید و در قابلمه را که رویش دم‌کنی گذاشتید بگذارید و اجازه دهید به مدت ۳۵-۴۰ دقیقه بپزد.

۲. آماده کردن مرغ

دومین مرحله از طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ریش ریش این است که مرغ را که با یک پیاز، سیر و زردچوبه به مدت ۴۰ دقیقه بگذارید تا بپزد. بعد از این زمان مرغ را از قابلمه خارج کنید و سپس ریش‌ریش کنید و در یک ماهیتابه که درونش روغن ریختید، سرخ کنید سپس رویش زعفران را بریزید و تفت دهید. بعد از این دو قاشق از زعفران دم شده را بریزید و خوب هم بزنید تا مرغ خوش عطر شود.

برای داشتن سس مرغ هم، در قابلمه‌ای که آب مرغ در آن است مقداری رب که کمی در روغن تفت داده‌اید بریزید و بگذارید چند جوش بزند و بعد گاز را خاموش کنید. این سس مرغ را همراه زرشک پلو در ظرف مناسب بریزید تا سرو شود. البته طرز تهیه سس مرغ مجلسی را می‌توانید در کتاب کاله بخوانید.

۳. سرو زرشک پلو با مرغ ریش ریش

سرو زرشک پلو با مرغ ریش ریش مجلسی

آخرین مرحله از طرز تهیه زرشک پلو مرغ ریش ریش این است که پلو دم کشیده و مرغ ریش‌ریش پخته شده را برای سرو آماده کنید. در یک دیس مناسب، پلو را بریزید و بخشی از برنج را در یک ظرف ریخته و رویش زعفران دم کشیده بریزید و خوب مخلوط کنید تا برنج کاملا زعفرانی شود. سپس در دیس برنج سفیدتان، برنج زعفرانی را به شکلی بریزید که زیبا باشد و بعد مرغ ریش‌ریش شده را در دیس بریزید. زرشک پلو با مرغ ریش ریش شما آماده است. نوش جان!


۲- طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ریش ریش مخلوط

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ریش ریش مخلوط

زرشک پلو را می‌توانید به صورت مخلوط با برنج تهیه کنید. در ادامه این روش تهیه زرشک پلو را یعنی طرز تهیه مرغ ریش ریش لای برنج را بررسی می‌کنیم.

در این روش از طرز تهیه زرشک پلو باید درست مثل طرز تهیه زرشک پلو مجلسی با مرغ ریش ریش، برنج را آبکش کنید و مرغ ریش‌ریشی که خوب با زرشک مخلوط کردید و زعفران زده‌اید را هم تهیه کنید. بعد ابتدا در قابمله مناسب ته دیگ سیب زمینی بگذارید یا اگر می‌خواهید ته دیگ برنجی داشته باشید مقداری از برنج را زعفرانی کنید و کف ماهیتابه بگذارید و بعد باقی برنج را بریزید و در قابلمه را با دم‌کنی ببندید و اجازه دهید زرشک پلو با مرغ ریش ریش مخلوط شما به مدت ۴۵ دقیقه با حرارت کم بپزد.


۳- طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ریش ریش و هویج

زرشک پلو با هویح

زرشک پلوی خوشمزه را می‌توانید با مرغ ریش ریش و هویج تهیه کنید. به این ترتیب شما می‌توانید با هویج این غذا را زیباتر کنید.

در تهیه زرشک پلو با مرغ ریش ریش و هویج باید دو عدد هویج متوسط هم در کنار دیگر مواد اولیه داشته باشید. پس مثل باقی روش‌های تهیه زرشک پلو ابتدا پلو را آبکش کرده و بگذارید دم بکشد و هم‌زمان مرغ را بپزید و بعد ریش‌ریش کنید. تنها کار اضافه‌ای که در تهیه زرشک پلو با هویج باید انجام دهید این است که هویج را رنده کنید و در مقداری روغن تفت دهید و بعد رویش زعفران دم‌کرده بریزید. این هویج را در مرحله سرو درست مثل زرشک برای تزیین زرشک پلویتان به کار ببرید.

اگر از این غذا و فرم مجلسی آن خوشتان آمده می‌توانید طرز تهیه پلو مرغ مجلسی با فوت و فن‌های خاص را هم در کتاب کاله مطالعه کنید.

نکات تکمیلی برای طرز تهیه زرشک پلو

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ریش ریش

پخت زرشک پلو با مرغ ریش ریش هم درست مثل پخت هر غذای دیگری نکات و فوت‌وفن‌هایی که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم. اما خوب است این را بدانید که انواع پلو با مرغ ریش ریش بسیار متنوع است و به نوعی این مرغ را می‌توانید همراه برنج و به صورت مرغ ریش ریش لای برنج و حتی به صورت دیگر مثلا مرغ ریش ریش با سیب زمینی استفاده کنید.

تهیه زعفران دم کشیده

زعفران یک عنصر کلیدی در غذاهای ایرانی است و رنگ طلایی و طعم متمایزی به زرشک پلو با مرغ می‌دهد.

برای استفاده از زعفران در دستور پخت، ابتدا باید آن را در آب گرم به مدت حداقل ۱۵ دقیقه بخیسانید تا طعم و رنگ آن آزاد شود. با این حال، مهم است که زعفران را قبل از خیس کردن آسیاب کنید تا از این ادویه گران قیمت نهایت استفاده را ببرید.

استفاده از هاون روشی رایج برای آسیاب کردن زعفران است، اما در صورت نداشتن هاون می‌توانید رشته‌های زعفران را در یک کاسه کوچک قرار دهید و از پشت قاشق برای خرد کردن آن‌ها استفاده کنید. قبلا بهترین روش دم کردن زعفران را در کتاب کاله توضیح داده‌ایم.

زرشک پلو با مرغ ریش ریش و سایر سبزیجات

مرغ ریش ریش را می‌توانید با سبزیجات دیگر هم بپزید. برخی از افزودنی‌های رایج عبارتند از هویج و فلفل دلمه‌ای خرد شده. فقط به خاطر داشته باشید که زمان پخت بسته به سبزیجاتی که اضافه می‌کنید ممکن است متفاوت باشد، بنابراین مطابق با آن‌ها دستور پخت را تنظیم کنید. اما اگر دوست دارید می‌توانید طرز تهیه زرشک پلو با مرغ با هویج و فلفل دلمه را در کتاب کاله مشاهده کنید.

نگهداری باقیمانده زرشک پلو با مرغ

باقی‌مانده زرشک پلو با مرغ را می‌توانید در ظروف دربسته تا دو روز در یخچال نگهداری کنید. بهتر است برای گرم کردن مجدد برنج، مقداری آب روی آن بپاشید تا از خشک شدن آن جلوگیری شود و آن را در مایکروویو گرم کنید تا کاملا گرم شود. مرغ را هم در یک ظرف مخصوص مایکروویو قرار دهید و روی آن را با دستمال کاغذی مرطوب بپوشانید. به مدت ۱-۲ دقیقه یا تا زمانی که مرغ داغ شود در مایکروویو قرار دهید.

دیدگاه ها