طرز تهیه زرشک پلو با مرغ با هویج و فلفل دلمه + عکس مراحل

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ باهویج و فلفل دلمه
متوسط
2 نفر
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
60 تا 90 دقیقه

پختن زرشک پلو با مرغ یک هنر است چون درآوردن یک زرشک پلو خوشمزه که مرغش خوب پخته باشد و عطر و بویش همه را مدهوش کند، کار هر کسی نیست. این غذای خوشمزه و سالم، ترکیبی از طعم‌های متنوع و رنگارنگ را به شما ارائه می‌دهد. پیروی از مراحل ساده و مواد غذایی طبیعی، تجربه‌ای لذت‌بخش و شگفت‌انگیز را برای شما از این غذا به ارمغان می‌آورد. در این مقاله و در ادامه و تکمیل روش‌های مختلف پخت زرشک پلو مثل طرز تهیه زرشک پلو با مرغ بدون رب به شما طرز تهیه زرشک پلو با مرغ با هویج و فلفل دلمه را آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه زرشک پلو با مرغ با هویج و فلفل دلمه

  • برنج ۲ لیوان
  • مرغ ۳ تکه ران
  • زرشک یک لیوان
  • هویج ۲ عدد
  • فلفل دلمه‌ای ۲ عدد
  • زعفران به مقدار لازم
  • دارچین و آبلیمو به مقدار لازم
  • نمک و فلفل به مقدار لازم
  • رب یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ با هویج و فلفل دلمه

۱. پختن پلوی زرشک پلو

آبکش کردن برنج زرشک پلو با مرغ

اولین مرحله از طرز تهیه زرشک پلو با مرغ با هویج و فلفل دلمه درست مثل طرز تهیه زرشک پلو ساده این است که پلو را آماده کنیم. برای آماده کردن پلو ابتدا برنج را خوب بشویید سپس در ظرفی بگذارید و رویش آب و نمک بریزید. سپس اجازه دهید به مدت نیم ساعت برنج خیس بخورد.

در همین حین در یک قابلمه مناسب تا نصف آب و نمک بریزید و بگذارید آب جوش بیاید. بعد از گذشت ۱۲-۱۵ دقیقه برنج که مقداری نرم شد نوبت آن است که برنج را آبکش کنید. سپس در کف قابلمه مد نظر دم کردن پلو، مقداری روغن بریزید و وقتی مقداری روغن گرم شد رویش نان یا سیب زمینی بگذارید تا ته دیگ خوبی برای زرشک پلو با مرغ‌تان داشته باشید. بعد از آن برنج را بریزید و در قابلمه را بگذارید تا پلوی شما به مدت ۴۰ دقیقه دم بکشد. جزییات بیشتر برای طرز تهیه برنج آبکش را می‌توانید در کتاب کاله بخوانید.

اگر فرصت شما برای تهیه این غذا کم است می‌توانید برنج‌تان را کته کنید. طرز تهیه برنج کته را هم می‌توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

۲. دم کردن زعفران و آماده کردن زرشک

در دومین مرحله از طرز تهیه طرز تهیه زرشک پلو با مرغ با هویج و فلفل دلمه باید ابتدا زعفران را که معجزه داشتن زرشک پلو را برایتان رقم می‌زند، دم کنید. برای این کار کافی است زعفران آسیاب شده را در یک لیوان مناسب بریزید و رویش مقداری یخ بگذارید تا آب شود. بعد آن را روی در قابلمه پلویتان بگذارید تا خوب با بخار برنج دم بکشد. برای آشنایی با جزییات دم کردن زعفران می‌توانید طرز تهیه زعفران دم کرده را در کتاب کاله بخواید. به طور کلی ادویه زرشک پلو چه فقط زعفران باشد چه ادویه‌های دیگر را در تهیه این غذا فراموش نکنید.

هم‌زمان که زعفران دم می‌کشد، زرشک را خوب بشویید و اجازه دهید کمی در آب خنک خیس بخورد تا نرم شود بعد آن را از آب خارج کنید و خوب آب اضافه‌اش را بگیرد. بعد در یک ماهیتابه مناسب مقداری کره بریزید و بگذارید آب شود و بلافاصله زرشک را به همراه مقداری شکر تفت دهید. کمی که زرشک‌تان نرم شد قبل از آن‌که زرشک و کره بسوزد آن را خاموش کنید. زرشک شما برای زرشک پلو آماده است. در آخر یک قاشق غذاخوری اضافه کنید. زعفران آب شده ررا هم به زرشک اضافه کنید تا آن را طعم‌دار کند. خوب است اگر دوست دارید مقداری خلال پسته هم به ترکیب زرشک اضافه کنید و در مرحله آخر کمی تفت دهید.

۳. آماده کردن مرغ زرشک پلو

برای تهیه مرغ زرشک پلو باید ابتدا مرغ را با مقداری آب در یک قابلمه بگذارید تا مقداری بپزد. در این مرحله حتما کفی را که روی آب مرغ قرار می‌گیرد با قاشق خارج کنید و وقتی آب مرغ دیگر کفی نداشت مرغ را خارج کنید و اجازه دهید آبش کامل خارج شود.

حالا برای تهیه زرشک پلو با مرغ ابتدا ماهیتابه را گرم کنید و مقداری روغن به آن اضافه کنید. تکه‌های مرغ را در روغن تفت دهید تا رنگ‌شان طلایی-قهوه‌ای شود. سپس آن را به طرف دیگر برگردانید و طرف دیگر مرغ را هم سرخ کنید.

پیاز را پوست بگیرید و به قطعات کوچک خرد کنید. روغن و پیاز خرد شده را به ماهیتابه اضافه کنید و روی حرارت بگذارید. پیازها را سرخ کنید تا طلایی شوند. سپس زردچوبه، نمک، فلفل دلمه‌ای، قارچ، هویج رنده شده و کاری را به پیازها اضافه کنید و آن‌ها را مخلوط کنید. رب گوجه فرنگی را با آب رقیق کرده و به پیازها اضافه کنید. این سس ما برای مرغ است.

مرغ را در سس گوجه فرنگی بریزید و دو قاشق غذاخوری زعفران دم کشیده را روی تکه‌های مرغ اضافه کنید و سپس آب و آبلیمو اضافه کنید تا تقریبا مرغ را بپوشاند. اجازه دهید به مدت ۶۰ دقیقه بپزند تا مرغ نرم شده و سس این خورش قوام و غلظت لازم را پیدا کند.

اگر این غذا را پسندید می‌توانید طرز تهیه زرشک پلو با مرغ پرتقالی یا طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ریش ریش را هم در کتاب کاله مطالعه کنید.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ با هویج و فلفل دلمه

نکات تکمیلی برای تهیه زرشک پلو با مرغ

در ادامه این دستور پخت به ترفندها و راهکارهایی برای حفظ رنگ زرشک و به دست آوردن زرشک پلوی خوشمزه و همچنین تزئین صحیح آن می‌پردازیم.

سرو زرشک پلو با مرغ

پلو را در دیس سرو کنید و روی برنج سفید را با برنج طلایی (برنج زعفرانی) و با زرشک تزیین کنید. مرغ و سبزیجات را جداگانه در ظرف دیگری سرو کنید. سس را در ظرفی بریزید. اگر سس آبکی بود، سس را گرم کنید و آن را غلیظ‌تر کنید. زرشک پلو و مرغ را می‌توانید با دسرها و ترشی‌های زیر سرو کنید:

مرغ: با پوست یا بی پوست؟

نسخه سنتی زرشک پلو با مرغ معمولا شامل ران مرغ‌های بدون پوست و استخوان یا سینه بدون استخوان مرغ است.با این حال، برخی از نسخه‌های مدرن پیشنهاد می‌کنند که پوست مرغ را بگذارید تا آبدار بودن و طعم آن افزایش یابد. در نهایت، این به ترجیح شما بستگی دارد که مرغ با پوست باشد یا نباشد. می‌توانید برای تکمیل دانسته‌های‌تان در مورد چلو مرغ، طرز تهیه پلو مرغ مجلسی با فوت و فن‌های خاص را هم مرور کنید.

دیدگاه ها