طرز تهیه زرشک پلو با مرغ – تصویری + توضیح کامل

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ
آسان
4 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
60 تا 90 دقیقه

زرشک پلو با مرغ یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه به شمار می‌آید که مهمان همیشگی سفره مجالس و مراسم‌های ما ایرانی‌ها است. تهیه این غذای مجلسی آن‌چنان هم سخت نیست اما آماده کردن آن درست مثل طرز تهیه زرشک پلو با مرغ پرتقالی و طرز تهیه زرشک پلو با مرغ بدون رب به سبک‌وسیاق رستورانی و حرفه‌ای فوت‌و‌فن‌های خاص خودش را دارد که در این دستورالعمل آن‌ها را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. در ادامه طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی را با تمام نکات آن به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی

  • برنج ۴ پیمانه
  • سینه و ران مرغ ۴ تکه
  • پیاز ۱ عدد
  • نمک ۱ قاشق چای‌خوری
  • سیر ۲ حبه
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
  • زردچوبه ۱ قاشق چای‌خوری
  • زعفران دم‌کرده غلیظ ۵ قاشق غذاخوری
  • آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
  • زرشک ۱ پیمانه
  • شکر ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
  • خلال پسته ۱۰۰ گرم
  • کره پاستوریزه ۵۰ گرم
  • روغن به مقدار لازم

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی

۱. آماده کردن مرغ و سس زرشک پلو

آماده کردن مرغ و زرشک زرشک پلو

اولین مرحله از طرز تهیه  زرشک پلو با مرغ مجلسی مانند طرز تهیه پلو ماهیچه مجلسی یا طرز تهیه مرصع‌پلو مجلسی کمی حوصله می‌خواهد اما طعم بی‌نظیر این غذا ارزش آن را دارد تا وقت خود را صرف آن کنید. برای آماده کردن یک زرشک پلوی مجلسی و خوشمزه  درست مانند طرز تهیه زرشک پلو با مرغ پرتقالی ابتدا باید مرغ‌ها را سرخ کنید بنابراین ابتدا تکه‌های مرغ را خوب بشویید و سپس به تمام سطح مرغ نمک بزنید. یک قابلمه روی حرارت قرار دهید و با سه قاشق غذاخوری روغن، مرغ‌ها را سرخ کنید.

مرغ‌های سرخ شده را داخل یک بشقاب قرار دهید. سپس سیر و پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کرده و داخل قابلمه با کمی زردچوبه و روغن تفت دهید. رب، نمک، آبلیمو و فلفل را هم اضافه کنید. مواد را چند دقیقه تفت دهید تا رب گوجه‌فرنگی هم سرخ شود.

مرغ‌های سرخ شده را درون قابلمه حاوی سس بچینید و با استفاده از یک ملاقه سس را روی آن‌ها بریزید تا حسابی به خوردشان برود. سه تا چهار لیوان آب هم اضافه کنید. در قابلمه را ببندید تا سس به جوش بیاد. سپس شعله را کم کنید تا مرغ‌ها کاملا پخته شوند و مقداری سس ته قابلمه باقی بماند. وقتی غذا آماده شد، مقداری زعفران دم کرده روی مرغ‌ها بریزید و بعد از پنج دقیقه شعله را خاموش کنید.

۲. آبکش کردن برنج و سرو زرشک پلو با مرغ

تهیه برنج زرشک پلو با مرغ

برنج آبکش طرز تهیه زرشک پلو با مرغ را مثل همیشه درست کنید. زرشک‌ها را که به مدت ۳۰ دقیقه خیس کرده‌اید با مقداری کره و شکر تفت دهید. پس از این که زرشک سرخ شد، یک قاشق چای‌خوری زعفران دم‌کرده به آن اضافه کنید و پس از کمی تفت دادن از روی حرارت بردارید. به اندازه چهار تا پنج قاشق از برنج را داخل یک کاسه بریزید. سپس مخلوط زرشک و زعفران را با مقداری مغز پسته به کاسه اضافه کنید و هم بزنید.برنج سفید را داخل دیس بکشید. سپس با مخلوط برنج زعفرانی تزیین کرده و در کنار مرغ سرو کنید. زرشک پلو با مرغ مجلسی شما آماده است، نوش جان!

اگر می‌خواهید جزییات طرز تهیه برنج آبکش را بدانید می‌توانید به کتاب کاله مراجعه کنید.

نکات و فوت و فن های طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

نکات تکمیلی برای طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

همان‌طور که دیدید طرز تهیه زرشک پلو با مرغ چه طرز تهیه زرشک پلوی مجلسی باشد چه ساده ارزش وقت گذاشتن دارد اما این غذا هم مثل هر غذای دیگر فوت‌وفن‌هایی دارد که باید رعایت کنید.

نکاتی برای تهیه زرشک

از آن‌جایی که زرشک خشک است ابتدا آن را بشویید و سپس در آب خنک خیس کنید. وقتی زرشک هیدراته شد و تازه به نظر رسید، آماده استفاده است. ‌زرشک را خوب خشک کنید و در کره تفت دهید و شکر به آن اضافه کنید تا ترش و شیرین شود. حتی می‌توانید برای بهتر شدن طعم زرشک کمی زعفران آب شده هم به آن اضافه کنید.

یادتان باشد برای نگهداری بهتر زرشک باید آن را در فریزر قرار دهید تا تازه‌تر و خوش‌طعم‌تر بماند.

نکاتی برای تهیه پلو

اولین قدم برای تهیه برنج شستن آن است. برای شستن برنج زرشک پلو باید برنج را در ظرف آب ریخته سپس برنج را با دست بشورید و بعد آب را خالی کرده و دوباره آب تازه اضافه کنید. این کار را تا زمانی که آب شفاف شود تکرار کنید.

نمک را در آب زلال برنج که حالا دارید، اضافه کنید و بگذارید حدود یک ساعت بماند. بعد برای دم کردن برنج یک قابلمه بردارید و تا نصف قابلمه آب به آن اضافه کنید و بگذارید بجوشد. آبی که برای برنج بود را بریزید و خود برنج را به قابلمه در حال جوش اضافه کنید و بگذارید آب بجوشد و وقتی برنج بالا آمد و نرم شد آن را در آبکش کنید.

بعد یک قابلمه نچسب را روی حرارت بگذارید، روغن کفش بریزید و سیب زمینی یا نان یا هر چیز دیگری که مدنظرتان است به عنوان ته دیگ بگذارید را کف قابلمه روی روغن داغ شده بگذارید و بعد برنج را اضافه کنید و اجازه دهید برنج ۳۵ دقیقه دم بکشد. بعد از این زمان برنج شما آماده است! اگر فکر می‌کنید برنج خشک است کافی است ۲ یا ۳ قاشق غذاخوری روغن نباتی یا کره به آن اضافه کنید.
بعد مقداری از برنج پخته شده را در ظرفی بریزید و رویش زعفران آب شده بریزید تا آن مقدار برنج طلایی شود سپس مقداری از زرشک را هم به آن اضافه کنید تا این بخش را برای تزیین زرشک پلو با مرغ استفاده کنید.

ایده‌هایی برای سرو زرشک پلو

هیچ ضیافتی بدون سایدهای غذا برای تکمیل غذای اصلی کامل نمی‌شود. برای تکمیل زرشک پلو با مرغ هم مثل همه غذاها گزینه‌های مختلفی وجود دارد:

  1. سالاد شیرازی: این سالاد ساده که با خیار خرد‌شده، گوجه‌فرنگی و پیاز در کنار آبلیمو، نمک و فلفل تهیه می‌شود یکی از بهترین همراه‌های زرشک پلو با مرغ است.
  2. ماست و خیار: ماست و خیار هم یکی دیگر از گزینه‌های همراه با غذاهای برنجی است. برای تهیه آن کافی است مقداری خیار را رنده کنید و با ماست و سیر خرد شده و کمی تهیه کنید. طرز تهیه ماست و خیار را می‌توانید در کتاب کاله بخوانید یا ماست و خیار آماده کاله را خریداری کنید.
  3. سبزی خوردن: بشقابی از سبزی‌های تازه خوردن مانند نعناع، جعفری، ریجان، تربچه و شاهی می‌تواند یک گزینه جذاب برای سرو همراه زرشک پلو با مرغ باشد.
  4. دوغ: شاید از دید شما این گزینه خیلی مثل گزینه‌های قبلی نباشد و درست هم متوجه شدید چون دوغ نوشیدنی مناسب همراه این غذاست.

نگهداری باقیمانده زرشک پلو با مرغ

برای نگهداری باقیمانده زرشک پلو باید ابتدا برنج و مرغ را از هم جدا کنید تا برنج‌تان خیس نشود و سپس باقی‌مانده را در ظروف دربسته نگهداری کنید و تا ۲ روز در یخچال نگهداری کنید.

برای گرم کردن مجدد برنج، مقداری آب روی آن بریزید تا از خشک شدن آن جلوگیری شود و آن را در مایکروویو گرم کنید تا کاملا گرم شود. مرغ را هم می‌توانید در مایکروویو به مدت ۱ الی ۲ دقیقه گرم کنید. اما اگر مایکرویو ندارید می‌توانید مرغ و پلو را به صورت جداگانه روی گاز گرم کنید فقط حتما داخل برنج مقداری آب بریزید.

دیدگاه ها