طرز تهیه زرشک پلو با مرغ بدون رب گوجه خوشمزه – در ۵ مرحله

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ بدون رب
متوسط
3-4 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
60 تا 90 دقیقه

زرشک پلو با مرغ یک غذای اصیل ایرانی است که در مجالس کوچک، معمولی و همچنین مهمانی‌های بزرگ ایرانی شام، عروسی‌ها و بیشتر جشن‌ها و به عنوان نذری تهیه می‌شود. در مطالب قبلی طرز تهیه زرشک پلو با مرغ با رب و البته طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی را بررسی کرده بودیم اما در این مطلب طرز تهیه زرشک پلو با مرغ بدون رب گوجه را بررسی می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه زرشک پلو با مرغ بدون رب

  • برنج ۳ فنجان
  • مرغ ۴ تکه
  • زرشک ۱ فنجان
  • زعفران به مقدار لازم
  • روغن و کره به مقدار لازم
  • نمک و فلفل به مقدار لازم
  • پیاز ۳ عدد

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ بدون رب

۱. سرخ کردن تکه‌های مرغ

سرخ کردن مرغ برای زرشک پلو با مرغ

اولین مرحله از طرز تهیه زشک پلو با مرغ بدون رب درست مثل طرز تهیه زرشک پلو با مرغ و بدون مرغ این است که تکه‌های مرغ را در روغن سرخ کنید تا طلایی شوند.

۲. شستن و سرخ کردن زرشک

سرخ کردن زرشک برای پخت زرشک پلو

هم‌زمان که مرغ را سرخ می‌کنید، زرشک را هم در آب گرم بشویید و آبکش کنید و کنار بگذارید و بعد زرشک‌ها را در یک تابه که مقداری روغن ریخته‌اید اضافه کنید و ۲ یا ۳ دقیقه تفت دهید. بهتر است مقداری زعفران دم‌کرده را در همین مرحله به زرشک اضافه کنید.

۳. پخت تکه‌های مرغ

پختن مرغ زرشک پلو

در این مرحله از طرز تهیه زرشک پلو با مرغ بدون رب، تکه‌های مرغ را که خوب طلایی شدند را از ماهیتابه خارج کنید. در یک قابلمه مناسب ابتدا پیاز خرد شده را در روغن تفت دهید تا نرم شود. سپس آب لیمو، نمک و فلفل را اضافه کنید و چند دقیقه هم بزنید و بعد مرغ را بریزید و ۲ لیوان آب اضافه کنید و در قابلمه را ببندید و بگذارید بجوشد و کف‌های موجود در سطح را از آن جدا کنید و اجازه دهید تکه‌های مرغ با حرارت ملایم حدود ۱ ساعت بپزند. ۱۰ دقیقه قبل از خاموش کردن حرارت، ۲ قاشق چای‌خوری زعفران دم شده را روی مرغ بریزید.

می‌توانید قبل از سرو باز هم مرغ را در مقداری کره تفت دهید تا خوشمزه‌تر شود.

۴. دم کردن پلوی زرشک پلو

آبکش کردن برنج

برای تهیه پلوی زرشک پلو باید ابتدا برنج را بشویید تا آب آن شفاف شود سپس برنج را در یک ظرف بزرگ پر از آب بریزید، مقداری نمک اضافه کنید و بگذارید حداقل ۳۰ دقیقه یا تا یک ساعت برحسب نوع برنجتان بماند. بعد در یک قابلمه مناسب به اندازه نصف آب و چند قاشق نمک بریزید و بگذارید به جوش آید سپس برنج را که آبش را خالی کرده‌اید را در آب جوش آمده بریزید و اجازه دهید حدود ۱۰ دقیقه بجوشد برای این که مطمئن شوید برنج آماده دم کردن است یک دانه را نصف کنید اگر برنج از وسط سفت و دو طرفش نرم باشد یعنی باید برنج را آبکش کنید.

حالا در یک قابلمه مناسب مقداری روغن یا کره را گرم کنید. برش‌های سیب زمینی یا نان لواش را بچینید بعد برنج را روی ته دیگ بریزید.

قابلمه را روی حرارت متوسط رو به بالا مستقیما روی اجاق گاز قرار دهید. در قابلمه را ببندید تا بخار از قابلمه بیاید سپس شعله را کم کرده و به مدت یک ساعت بگذارید تا برنج بپزید ۲ قاشق غذاخوری کره یا روغن نباتی را در یک ماهیتابه کوچک روی حرارت متوسط بریزید.

۵. سرو زرشک پلو با مرغ بدون رب

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ بدون رب

برای سرو زرشک پلو با مرغ بدون رب ابتدا، ۵ یا ۶ قاشق غذاخوری برنج دم کشیده را با ۲ قاشق چای‌خوری زعفران دم کرده مخلوط کنید و کنار بگذارید.

باقی برنج دم کشیده را در بشقاب بریزید و روی آن را با برنج زعفرانی و زرشک پر کنید. تکه‌های مرغ را در بشقاب بریزید و با برنج سرو کنید.

نکات تکمیلی در مورد زرشک پلو با مرغ

همان‌طور که دیدی تهیه و پخت زرشک پلو با مرغ کار سختی نیست، کافی است مراحل گفته شده را طی کنید و نکات زیر را هم لحاظ کنید.

راز خوشمزه شدن زرشک پلو با مرغ

یکی از مهمترین نکات در تهیه زرشک پلو استفاده درست از زعفران است. یادتان باشد برای آن‌که نتیجه بهتری از زعفران بگیرید باید حتما آن را خوب کرده باشید و بعد خیس کنید تا طعمش آزاد شود. بهتر است زعفران را حدود ۵ تا ۱۵ دقیقه در آب داغ خیس کنید تا رنگ خوبی بدهد.

نکته دیگری که مهم است این است که زرشک را باید روی حرارت ملایم تفت دهید چون حرارت زیاد باعث تیره شدن زرشک ، خشک و تلخ شدن آن می‌شود.

یکی دیگر از رازهای خوشمزه شدن زرشک پلو این است که ادویه مناسب زرشک پلو را استفاده کنید یا حتی ترکیب مناسب را خودتان در منزل تهیه کنید و هر بار از آن به راحتی برای پخت این غذا استفاده کنید.

تزیین زرشک پلو با مرغ

یکی از بهترین گزینه‌ها برای زیبا کردن زرشک پلو با مرغ استفاده از خلال پسته است چون خلال پسته با آن رنگ سبزش در کنار قرمزی زرشک پلو ترکیبی زیبا به ظرف سرو غذایتان خواهد داد. بادام و کمی پوست پرتقال هم دیگر گزینه‌های مناسب برای زیباتر کردن زرشک پلو با مرغتان هستند.

روش‌های متفاوت پخت زرشک پلو با مرغ

زرشک پلو با مرغ را می‌توانید به روش‌های مخلتف تهیه کنید یکی از گزینه‌های مناسب تهیه این غذا این است که از مرغ ریش‌ریش استفاده کنید. طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ریش ریش را می‌توانید در کتاب کاله در کنار طرز تهیه زرشک پلو با مرغ پرتقالی بخوانید.

دیدگاه ها