طرز تهیه زرشک پلو ساده با مرغ و بدون مرغ

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

تهیه زرشک پلو یکی از کارهایی است که حتی اگر اهل آشپزی نیستید هم خوب است تجربه کنید، چون با یاد گرفتن تهیه زرشک پلو هم می‌توانید از آن به عنوان پلوی غذاهای دیگر مثل چلو گوشت استفاده کنید، هم برای تهیه زرشک پلو با مرغ. در این مطلب و در ادامه سلسله مطالب کتاب کاله در مورد روش‌های مختلف پخت زرشک پلو می‌خواهیم طرز تهیه زرشک پلو ساده با مرغ و بدون مرغ را بررسی کنیم.

مواد لازم برای تهیه زرشک پلو ساده

  • برنج ۵ فنجان
  • مرغ ۶ تکه
  • رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
  • آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
  • زعفران به مقدار لازم
  • زرشک ۱ فنجان
  • پیاز ۱ عدد
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه زرشک پلو ساده

۱. آماده کردن مرغ

پخت مرغ برای طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ساده

اولین مرحله از طرز تهیه زرشک پلو با مرغ این است که قطعات مرغ را بشویید و روی تمام سطوح آن‌ها نمک بپاشید. سپس مرغ‌ها را در قابلمه با نمک سرخ کنید و وقتی سرخ شدند از قابلمه بیرون بیاورید.

بعد پیاز را نگینی خرد کرده و در همان قابلمه تفت دهید. رب گوجه فرنگی، نمک، فلفل سیاه و آبلیمو را اضافه کنید و باز به هم زدن ادامه دهید. بعد سس آماده شده را در ظرف دیگری بریزید و تکه‌های مرغ را در قابلمه بریزید و سس را روی مرغ‌ها بریزید.

حالا ۳ یا ۴ لیوان آب به قابلمه اضافه کنید (از کناره‌ها و نه مستقیم روی مرغ‌ها) بعد در قابلمه را بگذارید و صبر کنید تا آب شروع به جوشیدن کند. پس از آن حرارت را کم کرده و اجازه دهید مرغ بپزد. در ۵ دقیقه آخر زعفران را اضافه کرده و مرغ آماده است.

۲. آماده کردن پلو

دم کردن برنج زرشک پلو با مرغ ساده

برای تهیه پلوی زرشک پلوی ساده ابتدا باید برنج را به مدت ۱ تا ۲ ساعت در آب ولرم با مقداری نمک خیس کنید. بعد از این مدت قابلمه‌ای را با آب داخل آن روی حرارت بگذارید و صبر کنید تا بجوشد. حالا برنج خیس شده را صاف کرده و به قابلمه اضافه کنید. صبر کنید تا آب شروع به جوشیدن کند، کف را بردارید و اجازه دهید برنج قد بکشد و مقداری نرم شود. بعد برنج را آبکشی کنید و قابلمه را روی حرارت بگذارید و ۲ قاشق غذاخوری روغن  اضافه کنید.برنج را در قابلمه بریزید، نصف فنجان آب و روغن روی آن اضافه کنید، در قابلمه دم‌کنی را بگذارید و حرارت را زیاد کنید تا دم برنج بالا بیاید سپس حرارت را کم کنید و بگذارید برنج خوب بپزد.

اگر وقت ندارید پلوی زرشک پلو را آبکش کنید می‌توانید در مطلب طرز تهیه برنج ساده روش‌های مختلف و ساده تهیه برنج را بخوانید.

۳. آماده کردن زعفران و زرشک

زرشک و زعفران برای طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ساده

قبل از آن که مرغ و برنج آماده شود، خوب است زعفران و زرشک مورد نیاز برای تهیه زرشک پلوی ساده را آماده کنید. برای این کار زرشک را ابتدا کمی در آب بریزید تا خیس بخورد بعد خوب بشویید و بگذارید خشک شود. پس از آن که خوب سرخ شد در مقداری روغن تفت دهید و اگر دوست دارید غذایتان خیلی ترش نباشد مقداری شکر به زرشک اضافه کنید و خوب هم بزنید تا شیرین شود.

برای آماده کردن زعفران به عنوان یک ادویه زرشک پلو هم کافی است مقداری زعفران آسیاب شده را در یک ظرف مناسب بریزید و رویش یخ بگذارید تا آب شود بعد از آن مقدار کمی آب داغ بریزید تا خوب عطر و رنگ زعفران آزاد شود. جزییات بیشتر برای دم کردن زعفران را می‌توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

۴. آماده و سرو کردن زرشک پلو با مرغ و بدون مرغ

طرز تهیه زرشک پلو ساده

آخرین مرحله از طرز تهیه زرشک پلوی ساده این است که وقتی برنج دم کشید و مرغ پخت آن را در ظرف مناسب بریزید و سرو کنید. اگر دوست داشته باشید می‌توانید مقداری از سس مرغ را هم برای سرو غذا همراه کنید. پس مقداری از برنج را با ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده برای تزئین برنج مخلوط کنید و روی پلو را با زرشک، خلال پسته و بادام تزئین کنید.

اگر هم دوست ندارید مرغ بخورید می‌توانید زرشک پلو را آماده کنید و با هر گوشت یا سبزیجات دیگری که مدنظرتان است همراه و میل کنید.

طرز تهیه زرشک پلو ساده

نکات تکمیلی و فوت‌وفن‌های تهیه زرشک پلو

تهیه زرشک پلو چه طرز تهیه زرشک پلوی مجلسی باشد چه ساده کار ساده‌ای است اما اگر می‌خواهید زرشک پلویتان سر زبان‌ها بیفتد خوب است نکات و فوت‌وفن‌های تهیه آن را هم بدانید.

بهتر شدن طعم مرغ با ساقه کرفس و فلفل دلمه

برای بهتر شدن طعم خورش مرغ خود چه این مرغ برای طرز تهیه زرشک پلو بدون رب گوجه باشد چه برای طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ریش ریش می‌توانید مقداری ساقه کرفس یا تکه‌های فلفل دلمه‌ای یا هویج ته قابلمه‌ای که می‌خواهید تکه‌های مرغ را بپزید اضافه کنید. طرز تهیه زرشک پلو با مرغ با هویج و فلفل دلمه‌ای را هم با جزییات کامل می‌توانید در کتاب کاله بخوانید.

زرشک را با آب داغ یا گرم خیس نکنید

زرشک‌ها را در آب داغ یا گرم خیس نکنید وگرنه رنگ خود را از دست می‌دهند. همچنین اگر می‌خواهید زرشک‌ها رنگ زیبای خود را حفظ کنند، باید حرارت را به محض آب شدن شکر خاموش کنید.

نحوه پخت مرغ

اگر خورش مرغ این غذا را هم با ران و هم با سینه تهیه می‌کنید، حتما ران‌ها را روی سینه‌ها در قابلمه قرار دهید، چون زمان کمتری برای آماده شدن ران مرغ نیاز است.

تزیین زرشک پلو با مرغ و بدون مرغ

زرشک پلو با مرغ را حتما تزیین کنید. برای تزیین بهترین گزینه‌ها خلال پسته و بادام است. اما خوب است به طعم آن‌ها هم توجه کنید برای طعم بهتر می‌توانید خلال پسته و بادام را در مخلوط آب و گلاب خیس کنید و بادام و پسته را بیشتر از چند ثانیه هم نزنید چون رنگ آن‌ها تیره می‌شود. روش‌های مختلف تزیین زرشک پلو را می‌توانید در کتاب کاله ببینید.

دیدگاه ها