طرز تهیه ماکارونی با سویا و قارچ خوشمزه به ۴ روش

طرز تهیه ماکارونی با سویا و قارچ ساده
آسان
6-7 نفر
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

ماکارونی را به روش‌های مختلف می‌توانید تهیه کنید. یکی از مقرون و به‌صرفه‌ترین روش‌های تهیه ماکارونی همراه کردن آن با سویا به جای گوشت است. اما برای متنوع کردن ماکارونی با سویا می‌توانید سبزیجات دیگری مثل قارچ را هم در تهیه این غذا استفاده کنید. در ادامه این مطلب و در تکمیل طرز تهیه ماکارونی با سویا ساده، این‌بار طرز تهیه ماکارونی با سویا و قارچ را با ترکیب‌های مختلف بررسی می‌کنیم.

طرز تهیه ماکارونی با سویا و قارچ ساده

طرز تهیه ماکارونی با سویا و قارچ ساده

ماکارونی با سویا و قارچ را می‌توان به شکل ساده و فقط با ترکیبی از سویا و قارچ تهیه کرد. در ادامه ساده‌ترین شکل ممکن را برای پختن ماکارونی با سویا و قارچ بررسی می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه ماکارونی با سویا و قارچ

  • ماکارونی یک بسته
  • پیاز ۳ عدد
  • سویا ۲۵۰ گرم
  • قارچ ۱۰ عدد
  • رب ۴ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل و ادویه ماکارونی به مقدار لازم

طرز تهیه ماکارونی با سویا و قارچ ساده

۱. آبکش کردن ماکارونی

اولین مرحله از طرز تهیه ماکارونی با سویا و قارچ این است که در یک قابلمه مناسب آبکش کردن ماکارونی، مقداری آب به همراه نمک و کمی روغن بریزید و بگذارید به جوش آید. بعد از این که آب به جوش آمد، ماکارونی رشته‌ای یا فرمی خود را اضافه کنید و برحسب آن‌چه روی بسته ماکارونی نوشته بگذارید حدود ۱۲-۱۵ دقیقه ماکارونی در آب جوش بپزد و بعد آن را آبکش کرده و رویش آب سرد بریزید تا نشاسته اضافه آن خارج شود و ماکارونی به هم نچسبد.

۲. آماده کردن مایه ماکارونی

دومین مرحله، آماده کردن مایه یا سس آن است. برای تهیه مایه ماکارونی ابتدا سویا را بشورید و سپس در یک ظرف بگذارید و رویش را آب بریزید تا به مدت نیم ساعت خیس بخورد. در زمانی که سویا خیس می‌خورد، سه عدد پیاز را خرد کرده یا رنده کنید و بعد در یک ماهیتابه مناسب تهیه سس ماکارونی، با مقداری روغن سرخ کنید تا طلایی شود.

هم‌زمان که پیاز را سرخ می‌کنید، قارچ‌ها را بشویید، خشک کنید و بعد خرد کنید. حالا سویا را آبکشی کرده و خوب با مشت دست‌تان آبش را بگیرید و بعد به پیاز در حال سرخ شدن اضافه کنید. اجازه دهید سویا به خوبی سرخ شود.

بعد از آن‌که سویا سرخ شد قارچ خرد شده را به مخلوط اضافه کنید و اجازه دهید آبی که از قارچ خارج می‌شود به خوبی بخار شود. بعد از آن ادویه ماکارونی، نمک و فلفل را هم اضافه کنید و در نهایت رب را به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید تا به خورد مواد برود و خوب تفت بخورد. مایه ماکارونی شما آماده است.

ادویه ماکارونی را هم می‌توانید به صورت آماده شده خریداری و استفاده کنید هم می‌توانید خودتان تهیه کنید. برای تهیه ادویه ماکارونی به کتاب کاله مراجعه کنید.

۳. پختن ماکارونی با سویا و قارچ

دم کردن ماکارونی ساده یا روش پخت ماکارونی

آخرین مرحله این است که در یک قابلمه مناسب مقداری روغن بریزید و بعد سیب زمینی یا نان لواش را به عنوان ته دیگ در ته قابلمه بگذارید و سپس یک لایه از ماکارونی آبکش شده بریزید و رویش یک لایه مایه ماکارونی. این کار را آنقدر ادامه دهید تا ماکارونی و مایه ماکارونی تمام شود. سپس در قابلمه را که دم‌کنی کشیده‌اید، روی قابلمه بگذارید و اجازه دهید ماکارونی به مدت ۳۵-۴۵ دقیقه با شعله کم روی گاز دم بکشد.


طرز تهیه ماکارونی با سویا و قارچ و پنیر پیتزا

طرز تهیه ماکارونی با سویا و قارچ و پنیر پیتزا

اگر دوست دارید که ماکارونی با سویای شما طعمی متفاوت داشته باشد می‌‌توانید آن را همراه پنیر پیتزا کنید.

مواد لازم برای تهیه ماکارونی با سویا و قارچ و پنیر پیتزا

  • ماکارونی یک بسته
  • سویا ۲۵۰ گرم
  • قارچ ۱۰ عدد
  • پیاز ۳ عدد
  • پنیر پیتزا به مقدار لازم
  • رب به مقدار لازم

طرز تهیه ماکارونی با سویا و قارچ و پنیر پیتزا

طرز تهیه ماکارونی با سویا و قارچ و پنیر پیتزا درست مثل روش پخت ماکارونی با سویا و قارچ ساده است فقط در مرحله آخر که می‌خواهید ماکارونی را بپزید بعد از گذاشتن ته دیگ و ریختن یک لایه ماکارونی و بعد مایه ماکارونی، پنیر پیتزا بریزید و این کار را تا اتمام مواد و ماکارونی ادامه دهید. به این ترتیب شما یک ماکارونی با سویا و قارچ و پنیر پیتزا خوشمزه خواهید داشت.


طرز تهیه ماکارونی با سویا و قارچ و فلفل دلمه

یکی از روش‌های متنوع کردن ماکارونی پخت آن همراه با سویا، قارچ و فلفل دلمه است. که در طرز تهیه این ماکارونی هم تمام دستور پخت ماکارونی با سویا و قارچ ساده را انجام می‌دهید فقط در مرحله اضافه کردن قارچ، قبل از قارچ باید فلفل دلمه خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید تا مایه ماکارونی سویا و قارچ و فلفل دلمه‌ای داشته باشید.

طرز تهیه ماکارونی با سویا و قارچ و فلفل دلمه

نکات تکمیلی در مورد روش‌های تهیه ماکارونی با سویا

برای خوشمزه شدن ماکارونی با سویا نکاتی مهم است که باید رعایت کنید. در ادامه این جزییات و فوت‌وفن‌ها را مرور می‌کنیم.

نکاتی برای خوشمزه کردن سویا

سویا از آن دسته موادی است که عده‌ای طعمش را دوست ندارند بنابراین خوش طعم کردن آن کار مهمی است. یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای خوشمزه شدن سویا انجام دهید این است که آن را در شیر بخیسانید به جای آن‌که در آب بخیسانید. با این کار طعم سویا بهتر می‌شود.

اما یکی از نکات دیگر مهم برای گرفتن طعم سویا این است که خوب آن را با روغن تفت دهید و به میزان کافی از ادویه ماکارونی اضافه کنید تا از حالت خامی درآید و بیشتر از خواص ماکارونی بهره ببرید.

یکی از بهترین همراه‌های سویا، فلفل دلمه است. پس اگر دوست دارید سویای خوشمزه‌ای داشته باشید حتما مقداری فلفل دلمه‌ای در کنار ادویه مناسب استفاده کنید. اما همیشه به خاطر داشته باشید که اگر سویا دوست ندارید می‌توانید ماکارونی با گوشت بپزید. طرز تهیه ماکارونی با گوشت چرخ کرده یا طرز تهیه ماکارونی با مرغ را در کتاب کاله بخوانید.

زعفران هم یک ادویه فوق‌العاده برای خوشمزه شدن ماکارونی است. کافی است زعفران دم کرده را به سویایی که خوب سرخ شده اضافه کنید تا مایه ماکارونی شما خوشمزه شود.

نکاتی برای تهیه ته دیگ ماکارونی

ماکارونی با ته دیگش است که جلوه پیدا می‌کند پس حتما حواستان به ته دیگ ماکارونی باشد. برای تهیه ته دیگ هم می‌توانید از سیب زمینی استفاده کنید هم نان لواش. اما استفاده از خود ماکارونی هم گزینه خوبی است برای ته دیگ. سوای تمام این‌ها استفاده از موادی مثل زیتون و کاهو هم برای ته دیگ ماکارونی مناسب است. جزییات بیشتر برای طرز تهیه ته دیگ ماکارونی را می‌توانید در کتاب کاله بخوانید.

خوش رنگ شدن ماکارونی

بهترین کار برای خوش رنگ شدن ماکارونی این است که در آبی که قرار است ماکارونی را آبکش کنید، روغن نریزید چون روغن باعث می‌شود که مایه ماکارونی یا سویا ماکارونی خوب به خورد ماکارونی نرود. ضمنا می‌توانید به جای رب از گوجه پوره شده و یا ترکیب رب و گوجه استفاده کنید.

تهیه ماکارونی با سویا با مواد مختلف

علاوه بر موارد بالا که اشاره کردیم می‌توانید طرز تهیه ماکارونی با سویا و سیب زمینی را که قبلا در کتاب کاله توضیح داده‌ایم بخوانید. یا حتی ماکارونی با سویا و عدس را تهیه کنید. اما در طرز تهیه این نوع ماکارونی باید حتما عدس را بپزید و به مایه ماکارونی اضافه کنید. اگر دوست دارید طرز پخت ماکارونی با سویا را بدانید هم به کتاب کاله مراجعه کنید.

ماکارونی را می‌توانید با انواع ماکارونی فرمی درست کنید. طرز تهیه ماکارونی فرمی با سویا و قارچ درست مثل ماکارونی رشته‌ای است. اما احتمالا برای کودکان جذاب‌تر باشد.

دیدگاه ها