طرز پخت ماکارونی با سویا خوشمزه و متفاوت

طرز پخت ماکارونی با سویا
آسان
6-8 نفر
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

ماکارونی یک غذای خوشمزه و در عین حال ساده است که می‌توانید آن را هم با گوشت تهیه کنید هم بدون گوشت و با سویا بپزید تا افراد گیاهخوار هم بتوانند آن را میل کنند. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه ماکارونی با سویا و سیب زمینی را بررسی کرده بودیم و اینجا می‌خواهیم طرز پخت ماکارونی با سویا را مرور کنیم.

مواد لازم برای پخت ماکارونی با سویا

  • ماکارونی ۱ بسته
  • سویا ۵۰۰ گرم
  • سیر یک حبه
  • پیاز ۳ عدد
  • قارچ ۲۵۰ گرم
  • سیب زمینی ۲ عدد
  • نمک، فلفل و ادویه ماکارونی به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم
  • رب گوجه فرنگی ۴ تا ۵ قاشق

مراحل پخت ماکارونی با سویا

۱. آماده کردن سویا

خیس کردن سویا در آب

اولین مرحله از طرز پخت ماکارونی با سویا این است که سویا را آماده کنید. برای این کار سویا را بشویید و آبکشی کنید و بعد در مقداری آب به صورتی که روی سویا را بپوشاند، سویا را به مدت نیم ساعت تا یک ساعت بخیسانید تا خوب نرم شود. بعد آن را آبکشی کنید و با دستتان خوب آبش را بگیرید. اینجا سویای شما آماده پخت است.

۲. آماده کردن مایه ماکارونی با سویا

طرز تهیه مایه ماکارونی با سویا

برای تهیه مایه ماکارونی با سویا ابتدا پیاز را خرد کرده و در روغن خوب تفت دهید تا سرخ شود. خوب است وقتی پیاز اندکی سرخ شد مقداری زردچوبه هم به آن اضافه کنید. بعد سویا را که خوب آبش را گرفته‌اید، اضافه کنید و اجازه دهید خوب تفت بخورد. بعد از این که سویا به مقدار کافی تفت خورد نوبت آن است که سیر را که رنده کرده‌اید اضافه کنید و تفت دهید.

حالا قارچ را که خرد کرده‌اید به مخلوط اضافه کنید و اجازه دهید خوب ابتدا آبش کشیده شود و بعد هم خوب سرخ شود. در نهایت ادویه ماکارونی و نمک و فلفل را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا به خورد مواد برود. حالا نوبت آن است که رب را اضافه کنید. بعد از اضافه کردن رب اجازه دهید تا رب خوب به خورد مواد برود و با مواد مخلوط شود. حالا مایه ماکارونی با سویا شما آماده است.

۳. آبکش و دم کردن ماکارونی

آبکش کردن ماکارونی برای طرز پخت ماکارونی با سویا

آخرین مرحله از طرز پخت ماکارونی با سویا این است که ماکارونی مدنظرتان را آبکش کنید. برای این کار در یک قابلمه مناسب به مقدار دو سوم آب بریزید و مقداری نمک به آن اضافه کنید و اجازه دهید به جوش آید. بعد از این که آب جوش آمد، ماکارونی را اضافه کنید و بسته به زمانی که روی بسته ماکارونی قید شده قبل از این که ماکارونی له شود اجازه دهید نرم شود. بعد آن را آبکشی کنید.

حالا در قابلمه مقداری روغن بریزید و سیب زمینی‌هایی را که ورقه‌ای کرده‌اید کف قابلمه بچینید تا کاملا قابلمه را بپوشاند. علاوه بر سیب زمینی می‌توانید نان هم استفاده کنید. اما سوای نان و سیب‌زمینی می‌توانید روش‌های مختلف تهیه ته دیگ ماکارونی را در کتاب کاله بخوانید. بعد یک لایه از ماکارونی بریزید و روی آن یک لایه از مایه ماکارونی بریزید و این کار را تا تمام شدن کامل ماکارونی و مایه ماکارونی ادامه دهید. بعد در قابلمه را که رویش دم‌کنی گذاشته‌اید بگذارید و اجازه دهید ماکارونی با سویا شما به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت با حرارت کم دم بکشد.

اگر می‌خواهید دیگر روش‌های پخت ماکارونی را هم بدانید می‌توانید ۵ روش پخت ماکارونی را در کتاب کاله بخوانید.

طرز پخت ماکارونی با سویا

نکات تکمیلی برای طرز پخت ماکارونی با سویا

پخت ماکارونی در کل کار ساده‌ای است و همه می‌توانند از عهده آن بر بیایند. اما برای تهیه بهتر این غذا چه در طرز تهیه ماکارونی با گوشت باشد چه طرز تهیه ماکارونی با مرغ باید نکاتی رعایت شود که در ادامه آن‌ها را مرور می‌کنیم.

ماکارونی فرمی یا ساده

این که بخواهید از ماکارونی ساده استفاده کنید یا فرمی کاملا به شما بستگی دارد. اما انواع ماکارونی فرمی قطعا تنوع شکل غذایی‌تان را بیشتر خواهد کرد. ضمن این که ماکارونی فرمی برای تهیه انواع سالاد ماکارونی بهتر هستند.

فوت و فن و نکات مهم برای خوش طعم کردن سویا

یادتان باشد سویا را باید حتما خوش‌طعم کنید و خوب در روغن تفت دهید تا باب‌طبع همه باشد. اما مهمترین کار این است که سویا را حتما با آب داغ خیس کنید و بگذارید حداقل نیم ساعت خیس بخورد. یادتان باشد برای خوش طعم شدن سویا می‌توانید آن را در شیر هم بخیسانید.

نکات مهم برای آبکش کردن ماکارونی

آبکش کردن ماکارونی کار ساده اما مهمی است. حتما به آبی که می‌خواهید ماکارونی را در آن آبکش کنید مقداری نمک و البته کمی روغن اضافه کنید و بعد از آبکشی هم حتما ماکارونی را با آب سرد بشویید تا نشاسته اضافه آن خارج شود و مواد میانی ماکارونی بهتر به خورد ماکارونی برود.

راز خوشمزه شدن ماکارونی

فرقی ندارد ماکارونی خود را با گوشت تهیه می‌کنید یا با سویا. یادتان باشد هم برای خوش طعم شدن ماکارونی، هم برای تعدیل طبع ماکارونی بهتر است از ادویه مناسب ماکارونی استفاده کنید. اما دیگر رازهای خوشمزه شدن ماکارونی را می‌توانید در کتاب کاله بخوانید.

بهترین روش پخت ماکارونی رژیمی

اگر رژیم دارید یا باید مراقب مقدار کالری دریافت بدنتان باشید خوب است اول کالری ماکارونی را بررسی کنید و بعد هم برای پخت آن از روغن کمتری استفاده کنید.

دیدگاه ها