طرز تهیه کیک ساده در توستر با ترفندهای پف زیاد

طرز تهیه کیک ساده در توستر
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

کیک و شیرینی میان ایرانی‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند چراکه با آن به بهترین شکل می‌توانند پذیرایی‌شان را پیش ببرند. مهم نیست شما کیک را برای پذیرایی عصرانه می‌خواهید یا صبحانه، تنها نیاز به قابلمه یا توستر دارید. در مطالب قبلی به دستور تهیه کیک اسفنجی در توستر اشاره کرده‌ایم حال طرز تهیه کیک ساده در توستر را با ترفندهای آن خواهیم گفت. با ما همراه باشید تا بتوانید این کیک ساده خوشمزه را با پف زیاد برای عزیزان‌تان درست کنید.

مواد لازم برای تهیه کیک ساده در توستر

  • شیر یک فنجان
  • آرد همه‌منظوره ۳۶۰ گرم
  • شکر یک‌و‌یک‌دوم فنجان
  • تخم‌مرغ بزرگ شش عدد
  • کره بدون نمک ۱۰ قاشق غذاخوری
  • وانیل دو قاشق چای‌خوری
  • بیکینگ‌پودر دو قاشق چای‌خوری
  • جوزهندی یک‌دوم قاشق چای‌خوری

طرز تهیه کیک ساده در توستر

۱. مخلوط کره و شکر را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک ساده در توستر نیاز است که همانند دیگر دستورهای تهیه کیک ساده، مواد اولیه مانند تخم‌مرغ را بیرون بگذارید تا به دمای محیط برسند. بعد از گذشت ۳۰ دقیقه می‌توانید قالب ۲۵ سانتی‌متری خود را کمی چرب کرده و داخل آن را آردپاشی کنید. حال در یک کاسه بزرگ یا همان کاسه هم‌زن کره و شکر گفته‌شده را با یکدیگر خوب مخلوط کنید تا پفکی شود. در صورت استفاده از هم‌زن باید آن را با سرعت متوسط به مدت پنج دقیقه هم بزنید. حال تخم‌مرغ‌ها را یکی‌یکی به مخلوط کره و شکر اضافه کرده و تا یک‌دست‌شدن آن هم بزنید. وانیل را هم داخل مواد کاسه ریخته و با دیگر مواد ترکیب کنید.

۲. آرد و شیر را اضافه کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه کیک ساده باید همانند دیگر دستورهای تهیه کیک ساده مخلوط آرد را آماده کنید. برای این کار باید مقدار آرد گفته‌شده را با بیکینگ‌پودر و جوزهندی آسیاب‌شده خوب در یک کاسه جداگانه سه بار الک و مخلوط کنید. حال یک‌سوم از آرد را به مخلوط کیک‌تان اضافه کرده و خوب هم بزنید. در ادامه نیمی از شیر را هم داخل کاسه بریزید و با دیگر مواد مخلوط کنید. مجدد نیمی از آرد باقی‌مانده را اضافه و هم بزنید سپس باقی‌مانده شیر را هم داخل کاسه بریزید و خوب هم بزنید تا مخلوطی یک‌دست داشته باشید. به یاد داشته باشید که مخلوط را تا جایی باید هم بزنید که دیگر آرد خشکی در ظرف‌تان نبینید.

۳. کیک ساده را بپزید

در سومین مرحله از طرز تهیه کیک ساده مایه کیک را داخل قالب‌تان بریزید. قالب را دو بار به آرامی روی سطح کارتان بزنید تا حباب‌های اضافه آن گرفته شود. توستر را در دمای ۱۵۰ درجه روشن و روی ۱۰ دقیقه تنظیم کنید. در نهایت المنت بالایی را خاموش و پایینی را روشن نگه دارید. توستر را روی ۴۵ دقیقه تنظیم کنید و قالب کیک را در بالاترین نقطه آن قرار دهید. بهترین دما برای پخت کیک بدون فر ۱۵۰ درجه است، این نکته را همیشه به یاد داشته باشید. با گذشت ۳۰ دقیقه از زمان پخت، در توستر را باز و قالب را بچرخانید تا پخت یکنواختی داشته باشد. کیک را بعد از پخت از توستر بیرون بیاورید. حال که آن را از قالب بیرون آورده و در ظرف موردنظر سرو کرده‌اید با خواندن مطلب تزئین کیک ساده، آن را با سلیقه خودتان تزئین کنید.

دستور تهیه کیک ساده در توستر

نکات تکمیلی پخت کیک ساده در توستر

شما همیشه به فر دسترسی ندارید پس باید برای تهیه کیک‌ دلخواه‌تان به فکر یک راه دیگر باشید. بهترین راه پخت کیک در قابلمه یا توستر است. طرز تهیه کیک ساده در توستر را در بالا برایتان گفته‌ایم حال در ادامه به نکاتی اشاره خواهیم کرد که ممکن است در حین پخت به آن‌ها برخورد کنید.

پخت کیک ساده در فر

پخت کیک ساده در توستر

دستور تهیه کیک در فر ساده‌تر از آن است که فکرش را بکنید. باید مراحل تهیه را همانند بالا پیش بروید سپس مایه کیک را در قالب بریزید. قالب را در فر از قبل گرم‌شده با دمای ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه بگذارید. در نهایت قالب را بیرون بیاورید و بعد از خنک شدن آن را تزئین کنید.

استفاده از قابلمه در پخت کیک ساده

کیک ساده با ساده‌ترین دستور و مواد درست می‌شود پس شما در صورت نبود فر نباید ناراحت باشید چراکه با قابلمه می‌توانید آن را درست کنید. در طرز تهیه کیک ساده مانند کیک اسفنجی در قابلمه، بعد از پیش بردن مراحل پخت، یک قابلمه بزرگ‌تر از قالب خود انتخاب کنید. مقداری آب درون آن بریزید. در ادامه پایه‌ای فلزی درون قابلمه قرار دهید تا قالب کیک را روی آن بگذارید. اجازه دهید کیک در قابلمه مدت ۴۰ تا ۴۵ دقیقه بپزد. در انتها سیخ چوبی را در میانه کیک فرو کنید و در صورت تمیز بیرون آمدن، کاغذ روغنی آن را بردارید. در نهایت اجازه دهید که خنک شود تا بتوانید آن را تزئین کنید.

استفاده از طعم دهنده برای تهیه کیک ساده

استفاده از طعم دهنده در طرز تهیه کیک ساده در توستر

با توجه به ساده بودن دستور این کیک به راحتی از انواع طعم‌دهنده‌ها می‌توانید استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما استفاده از دارچین، هل، پوست پرتقال، سیب و کاکائو است. می‌توانید با اضافه کردن پوست و آب پرتقال به مایه کیک، به راحتی یک کیک پرتقالی همه‌پسند درست کنید. از سویی دیگر با اضافه کردن پودرکاکائو هم می‌توانید یک کیک خیس کاکائویی برای عصرانه‌تان داشته باشید.

دلیل پوسته پوسته شدن کیک ساده

دلیل پوسته‌‌‌پوسته شدن روی کیک، ریختن بیش از حد مایه خمیر در قالب کیک‌تان است. نبود قالب مناسب برای پخت، کیک را تحت فشار قرار می‌دهد در نتیجه روی آن پوسته‌پوسته می‌شود. در نهایت به زمان پخت هم دقت داشته باشید که بیشتر از زمان گفته‌شده نشود که روی ظاهر کیک خیس‌تان تاثیر می‌گذارد. با توجه به علاقه‌تان به شکلات و کاکائو حتما کیک شکلاتی اسفنجی را هم برای روزهای تعطیل‌تان امتحان کنید.

دلیل چسبناکی کیک

دلیل چسبناکی کیک ساده در توستر

چسبناکی کیک به دلیل بیش از حد مخلوط کردن خمیر کیک است پس نیاز است مواد خشک و تر را تنها تا زمانی که ترکیب می‌شوند هم بزنید. از درست کردن کیک خیس شکلاتی غافل نشوید.

دلیل خشکی کیک ساده در توستر

در دستور پخت کیک‌ ساده با شیر که زرده و سفیده تخم‌مرغ از یکدیگر جدا نمی‌شوند هنگام مخلو‌ط‌کردنشان باید خیلی مراقب بود. آن‌ها را نباید با هم‌زن زیاد با یکدیگر مخلوط کرد چون باعث سفتی و از دست رفتن رطوبت کیک می‌شود. هم‌چنین اگر زرده و سفیده را با سرعت هم بزنید خشکی بافت کیک اسفنجی را به همراه دارد. در طرز تهیه کیک ساده اسفنجی با پف زیاد این نکات به خوبی گفته شده است. از سویی دیگر دمای زیاد فر هم می‌توانید خشکی کیک را با خود به همراه داشته باشد.

خراب شدن یا خام ماندن کیک ساده با شیر

دلیل خامی و نپختن کیک ساده در توستر

خراب شدن کیک‌های ساده اسفنجی دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد. یکی از مهم‌ترین دلایل آن مخلوط کردن بیش از حد تخم‌مرغ و شکر است که هوای زیادی وارد مایه کیک می‌شود. دلیل دیگر خام بودن کیک این است که احتمالا نیاز است چند دقیقه دیگر در فر بماند. دقت داشته باشید که در مراحل اولیه پخت کیک در فر را باز نکنید.

جایگزین شیر در طرز تهیه کیک ساده

مهم نیست شما کیک ساده را در فر درست می‌‌کنید یا در توستر و قابلمه اما استفاده از مواد تازه و با کیفیت بسیار اهمیت دارد. در دستور تهیه کیک ساده با شیر حتما نیازی به استفاده از شیر نیست چراکه شما مانند هزارن دستور دیگر در شیرینی‌پزی می‌توانید آن را با ماست جایگزین کنید بی‌آن‌که مشکلی پیش بیاید.

روش نگه داری کیک ساده

نگه‌داری کیک ساده پخته‌شده در توستر

نگهداری کیک به دو صورت است؛ یا آن را در یک ظرف پلاستیکی درب بسته قرار دهید یا کامل دورش پلاستیک بپیچید تا هوا درون آن نفوذ نکند. با این‌ کار آن را تا یک هفته در دمای محیط می‌توانی قرار دهید اما پس از خنک شدن کامل کیک آن را می‌توانید برای سه ماه در فریزر نگه‌داری کنید، به شرط آن‌که مراحل زیر را کامل انجام دهید:

  • پلاستیک دور کیک را محکم‌تر بپیچید.
  • روی آن فویل بپیچید.
  • حالا کیک پیچیده شده را دوباره درون یک پلاستیک فریزر قرار دهید و با فشار دادن پلاستیک، هوای اضافه آن را بگیرید.
  • در نهایت آن را در فریزر قرار دهید.
  • برای استفاده از این کیک فریزری آن را شب قبل از فریزر در آورید و در یخچال قرار دهید تا بتوانید طی یک هفته از آن استفاده کنید.

دیدگاه ها