طرز تهیه کیک خیس پرتقالی همه پسند با و بدون فر

طرز تهیه کیک خیس پرتقالی
آسان
6 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

کیک پرتقالی مناسب فصل پاییز و زمستان است تا با یک برش از آن در کنار قهوه یونانی، سرمای زمستان را فراموش کنید. کافیست این کیک خوشمزه را در یک وعده عصرانه درست کنید تا عطر و بوی آن در کل فضای خانه بپیچد. کیک پرتقالی اسفنجی همیشه یکی از بهترین گزینه‌های پذیرایی در دورهمی‌ها بوده است که دستور تهیه این کیک مشابه کیک اسفنجی است که با فر و بدون آن می‌توانید درست کنید. تنها تفاوت این کیک با دیگر کیک‌های اسفنجی استفاده از پوست و آب پرتقال است. حال در این مطلب طرز تهیه کیک خیس پرتقالی همه‌پسند را خواهیم گفتیم تا آن را با و بدون فر در منزل درست کنید.

مواد لازم برای تهیه کیک اسفنجی پرتقالی

  • آرد همه‌منظوره ۳۰۰ گرم
  • شکر ۳۰۰ گرم
  • شیر ۲۴۰ گرم
  • کره ۲۳۰ گرم
  • آب‌پرتقال تازه ۶۰ گرم
  • تخم‌مرغ چهار عدد
  • بیکینگ‌پودر سه قاشق غذاخوری
  • وانیل یک قاشق چای‌خوری
  • پوست پرتقال به مقدار لازم
  • پودرقند ۱۲۰ گرم
  • آب پرتقال دو قاشق غذاخوری
  • پوست پرتقال یک‌دوم قاشق غذاخوری

طرز تهیه کیک خیس پرتقالی

۱. مواد را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک خیس بعد از آن‌که مواد اولیه را آماده کردید باید یک کاسه مناسب آماده تا آرد را در آن الک کنید. حال پوست یک پرتقال را با کمک رنده درشت، رنده کرده و به کاسه اضافه کنید. شکر و آب‌پرتقال را در مراحل بعدی داخل کاسه بریزید. بهتر است آب پرتقال را در گوشه‌‌ای از کاسه بریزید تا در مراحل بعدی به مشکل برنخورید. اگر علاقه به کیک خیس دارید طرز تهیه کیک خیس با ماست و طعم پرتقال بهترین گزینه برای شما می‌تواند باشد.

۲. شیر و تخم‌مرغ را اضافه کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه کیک خیس پرتقالی باید شیر را در طرف دیگر ظرف به مواد اضافه کنید. یک کاسه جدا انتخاب کنید تا در آن تخم‌مرغ‌ها را بشکنید. وانیل، بیکینگ‌پودر و کره نرم‌شده را به مخلوط تخم‌مرغ اضافه و هم بزنید. در ادامه مخلوط تخم‌مرغ را به کاسه آرد اضافه کنید. با استفاده از هم زن برای چند دقیقه مواد را از یک‌‌طرف ظرف هم بزنید تا کامل با یکدیگر مخلوط شوند. در صورت وجود توده باید به هم زدن خود ادامه دهید. کیک قهوه خیس از دیگر کیک‌هایی که با درست کردن آن مدهوش عطر و طعم آن در روزهای سرد زمستانی می‌شوید.

۳. قالب را آماده کنید

در سومین مرحله از طرز تهیه کیک خیس پرتقالی باید قالب را برای پخت کیک آماده کنید. قالب را با کمی روغن چرب کنید سپس کاغذروغنی بریده و داخل آن پهن کنید. حال پرتقالی که پوست آن را رنده کرده‌اید را تا حد امکان نازک برش دهید. همه پرتقال‌ها را به صورت مارپیچ در کف قالب بچینید. یکی از آن‌ها را در مرکز قرار دهید. در صورت تمایل مقداری شکر هم روی آن بپاشید. در نهایت به آرامی خمیر کیک را در قالب بریزید. کیک هویج خیس از دیگر کیک‌های مجلسی است که در روزهای پاییزی و زمستانی برای عزیزان‌تان می‌توانید سرو کنید.

۴. کیک را بپزید

در آخرین مرحله از طرز تهیه کیک خیس پرتقالی باید قالب را به مدت ۴۰ دقیقه در دمای ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد داخل فر بگذارید. بعد از پخت، قالب را از فر بیرون بیاورید تا خنک شود. قالب را بچرخانید تا پرتقال‌ها به سمت بالا بیایند. سپس کاغذ روغنی ته کیک را بردارید. حال برای تزئین و سرو کیک باید لعاب پرتقالی آماده کنید. پس در یک ظرف آب‌پرتقال، پوست پرتقال و پودرقند را برای چند دقیقه حسابی با هم‌زن بزنید تا صاف و یک‌دست شوند. آن را روی کیک بریزید و با خرده میوه به زیبایی تزئین کنید. در آخر کیک خیس شکلاتی با ماست سون را برای سرو پیشنهاد می‌کنیم.

دستور تهیه کیک خیس پرتقالی

نکات تکمیلی پخت کیک خیس پرتقالی

کیک خیس پرتقالی با دم‌دستی‌ترین مواد و ساده‌ترین دستور تهیه می‌شود با این‌حال هنگام تهیه‌ آن باید نکاتی را در نظر داشته باشید که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

روش دیگر پخت کیک خیس پرتقالی

پخت کیک خیس پرتقالی در قابلمه

در طرز تهیه کیک خیس پرتقالی بدون فر تمامی مراحل را باید همانند بالا پیش ببرید. در ادامه یک قابلمه بزرگ را روی حرارت قرار دهید و یک سه‌پایه فلزی داخل آن بگذارید. قالب کیک را به همراه دم‌کنی روی آن بگذارید. کیک پرتقالی‌تان بعد از یک ساعت آماده است. اگر می‌خواهید کیک خیسی مانند کیک خیس شکلاتی داشته باشید پس سس پرتقالی آن را درست کنید. یک لیوان آب‌پرتقال، یک لیوان شکر و یک قاشق غذاخوری نشاسته ذرت را مخلوط کرده و روی حرارت بگذارید. مخلوط را آن‌قدر هم بزنید که غلیظ شود. مخلوط که از حرارت افتاد آن را روی کیک پرتقالی برش‌خورده بریزید. نیم‌ساعت زمان دهید که شربت به خرد کیک‌تان برود. دستور تهیه کیک خیس پرتقالی بدون فر بی‌شباهت به طرز تهیه کیک اسفنجی قابلمه نیست پس آن را هم می‌توانید امتحان کنید.

دمای مواد لازم برای تهیه کیک خیس پرتقالی

مهم‌‌ترین نکته‌ای که در طرز تهیه کیک خیس پرتقالی باید مد‌نظر داشته باشید دمای مواد لازم است. مواد با رسیدن به دمای محیط، به پخت یکنواخت کیک کمک می‌کنند. به عنوان مثال کره نرم‌شده در دمای محیط یا تخم‌‌مرغ به راحتی و یک‌نواخت مخلوط می‌شوند. اگر تخم‌مرغ را فراموش کردید که زودتر بیرون بیاورید تنها کافی است آن‌ها را مدت پنج دقیقه در کاسه آب گرم بگذارید.

استفاده از پوست پرتقال در تهیه کیک پرتقالی

استفاده از پوست پرتقال در تهیه کیک پرتقالی

در دستور تهیه کیک خیس پرتقالی استفاده از آب و پوست پرتقال بسیار ضروری است پس حتما از پرتقال تازه و سالم استفاده کنید. پوست پرتقال طعم کیک را بیشتر و دلچسب‌تر می‌کند پس با استفاده از رنده باید پوست نارنجی آن را رنده و در کیک به مقدار لازم استفاده کنید. تنها مراقب باشید که پوست سفید آن را رنده نکنید که کیک‌تان طعم تلخی به خود خواهد گرفت. برای یکی از وعده‌های غذایی‌تان زرشک‌پلو با مرغ پرتقالی هم می‌توانید امتحان کنید.

نگه داری کیک خیس پرتقالی

کیک خیس پرتقالی را تا پنج روز در یک ظرف درب بسته بزرگ بیرون از یخچال می‌توانید نگه دارید، با این حال بهتر است که روز سوم آن را در یخچال گذاشته و تا زمان بیشتری بتوانید آن را تازه نگه دارید. در صورت نداشتن ظرف بزرگ، کیک را با پلاستیک بپیچید تا هوا در آن نفوذ نکند، با این روش آن را سه ماه در فریزر بگذارید. تنها در نظر داشته باشید که به هنگام گذاشتن آن در فریزر، روی کیک‌تان لعاب پرتقالی نریزید.

تزئین کیک خیس پرتقالی

راه‌های تزئین کیک خیس پرتقالی

تزئین این کیک به خلاقیت شما بستگی دارد، اما می‌توانید از برش‌های نازک پرتقال و میوه‌های فصل برای روی آن استفاده کنید. استفاده از میوه تنها راه حل نیست. اگر طرز تهیه گاناش شکلاتی را بدانید به راحتی برای روی کیک و لایه‌های آن می‌توانید ازش بهره بگیرید. از کیک خیس پرتقالی می‌توانید به عنوان پایه کیک تولد استفاده کنید. طرز تهیه کیک تولد شکلاتی را می‌توانید در کتاب کاله بخوانید.

دیدگاه ها