طرز تهیه کیک خیس کاکائویی با و بدون فر در خانه

طرز تهیه کیک خیس کاکائویی
آسان
۸-۱۰ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

کیک خیس در میان علاقه‌مندان به کیک و شیرینی طرفدارن بسیاری دارد تا جایی که می‌توان آن را با طعم‌‌های مختلفی درست کرد. دستور تهیه کیک خیس با ماست را در کتاب کاله می‌توانید بخوانید تا این کیک خوشمزه را با طعم‌های شکلاتی، زعفرانی و پرتقالی تهیه کنید. نیازی نیست این کیک خوشمزه را حتما از شیرینی‌فروش خرید چراکه آن را با و بدون فر در خانه می‌توان به راحتی آماده‌ کرد. در ادامه مطلب طرز تهیه کیک خیس کاکائویی را بخوانید تا از عزیزان خود به خوبی پذیرایی کنید.

مواد لازم برای تهیه کیک خیس کاکائویی

  • شکر قهوه‌ای ۳۵۰ گرم
  • آرد همه‌منظوره ۲۴۰ گرم
  • کره بدون‌نمک ۱۷۰ گرم
  • پودرکاکائو شیرین‌نشده ۶۴ گرم
  • تخم‌مرغ بزرگ دو عدد
  • جوش‌شیرین یک‌و‌یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • نمک سه‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • وانیل یک قاشق چای‌خوری
  • آب ۳۱۴ میلی‌لیتر
  • شکر به مقدار لازم

طرز تهیه کیک خیس کاکائویی

۱. فر و قالب را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک خیس کاکائویی به سراغ فر بروید تا دمای آن را روی ۱۷۶ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. یک قالب گرد ۲۲ سانتی متری برای پخت کیک انتخاب کنید. کمی روغن یا کره داخل آن بمالید. حال کمی آرد داخل داخل قالب بریزید و آن را بچرخانید. در نهایت آن را به سطح کارتان بزنید تا اضافه‌های آن بریزد. کیک دو رنگ شکلاتی و ساده را هم می‌توانید به آسانی در منزل درست کنید.

۲. مواد خشک را مخلوط کنید

مخلوط کردن مواد خشک برای تهیه کیک خیس کاکائویی

در دومین مرحله از طرز تهیه کیک خیس کاکائویی باید مواد خشک را با یکدیگر مخلوط کنید پس بعد از انتخاب یک کاسه مناسب آرد، پودر کاکائو، جوش‌شیرین و نمک را داخل آن بریزید و با یکدیگر خوب مخلوط کنید. کاسه را کنار بگذارید و به سراغ دیگر مراحل پخت بروید. اگر به کیک اسفنجی و کاکائو علاقه دارید قطعا طعم کیک کاکائوی اسفنجی را هم دوست خواهید داشت پس حتما آن را امتحان کنید.

۳. کره، شکر و تخم‌مرغ را مخلوط کنید

مخلوط کردن مواد برای تهیه کیک خیس کاکائویی

حال در سومین مرحله از طرز تهیه کیک خیس کاکائویی کره گفته‌شده را به همراه شکر قهوه‌ای داخل یک کاسه بریزید و با دور متوسط هم‌زن برقی مواد را بزنید تا پف کنند. در ادامه یکی‌یکی تخم‌مرغ‌ها را اضافه کنید و هربار با اضافه کردن باید خوب آن‌ها را هم بزنید. در نهایت وانیل را هم داخل کاسه بریزید و برای دو دقیقه دیگر هم بزنید. پیشنهاد ما به شما درست کردن کیک شکلاتی اسفنجی است که تقریبا مواد و مراحلی مشابه با همین کیک را دارد.

۴. مخلوط آرد را اضافه کنید

مخلوط کردن مواد خشک و تر در طرز تهیه کیک خیس کاکائویی

در چهارمین مرحله از طرز تهیه کیک خیس کاکائویی ، مخلوط آرد را که در مرحله اول آماده کرده بودید را به همراه آب به مخلوط کره‌تان اضافه کنید. دقت داشته باشید که این اضافه کردن و هم زدن با آرد و آب شروع و با آرد هم تمام شود. نکته دیگر آن‌که مایه کیک را تا جایی که امکانش هست مخلوط کنید. پیشنهاد ما به قهوه‌دوستان درست کردن کیک قهوه خیس است که برای میهمانی ها می‌توانید آن را آماده کنید.

۵. کیک را بپزید

در آخرین مرحله از طرز تهیه کیک خیس کاکائویی ، مایه کیک را داخل قالب بریزید و آن را برای «۵۵ تا ۶۰ دقیقه» در فر بگذارید تا زمانی که کیک پخته و فنری شود. در نهایت کیک را بیرون بیاورید و روی یک توری سیمی بگذارید تا خنک شود. بعد از خنک شدن آن را در ظرف سرو خود برگردانید و به سراغ آماده کردن فراستینگ یا سس شکلاتی بروید. اگر تمایلی به ریختن سس شکلاتی نداشتید می‌توانید روی کیک خیس‌تان تنها پودرقند الک و با خرده میوه تزئینش کنید.

مواد لازم برای تهیه فراستینگ

  • کره ۴۵۰ گرم
  • آب گرم ۱۷۷ گرم
  • پودرقند ۱۶۵ گرم
  • پودرکاکائو ۷۵ گرم
  • شکلات چیپسی یک‌و‌یک‌دوم فنجان
  • شربت ذرت سه قاشق غذاخوری
  • وانیل یک قاشق چای‌خوری
  • نمک کمی

طرز تهیه فراستینگ

۱. کره را بزنید

مخلوط کردن کره نشاسته ذرت و پودرقند

در اولین مرحله از طرز تهیه فراستینگ برای کیک خیس کاکائویی، مقدار کره گفته‌شده را با هم بزنید کامل بزنید تا یک‌دست شود. حال پودرقند، شربت ذرت، وانیل و نمک را در یک ظرف مخلوط کنید و کنار بگذارید. در ادامه آب‌گرم، پودرکاکائو و چیپس‌ها را در یک لیوان بریزید و هم بزنید تا چیپس‌ها آب شوند.

۲. مواد را به مایه اضافه کنید

مالیدن فراستینگ شکلاتی روی کیک خیس کاکائویی

در دومین مرحله از طرز تهیه فراستینگ شکلاتی، مخلوط پودرقند را داخل ظرف کره یک‌دست‌شده بریزید تا با یکدیگر کامل مخلوط شوند. دقت داشته باشید که کناره‌های کاسه را هم گرفته و داخل ظرف بریزید. حال شکلات ذوب‌شده را هم اضافه و با کمک هم‌زن حسابی مخلوط‌شان کنید. در این مرحله فراستینگ‌تان باید صاف، براق و نازک باشد برای رسیدن به غلظت دلخواه، آن را برای «۴۵ دقیقه» داخل یخچال بگذارید. در نهایت با کمک یک کاردک پلاستیکی فراستینگ را هم بزنید در صورت حفظ شکل، می‌توان گفت که فراستینگ کیک خیس کاکائویی‌تان آماده است. حال شما می‌توانید کیک را لایه‌لایه کره و فراستینگ را روی لایه بمالید، یا کل کیک را فراستینگ کنید.

دستور تهیه کیک خیس کاکائویی

نکات تکمیلی پخت کیک خیس کاکائویی

پخت کیک خیس هم مانند کیک اسفنجی نکات ریز و درشت بسیاری دارد که قبل از پیش بردن طرز تهیه کیک خیس کاکائویی باید آن را بدانید تا کار را راحت‌تر پیش ببرید. برای آشنایی با این نکات ادامه مطلب را حتما بخوانید.

آرد مورد نیاز در تهیه کیک خیس کاکائویی

آرد همه‌منظوره برای پخت کیک خیس

شما در طرز تهیه کیک خیس کاکائویی از آردهای مختلفی می‌توانید استفاده کنید اما اگر می‌خواهید کیک‌تان علاوه بر لطافت و نرمی از انسجام و قوام خوبی هم برخوردار باشد، آرد همه‌منظوره بهترین پیشنهاد می‌تواند باشد.

کیک خیس شکلاتی وگان

از آن‌جا که کم‌تر کسی را می‌توان پیدا کرد که به شکلات دست رد بزند پس جای نگرانی برای وگان‌ها هم نیست. اگر فردی از عزیزان‌تان وگان است به راحتی می‌توانید این کیک را با استفاده از شکلات وگان و شیرهای گیاهی درست کنید. طرز تهیه کیک وگان بدون گلوتن را می‌توانید در کتاب کاله بخوانید.

کاپ کیک شکلاتی

کاپ کیک شکلاتی خیس

شما با این دستور به راحتی می‌توانید کاپ‌کیک‌های شکلاتی درست کنید تا در میهمانی‌ها و جشن‌هایتان سرو کنید. تنها کافی است به جای ریختن در قالب، مایه کیک کاکائویی را در مافین بریزید. برای درست کاپ‌کیک‌های خیس با تمام نکاتش حتما طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی خیس را در کتاب کاله بخوانید. وگان‌ها هم نارحت نباشند چراکه آن‌ها هم می‌توانند کاپ کیک وگان شکلاتی را خوانده و برای خود درست کنند.

استفاده از پودر کاکائو در تهیه کیک خیس

برای تیره شدن فراستینگ کیک‌تان بهتر است از پودرکاکائو هلندی به جای معمولی استفاده کنید. در تهیه مایه کیک خیس‌تان دقت داشته باشید که از پودرکاکائوی شیرین‌نشده استفاده کنید تا فرایند پخت راحت‌تر پیش برود و هم کیک خیلی شیرین نشود.

فراستینگ کیک

اگر حین تهیه فراستینگ متوجه رقیق بودن آن شدید تنها کافی است نصف فنجان دیگر پودرقند اضافه کنید تا به غلظت دلخواه برسد. در صورت غلیظ بودن فراستینگ، یک قاشق غذاخوری خامه غلیظ اضافه کرده تا رقیق شود. شما برای تزئین کیک از خامه شکلاتی یا گاناش هم به جای فراستینگ می‌توانید استفاده کنید.

کیک خیس مرطوب کاکائویی

رطوبت کیک خیس

اگر می‌خواهید کیک خیس‌تان مرطوب باشد نباید آن را زیاد مخلوط کرده یا مدت‌زمان پخت آن را طولانی کنید. بهتر است به جای روغن از کره استفاده کنید. کیک کاکائویی پخته‌شده را بعد از خنک شدن حتما در یک ظرف پلاستیکی و دردار نگه‌داری تا دمای محیط آن را خشک نکند. با وجود این مواد به راحتی کاپ کیک شکلاتی هم می‌توانید درست کنید.

دیدگاه ها