طرز تهیه کیک ساده در قابلمه روی گاز با همه فوت و فن ها

طرز تهیه کیک ساده در قابلمه
آسان
6 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

کیک بهترین گزینه برای سرو در دورهمی‌های عصرانه یا صبحانه محسوب می‌شود. صدها مدل کیک با طعم‌ و مزه متفاوت در دنیای شیرینی‌پزی وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها یکی را حداقل انتخاب کنید. کیک شکلاتی، کیک تولد، کیک زعفرانی یا کیک ساده مثالی از صدها نمونه است. افراد گاهی در پخت کیک حتی ساده هم تعلل می‌کنند تنها به این‌‌خاطر که تجهیزات لازم را برای پخت آن ندارند. ما در این‌جا به شما طرز تهیه کیک ساده در قابلمه را با همه فوت و فن‌هایش خواهیم گفت تا آن را روی گاز در حد یک قناد حرفه‌ای درست کنید.

مواد لازم برای تهیه کیک ساده در قابلمه

  • شکر یک پیمانه
  • شیر یک‌دوم پیمانه
  • کره بدون نمک یک‌دوم پیمانه
  • آرد همه‌منظوره یک و یک‌دوم پیمانه
  • تخم‌مرغ بزرگ دو عدد
  • وانیل دو قاشق مرباخوری
  • بیکینگ‌پودر یک و سه‌چهارم قاشق چای‌خوری

طرز تهیه کیک ساده در قابلمه

۱٫ مواد را مخلوط کنید

مخلوط کردن شکر، کره و تخم‌مرغ در طرز تهیه کیک ساده در قابلمه

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک ساده در قابلمه نیاز است همانند دیگر دستورهای پخت کیک ساده، مواد لازم را از ۳۰ دقیقه قبل آماده و در دمای محیط قرار دهید. یک کاسه مناسب برای مخلوط کردن مواد انتخاب کنید. شکر و کره بدون نمک را داخل کاسه بریزید و آن را با هم‌زن برقی برای هفت تا ۱۰ دقیقه هم بزنید. دو عدد تخم‌مرغ را که به دمای محیط رسیده‌اند را هم جدا‌جدا به کاسه اضافه کرده و هم بزنید. در آخر وانیل گفته‌شده را هم با مواد داخل کاسه مخلوط کنید.

۲. آرد و بیکینگ‌پودر را اضافه کنید

اضافه کردن آرد و شیر به مایه کیک ساده در قابلمه

مراحل پخت کیک ساده همانند پخت کیک ساده با شیر است پس در دومین مرحله از طرز تهیه کیک ساده در قابلمه باید آرد و بیکینگ‌پودر را در ظرفی جداگانه سه بار الک کنید تا آرد سبک شود. مخلوط آرد را به مواد خیس اضافه کنید و به آرامی آن را هم بزنید. با مخلوط شدن آرد و مواد خیس، شیر را اضافه کنید. در نهایت مواد را به آرامی هم بزنید تا یک‌دست شوند.

۳. کیک ساده را بپزید

حال با به پایان رساندن مراحل آماده‌سازی کیک باید به سراغ پخت آن بروید. پس در سومین مرحله از طرز تهیه کیک ساده در قابلمه ، یک قابلمه مناسب ترجیحا تفلون انتخاب کنید. اندازه قابلمه‌تان باید دو برابر مایه باشد چراکه کیک پف می‌کند. حال کف قابلمه را با کمی روغن چرب کنید. در قابلمه را بسته و برای گرم شدن روی حرارت بگذارید. با گرم شدن قابلمه، مایه کیک را داخل آن بریزید. قابلمه را به آرامی به طرفین تکان دهید تا مایه کیک کامل سطح قابلمه پخش شود. قابلمه را روی حرارت متوسط بگذارید. ۴۵ دقیقه به آن زمان دهید تا پخته شود. بهتر است که از شعله‌پخش‌کن استفاده کنید تا کیک‌تان نسوزد. از آن‌جا که کیک در قابلمه پخته می‌شود، حرارت به بالای آن نمی‌رسد پس روی آن مانند کیک اسفنجی در فر طلایی و برشته نمی‌شود. در نهایت ۱۵ دقیقه صبر کنید تا کیک‌تان خنک شود. کیک را خارج و در ظرف موردنظر سرو کنید.

دستور تهیه کیک ساده در قابلمه

نکات تکمیلی پخت کیک ساده در قابلمه

کیک همیشه انتخاب اول افراد برای پذیرایی در دورهمی‌‌های دوستانه و خانوادگی بوده است. در دنیای شیرینی‌پزی با توجه به تنوع دستورهای کیک، امکان پخت آن برای همه افراد فراهم شده است. شما در ادامه نکات تکمیلی پخت کیک ساده در قابلمه را می‌خوانید تا بتوانید مانند یک قناد حرفه‌ای از پس آن بربیایید.

پف کیک ساده در قابلمه

پف کیک ساده در قابلمه

در طرز تهیه کیک ساده در قابلمه برخلاف دیگر دستورهای تهیه کیک که قالب را کامل چرب می‌کنید شما تنها باید کف قابلمه را چرب کنید. با چرب کردن اطراف قابلمه، پف کیک‌تان گرفته خواهد شد. از سویی دیگر مواد را باید در یک جهت هم بزنید تا خوب پف کند. در آخر آن‌‌که برای داشتن یک کیک پف‌دار نباید تا ۳۰ دقیقه اول در قابلمه را باز کنید.

استفاده از طعم دهنده برای تهیه کیک ساده

شما با توجه به ساده بودن دستور این کیک به راحتی از انواع طعم‌دهنده‌ها می‌توانید استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما استفاده از دارچین، هل، پوست پرتقال، سیب و کاکائو است. شما با اضافه کردن پوست و آب پرتقال به مایه کیک به راحتی می‌توانید یک کیک پرتقالی همه‌پسند درست کنید. از سویی دیگر با اضافه کردن پودرکاکائو هم می‌توانید یک کیک خیس کاکائویی برای عصرانه‌تان داشته باشید.

استفاده از قابلمه در پخت کیک ساده

استفاده از قابلمه مناسب در طرز تهیه کیک ساده

جنس قابلمه و نحوه استفاده از آن در طرز تهیه کیک ساده بسیار مهم است. جنس قابلمه باید نسوز باشد تا مایه کیک‌تان به کف قابلمه و اطراف آن نچسبد. استفاده از قابلمه نسوز به خارج شدن سریع و راحت‌تر کیک کمک می‌کند. نکته دیگر که باید در پخت کیک در قابلمه آن را رعایت کنید چرب نکردن اطراف و دیواره‌های قابلمه است چراکه کیک‌تان ظاهر گنبدی‌شکل پیدا خواهد کرد. مایه کیک ساده‌تان را نباید درون قابلمه سرد بریزید به این‌خاطر که ظاهر جذابی نخواهد داشت. برای استفاده از قابلمه روحی حتما باید کف قابلمه را یک لایه کاغذروغنی بیاندازید یا خوب آن را چرب کنید. در آخر هم از دم‌کنی استفاده کنید تا حرارت خارح نشده و کیک حالت خمیری به خود نگیرد.

دیدگاه ها