انواع دسر شب یلدا

انواع دسر شب یلدا

یکی از دغدغه‌های همیشگی پیش از شب یلدا گشتن به دنبال ایده انواع دسر شب یلداست. بسیاری از شما با این دغدغه به خوبی آشنا هستید. اگر می‌خواهید برای یلدای امسال سنگ تمام بگذارید و به دنبال ایده‌ انواع دسر شب یلدا متناسب با ذوق و میزان توانایی‌تان در آشپزی هستید، با ادامه مطلب همراه ما باشید. قرار است در این مطلب با انواع دستور تهیه دسر یلدایی آشنا شوید.

یک دقیقه بیشتر بودن آخرین شب آذر ماه بهانه خوبی است تا از پس شلوغی سرسام‌آور زندگی ماشینی امروز عبور کنیم و به یاد دورهمی‌ها و جمع‌های صمیمی خانوادگی، دوباره محفل امن را حتی شده یک شب برپا کنیم.

آداب شب یلدا

افسانه‌ای قدیمی درباره اولین روز دی‌ماه وجود دارد که می‌گوید این روز زمانی است که شاهان ایرانی تاج‌وتخت شاهی را زمین گذاشته‌ و با لباسی سراسر سفید به صحرا می‌رفتند. پادشاهان روز اول زمستان روی فرش سفیدی که در صحرا پهن شده بود می‌نشستند و نگهبانان، خدمه‌ها و برده‌ها آزاد می‌شدند و مثل دیگران، آزاد و یکسان زندگی می‌کردند.

از افسانه‌ها و روایت‌ها که بگذریم، یلدا شبی است که ایرانیان کنار اقوام و خانواده خود می‌نشینند، بزرگ‌ترهای خانواده قصه‌‌های کهن تعریف می‌کنند و کامشان را با خوردن انواع دسر شب یلدا شیرین می‌کنند. تفالی به فال حافظ، گفت‌وگو و هم‌نشینی با عزیزان، خوردن میوه‌های زمستان و شام شب یلدا، گل گفتن و شنیدن از آداب و رسوم شب یلدا است. خوراکی‌ها هم جایگاه بسیار مهمی در این شب دارند.

خوراکی‌های شب یلدا

از میوه گرفته تا شام و آجیل جزو خوراکی‌های محبوب شب یلدا هستند. اگر در تمام سال سعی کرده‌اید تا با رعایت رژیم غذایی و اعتدال در خوردن غذای روزانه‌تان سبک زندگی مناسب‌تری داشته باشید، این یک شب می‌توانید به خودتان استراحت بدهید و با خیال راحت از متنوع‌ترین دسرهای ویژه یلدا از خودتان پذیرایی کنید. برای تهیه دسر یلدا آنقدر تنوع زیاد است که با هر میزان از سطح آشنایی با آشپزی شما می‌توانید دسر دلخواهتان را پیدا کنید.

طرفدار دسرها هستید؟ اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری درباره انواع دسرهای شب یلدا و خوراکی‌های مناسب این شب کسب کنید تا برای امسال یک یلدای فراموش‌نشدنی داشته باشید، در بخش بعدی با شما درباره انواع دسرهای شب یلدا صحبت می‌کنیم.

انواع دسرهای شب یلدا

دسر یکی از جذاب‌ترین و خوشمزه‌ترین بخش‌های شب یلدا است. دسرهای بسیار متنوعی با میوه‌های این فصل مثل انار، کدو حلوایی، هندوانه یا خرمالو می‌توانید درست کنید. کافی است کمی زمان و سلیقه بیشتر به خرج دهید و با خوردن و چشیدن طعم دسرهای مختلف، ساعاتی شیرین و دلچسب را بسازید. برای راحت‌تر کردن کار شما انواع دسر یلدا را دسته‌بندی کرده‌ایم:

چند پیشنهاد برای دسر شب یلدا

دسرها و غذاهای یلدایی وگان

کسانی که رژیم‌غذایی خاصی پایبند‌اند همیشه دوست دارند این پایبندی خود را حفظ کنند و حتی در مراسم‌هایی چون یلدا هم ترجیح می‌دهند دسرهای مناسب خود را میل کنند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که به رژیم غذایی وگان پایبندید نگران نباشید؛ یلدا شبی نیست که شما را ناامید کند!

برای کسانی که رژیم غذایی وگان دارند هم انواع دسرهای یلدایی وجود دارد و با خیال راحت می‌توانند از طعم این دسرهای خوشمزه و لذیذ لذت ببرند. دسرهایی مثل پای کدو حلوایی، مارشمالو انار خانگی، شکلات وگان خانگی، کیک شکلاتی وگان با شیر فندق و پاناکوتا هندوانه وگان از جمله دسرهای محبوب وگان‌ها در شب یلدا است. 

افرادی که رژیم غذای کتو دارند هم می‌توانند از دستور دسرهای مختلف برای تجربه یک یلدا سالم و بی‌دغدغه لذت ببرند.

چند پیشنهاد برای دسر رژیم کتو

جمع‌بندی

یلدا یکی از مهم‌ترین جشن‌‌های باستانی نوروز است و همیشه لذت خوردن خوراکی‌ها و دسرهای مختلف با طولانی‌ترین شب سال همراه بوده است. در این مطلب تلاش کردیم تا انواع دسر شب یلدا که می‌توانید به‌عنوان شیرینی یلدا نوش‌جان کنید را با شما به اشتراک بگذاریم. دسر محبوب شما از میان این دسرها کدام است؟ معمولا کدام یک از این دسرها پای ثابت سفره یلدایی شما است؟

دیدگاه ها