طرز تهیه سس توت فرنگی؛ سس خوشمزه برای روی بستنی یا وافل

طرز تهیه سس توت فرنگی
آسان
4 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

سس توت فرنگی یک سس خوشمزه برای روی بستنی، وافل یا پنکیک است. از آنجایی که سس توت فرنگیِ آماده حاوی اسانس‌ و مواد افزودنی است، چه بهتر این که خودتان آن را در خانه درست کنید. طرز تهیه سس توت فرنگی بسیار ساده است و به راحتی می‌توانید در خانه آن را درست کنید. این سس در دسرهایی مانند وافل، کیک بستنی یا پنکیک بسیار پرکاربرد است؛ حتی برای چیز کیک توت فرنگی هم به این سس نیاز دارید. پس چه بهتر که طرز تهیه سس توت فرنگی را یاد بگیرید تا نیازی به سس آماده حاوی مواد افزودنی نباشد. طرز تهیه آن بسیار به طرز تهیه مربای توت فرنگی شبیه است. پس در ادامه همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه سس توت فرنگی

  • توت فرنگی 450 گرم
  • شکریک سوم پیمانه
  • آب لیمو تازهیک قاشق غذاخوری
  • کره کالهیک قاشق چای‌خوری
  • شربت افرا ( اختیاری)دو قاشق غداخوری

طرز تهیه سس توت فرنگی خانگی

مرحله اول

توت فرنگی سرشار از ویتامین ث است که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی شناخته می‌شود و به جذب آهن در بدن هم کمک می‌کند. بنابراین، برای درمان ریزش مو میوه مؤثری است. حالا چه چیزی بهتر از این که طرز تهیه سس توت فرنگی را برای روی بستنی یا حتی برای تهیه میلک شیک توت فرنگی یا اسموتی یاد بگیرید و در روزهای گرم تابستانی دسری خوشمزه تهیه کنید.

برای تهیه این سس خوشمزه، ابتدا توت فرنگی‌ها را خوب بشویید؛ کافی است چند دقیقه آن‌ها را در آب غوطه‌ور کنید. می‌توانید برای اطمینان از ضدعفونی‌کننده‌های گیاهی مناسب برای شستن میوه و سبزیجات هم استفاده کنید. راه دیگری هم هست. کافیست توت فرنگی‌ها را با فشار زیاد آب بشویید و سپس آن‌ها را خرد کنید.

مرحله دوم

یک قابلمه متوسط بردارید. توت فرنگی‌های خرد شده، شکر، آب لیمو و شربت افرا را درون قابلمه بریزید. قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید. منتظر بمانید تا جوش بیاید. گاهی مواد داخل قابلمه را هم بزنید. داخل قابلمه آب نریزید. توت فرنگی‌ها بدون نیاز به آب و حتی له شدن، آب آزاد می‌کنند.

مرحله سوم

حرارت گاز را کم کنید. اجازه دهید مواد داخل قابلمه 20 دقیقه بجوشند تا سس توت فرنگی شما غلیظ شود. سپس آن را از روی حرارت بردارید تا سرد شود. حواستان باشد سس با سرد شدن غلیظ‌تر می‌شود. بنابراین آن را خیلی دیر از روی حرارت برندارید؛ چرا که سس شما ممکن است خیلی سفت شود.

مرحله چهارم

این مرحله از طرز تهیه سس توت فرنگی کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد. اگر می‌خواهید سس شما یک دست باشد، مواد را از یک صافی رد کنید. پس از آن که سس شما خنک شد، آن را در مخلوط کن یا غذاساز بریزید تا کامل له شود. سپس، مایع را از صافی رد کنید. اما اگر دوست دارید تکه‌های میوه درون سس باشد، نیازی به صافی و مخلوط‌کن ندارید. اگر چیز کیک توت فرنگی درست کردید، پیشنهاد می‌کنیم سس توت فرنگی را از صافی رد نکنید تا تکه‌های میوه لذت چشیدن کیک شما را بیشتر کند. این سس را روی بستنی وانیلی یا دسر خوشمزه خود بریزید و نوش جان کنید.

مرحله پنجم

این مرحله را در صورتی که مقداری از سس شما اضافه ماند انجام دهید. برای ماندگاری و جلوگیری از کپک زدن و حتی شکرک زدن سس، می‌توانید از کره استفاده کنید. مقداری کره پاستوریزه را حرارت دهید تا کمی شل شود. سپس سس توت فرنگی را درون یک ظرف بریزید. کره نیمه آب شده را روی سس بریزید و در آن را حکم ببندید. فراموش نکنید که در این مرحله نیازی نیست کره کاملا آب شود.

ماندگاری سس توت فرنگی خانگی

حالا که طرز تهیه سس توت فرنگی را یاد گرفته‌اید، بهتر است در مورد نحوه نگهداری طولانی مدت آن هم بدانید. می‎‌توانید از این سس مقدار بیشتری درست کنید. با این کار می‌توانید سس توت فرنگی را در یک ظرف در بسته به مدت یک هفته در یخچال نگه دارید. همینطور، می‌توانید سس را در کیسه‌های زیپ‌دار یا ظرف در بسته به مدت طولانی نگه دارید. به این ترتیب، هر زمان که دسر یا بستنی درست کردید می‌توانید از سس توت فرنگی خانگی برای تزئین یا خوشمزه‌تر شدنش استفاده کنید.

نکاتی برای بهتر شدن سس توت فرنگی

  • استفاده از وانیل شکری یا شهد وانیل به جای شربت افرا طعم منحصر به فردی به سس شما خواهد داد.
  • اگر می‌خواهید رنگ سس شما تیره باشد، باید توت فرنگی‌های بزرگ و رسیده‌تری که رنگ تیره‌تری دارند را استفاده کنید.
  • پس از آن‌ که مراحل را کامل کردید؛ اگر میزان شیرینی سس شما کم بود، می‌توانید به آن یک قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید.
  • می‌توانید از این سس برای درست کردن شربت توت فرنگی هم استفاده کنید. برای تهیه آن نیاز دارید سس را کاملاً از صافی رد کنید.

دیدگاه ها