طرز تهیه کنافه پنیری همراه با شربت مخصوص ؛ به سبک اصیل خاورمیانه‌ای

طرز تهیه کنافه پنیری
متوسط
4 نفر
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

کنافه یک دسر سنتی و قدیمی مخصوص منطقه خاورمیانه است که در سراسر دنیا طرفداران بسیاری دارد. این دسر بیشتر در کشورهای عربی از جمله: مصر و فلسطین، به طور مداوم سرو می‌شود و پای ثابت مهمانی‌های عربی است. با این حال مدل‌های تغییر یافته و مختلفی از آن در ترکیه، پاکستان و یونان تهیه و سرو می‌گردد.

ماده اصلی برای تهیه این دسر خمیر فیلو است که یکی از خمیرهای بسیار پرکاربرد در دنیای شیرینی پزی است. خمیر فیلو برای این دسر به شکل خرد یا رنده شده استفاده می‌شود. این دسر دارای یک لایه پنیری یا خامه‌ای به نام کایماک است که در بین دو لایه از رشته‌های خمیر فیلو قرار می‌گیرد.

این دسر خوشمزه با یک شربت خوش عطر و طعم، فوق العاده‌تر هم می‌شود. شربت مخصوص به صورت خنک روی کنافه پنیری تازه از فر درآمده ریخته می‌شود. روی دسر هم معمولاٌ با مغز آجیل‌های مختلف تزئین شده و سرو می‌گردد. با طرز تهیه کنافه به همان سبک اصیل خاورمیانه‌ای در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه کنافه پنیری

  • خمیر فیلو (خرد شده) نیم کیلوگرم
  • شیر پر چرب کاله دو فنجان
  • نشاسته ذرت سه قاشق غذاخوری
  • پنیر موزارلا رنده شده کاله 230 گرم
  • کره ذوب شدهیک و نیم فنجان (280 گرم)

مواد لازم برای تهیه شربت کنافه پنیری

  • شکر دانه درشت چهار فنجان (یک کیلوگرم)
  • آب دو فنجان (500 میلی لیتر)
  • آب لیمو ترشیک قاشق چای‌خوری
  • رنگ خوراکی نارنجی به مقدار دلخواه
  • خلال پستهسه چهارم فنجان (100 گرم)

طرز تهیه کنافه پنیری

مرحله اول

و اما طرز تهیه کنافه پنیری اصیل خاورمیانه! برای تهیه این دسر خوشمزه بهتر است ابتدا شربت مخصوص کنافه پنیری را آماده کنید. فراموش نکنید که راز این دسر خوشمزه در شربت مخصوص کنافه است. تهیه آن بسیار ساده است. کافی است یک قابلمه با اندازه متوسط بردارید و چهار فنجان شکر دانه درشت داخل آن بریزید. سپس، دو فنجان آب و یک قاشق چای‌خوری آب لیمو اضافه کنید و شروع به هم کنید. قابلمه را روی حرارت متوسط رو به بالا قرار دهید و صبر کنید تا به جوش بیاید. شربت را خوب هم بزنید تا شکر در آن کاملاً حل شود. پس از چند دقیقه شعله را خاموش کنید. قابلمه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا شربت خنک شود.

مرحله دوم

داخل یک قابله دیگر دو فنجان شیر سرد را با نشاسته ذرت مخلوط کنید. خوب هم بزنید تا نشاسته ذرت کاملاً حل شود. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید. مخلوط را هر از چند گاهی هم بزنید تا جایی که قل بزند و کمی غلیظ شود. سپس شعله را خاموش کنید. قابلمه را کنار بگذارید تا کاملاً خنک شود. مخلوط تهیه‌شده برای داخل کنافه استفاده خواهد شد.

مرحله سوم

حالا که شربت آماده شده است، نوبت به درست کردن کنافه می‌رسد. برای این کار ابتدا فر را روشن کنید و درجه حرارت آن را روی 190 درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا گرم شود. کره را هم روی حرارت کتری قرار دهید تا ذوب شود. برای تهیه کنافه به نیم کیلوگرم خمیر فیلو احتیاج دارید. خمیر فیلو را در اندازه ریز خرد کنید. خمیر خرد شده را داخل یک کاسه بزرگ قرار دهید. سپس با دست رشته‌های نازک، خمیر را از هم باز کنید و تا جای ممکن رشته‌های بلند را با دست خرد کنید. در همین حین رشته‌های کلفت را از کاسه خارج کنید تا بار دیگر آن‌ها را با چاقو ریز کنید.

مرحله چهارم

رنگ خوراکی نارنجی را (در صورت استفاده) روی رشته‌های خمیر فیلو بریزید. پس از آن، کره ذوب شده را به آرامی روی رشته‌ها بریزید. سعی کنید رنگ خوراکی را به صورت مساوی روی قسمت‌های مختلف رشته‌ها بریزید. دستکش به دست کنید و رشته‌های خمیر فیلو را با دستکش هم بزنید. آنقدر هم بزنید تا رشته‌ها کاملاً با کره و رنگ نارنجی مخلوط شوند و رنگ بگیرند.

مرحله پنجم

یک سینی گرد مخصوص فر بردارید. نیمی از رشته‌ها را کف سینی فر پخش کنید. با دستتان روی رشته‌ها فشار دهید تا همه‌جای سینی به مقدار یکسان از رشته پوشانده شود. سپس مخلوط شیر پرچرب و نشاسته ذرت را روی آن بریزید. پنیر موزارلا رنده شده را روی مخلوط بریزید و به طور مساوی پخش کنید. توجه کنید که بهتر است مخلوط شیر و پنیرها از کناره‌های سینی حدود دو تا سه سانتی‌متر فاصله داشته باشند.

مرحله ششم

روی پنیر را با باقیمانده رشته‌ها بپوشانید. حتما کناره‌های سینی را خوب با رشته‌های خمیر فیلو بپوشانید تا پنیر پس از پخت بیرون نزند. در نهایت روی این لایه را هم با دست فشار دهید تا فشرده شود. سینی را داخل فرِ از پیش گرم شده قرار دهید. اجازه دهید تا 15 دقیقه در فر بپزد. هنگامی که کنافه پنیری پخته شد، سینی را با احتیاط از فر خارج کنید و کنار بگذارید. یک دیس یا سینی دیگر روی آن قرار دهید. کنافه را با دقت برگردانید تا از سینی فر جدا شود. سپس سینی فر را از روی آن بردارید.

مرحله هفتم

شربت خنک شده را هم بزنید و با یک قاشق مقداری از آن را به آرامی روی کنافه پنیری بریزید. می‌توانید مقدار شربت را کم یا زیاد کنید. این به ذائقه خودتان بستگی دارد. روی کنافه پنیری را با خلال پسته تزئین کنید. کنافه پنیری شما آماده است. می‌توانید آن را به صورت گرم همراه با یک استکان چای یا قهوه ترک سرو کنید. نوش جان!

نکات طرز تهیه کنافه پنیری

  • برای سهولت در خرد کردن خمیر، پیشنهاد می‌کنیم آن را داخل فریزر قرار دهید تا منجمد شود. سپس با یک چاقوی تیز آن را به صورت ریز خرد کنید.
  • در صورتی که از خمیر فیلو یخ‌زده استفاده می‌کنید، حتماً قبل از استفاده آن را به طور کامل یخ‌زدایی کنید.
  • در صورت تمایل و برای خوش عطر شدن شربت می‌توانید از گلاب یا هل استفاده کنید.
  • اگر هم تمایل دارید فقط از مخلوط شیر برای لایه میانی کنافه استفاده کنید، بهتر است چهار قاشق غذاخوری نشاسته ذرت اضافه کنید تا مخلوط غلیظ‌تر شود.
  • بهتر است کنافه را به صورت گرم و بلافاصله پس از پخت میل کنید.
  • در صورتی که مقداری از کنافه پنیری باقی ماند، می‌توانید آن را تا سه روز در یخچال نگهداری کنید. برای سرو هم کافیست تا کنافه پنیری را برای چند دقیقه داخل فر قرار دهید تا گرم و آماده خوردن شود.

دیدگاه ها