طرز تهیه دسر یلدایی پاناکوتا با تم هندوانه ویژه افراد وگان

طرز تهیه دسر یلدایی پاناکوتا هندوانه ای ویژه افراد وگان
متوسط
5 نفر
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
بیش 90دقیقه

طرز تهیه دسر پاناکوتا با تم هندوانه مخصوص شب یلدا تهیه شده است. یکی از دغدغه‌های افراد وگان درست کردن غذای وگان در مراسم خاص است. ما به فکر شما هم بوده‌ایم و با یک دسر وگان یلدایی در کنار شما هستیم.

دسر یلدایی پاناکوتا وگان با تم هندوانه نه تنها برای افراد وگان بلکه برای افرادی که حساسیت به لاکتوز دارند هم مناسب است. این دسر با شیر گیاهی فاقد لاکتوز تهیه می‌شود.

شب یلدا یکی از محبوب‌ترین شب‌های ایرانی‌ است که معمولا با دور هم جمع شدن افراد جشن گرفته می‌شود. برای پذیرایی شب یلدا معمولا انواع غذا، نوشیدنی، دسر و انواع آجیل سرو می‌شود و میوه‌هایی مثل: هندوانه و انار بخش جدانشدنی این شب است. به همین منظور، کتاب کاله یک دسر یلدایی وگان را با تم هندوانه در این دستور تهیه به شما یاد می‌دهد.

بارها در کتاب کاله به این نکته اشاره کرده‌ایم که انتخاب رژیم وگان به معنی محدودیت نیست و انواع دسر وگان، نوشیدنی وگان و غذا وگان براش ما تهیه و منتشر شده است. امروز هم به سراغ یکی دیگر از خوراکی‌های خوشمزه گیاهی رفته‌ایم. بنابراین همراه ما باشید تا برای شب چله یک دسر گیاهی خوشمزه با تم یلدا را تهیه ببینید.

مواد لازم برای طرز تهیه دسر پاناکوتا با تم هندوانه

  • شیر فندق کاله400 میلی‌لیتر
  • شیر جو دوسر کاله (اختیاری)یک لیوان
  • شکلات سفید وگان200 گرم
  • شربت افرایک تا پنج قاشق غذاخوری
  • پودر چای ماچایک‌و‌نیم قاشق چای‌خوری
  • رنگ خوراکی (صورتی یا آب لبو)یک قاشق چای‌خوری
  • وانیلیک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • چیپس شکلات (برای طرح هسته هندوانه)به مقدار لازم
  • پودر آگاریک‌ونیم قاشق چای‌خوری

طرز تهیه دسر پاناکوتا تم هندوانه

مرحله اول

برای شروع تهیه پاناکوتا با تم هندوانه‌ ابتدا به سراغ درست کردن قسمت سبز دسر هندوانه‌ای بروید. از یک تابه نسوز یا قالب مخصوص کیک استفاده کنید. قالب را ابتدا کمی با کره گیاهی خیلی کم چرب کنید. می‌توانید از یک شوت برای چرب کردن استفاده کنید. برای درآوردن طرح دایره هندوانه، یک کاسه کوچک‌تر از اندازه قالب را برعکس کنید و از سمت دهانه کاسه در مرکز تابه یا قالب قرار دهید. در مرکز، مواد صورتی و دور آن مواد سبز قرار می‌گیرند.

مرحله دوم

نیمی از شیر فندق و نیمی از شیر جو دوسر را درون یک شیرجوش متوسط بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. تا گرم شدن شیر به آرامی آن‌ها را هم بزنید.

مرحله سوم

پودر ماچا که همان چای سبز آسیاب شده است و نیمی از پودر ژله را قاشق قاشق به شیر در حال گرم شدن اضافه کنید. در حالی که به مدت سه دقیقه شیرها در حال گرم شدن روی شعله متوسط گاز هستند، مواد را هم بزنید تا گلوله گلوله نشوند.

مرحله چهارم

وقتی شیرها خوب گرم شدند، شیرجوش را از روی شعله گاز بردارید و زیر آن را خاموش کنید. بلافاصله 100 گرم شکلات سفید خرد شده و یک‌دوم قاشق چای خوری عصاره وانیل را به مواد اضافه کنید. کمی از مواد بچشید. اگر شیرینی آن کم بود، کمی شربت افرا اضافه کنید.

مرحله پنجم

مواد را در داخل قالب، که در مرکز آن همچنان کاسه وجود دارد، خالی کنید. به این ترتیب، تنها دور قالب از مایه پاناکوتای سبز رنگ پر می‌شود. اجازه دهید مایه پاناکوتا به مدت پنج دقیقه در دمای اتاق خنک شوند. سپس، به مدت حداقل یک ساعت تا حداکثر یک شب در یخچال قرار دهید تا مایه پاناکوتا سفت شود و خودش را بگیرد.

مرحله ششم

در این مرحله از تهیه پاناکوتا، به سراغ قسمت میانی هندوانه بروید. برای درست کردن مرکز صورتی این دسر یلدایی، نیمی از شیر بادام و شیر جو دوسر باقی‌مانده را درون شیرجوش بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. شروع به هم زدن کنید تا به جوش آید.

مرحله هفتم

رنگ خوراکی یا آب لبو را همراه با باقی‌‍مانده پودر آگار به شیر در حال جوشیدن اضافه کنید و هم بزنید تا گلوله گلوله نشوند. وقتی پودر به خوبی در شیر حل شد، به سراغ مرحله بعدی بروید.

مرحله هشتم

شیرجوش را از روی حرارت بردارید و 100 گرم شکلات سفید خرد شده را اضافه کنید و هم بزنید تا شکلات آب شود. همزدن را ادامه دهید تا مواد شما یکدست شوند. کمی از آن را بچشید. اگر میزان شیرینی آن کم بود، کمی بیشتر شربت افرا اضافه کنید.

مرحله نهم

قالب خود را از یخچال بیرون بیاورید. کاسه را به آرامی از وسط آن بردارید. مواد صورتی را به آرامی در مرکز ظرف بریزید. تعدادی چیپس شکلات وگان را به عنوان طرح هسته هندوانه روی مواد بریزید. اجازه دهید 5 دقیقه مواد دسر خنک شوند. سپس، روی ظرف را سلفون بکشید و به مدت چهار ساعت در یخچال قرار دهید تا به خوبی سفت شود.

مرحله دهم

برای سرو، دسر را از قالب و سلفون‌ها جدا کرده و پاناکوتا با تم هندوانه را مانند کیک برش دهید و نوش جان کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه دسر پاناکوتا شب یلدا

  • باقی‌مانده این دسر را می‌توانید تا چهار روز در ظرف در بسته در یخچال نگهداری کنید.
  • برای رنگ صورتی دسر پاناکوتا وگان می‌توانید از پودر پیتای صورتی هم استفاده کنید.
  • می‌توانید به جای شیر جو دوسر آماده از شیر جو دوسر خانگی برای این دسر یلدایی استفاده کنید.
  • برای شیرین کردن دسر به جای شربت افرا می‌توانید از دیگر جایگزین‌های گیاهی عسل استفاده کنید.
  • این دسر وگان را می‌توانید در کنار نوشیدنی‌هایی نظیر هات چاکلت فندقی یا آب سیب زنجبیل نوش جان کنید.
  • به جای چیپس شکلات می‌توانید از طرز تهیه شکلات تلخ وگان یا طرز تهیه شکلات شیرین وگان کمک بگیرید. به این ترتیب، پیش از سفت شدن شکلات‌ها با سوراخ کردن روی پاناکوتا با ابزاری میله‌ای، شکلات را روی آن حفره‌ها می‌ریزید تا فرم تخمه هندوانه را بگیرند.
  • پودر ماچا، پودر به دست آمده از چای سبز است که عطر و طعم منحصر به فردتری از چای سبز نشان می‌دهد و رنگ سبزتری دارد.
  • پودر آگار، ژلاتین گیاهی است. البته می‌توانید از دانه‌های آسیاب شده تخم شربتی هم استفاده کنید. زمانی که در آب خیس بخورند خاصیت ژلاتینی خواهند داشت.

دیدگاه ها