طرز تهیه ماقوت با شیر در سه سوت

طرز تهیه ماقوت با شیر
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

ماقوت یک دسر خوشمزه محسوب می‌شود که مشهدی‌ها و یزدی‌ها آن را بیشتر در ماه رمضان درست می‌کنند. این دسر معمولا با شیر و نشاسته در سه سوت تهیه می‌شود پس می‌توان آن را ۱۵ دقیقه قبل از افطار سریع درست‌ کرد. این دسر خوشمزه را نه تنها بدون شیر می‌توان درست کرد بلکه افزودنی‌های دیگری مانند زعفران هم می‌توان به آن اضافه کرد. ماقوت مانند فرنی یا حلوا بهترین گزینه برای پذیرایی در شب‌های ماه رمضان است که نباید از آن غافل شد. شما در ادامه می‌توانید طرز تهیه ماقوت با شیر را بخوانید و آن را به راحتی درست کنید.

مواد لازم برای تهیه ماقوت با شیر

  • شیر سرد دو پیمانه
  • نشاسته گل یک پیمانه
  • گلاب یک پیمانه
  • آب سرد سه پیمانه
  • شکر دو پیمانه
  • پودر هل یک قاشق چای‌خوری
  • وانیل یک قاشق چای‌خوری
  • زعفران دم‌کرده به مقدار لازم
  • خلال بادام به مقدار لازم
  • خلال پسته به مقدار لازم

طرز تهیه ماقوت با شیر

۱. نشاسته را حل کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه ماقوت با شیر باید به سراغ نشاسته بروید. یک ظرف مناسب انتخاب کنید تا مقدار نشاسته گفته‌شده را به همراه آب سرد داخل آن بریزید. نشاسته را با آب سرد خوب مخلوط کنید تا کامل حل شود. به یاد داشته باشید که در این مرحله مخلوط را باید آن‌قدر هم بزنید تا گلوله‌ای از نشاسته در ظرف نبینید. حال شیر را به آن اضافه کرده و روی شعله با حرارت ملایم بگذارید. بعد از چند دقیقه جوشیدن نشاسته با شیر، شکر و کره را به آن اضافه کنید و تا جایی که آب شوند خوب هم بزنید. برای وعده افطارتان از پودینگ با شیر بادام غافل نشوید.

۲٫ مواد معطر را اضافه کنید

اضافه کردن گلاب و زعفران به ماقوت با شیر

در دومین مرحله از طرز تهیه ماقوت با شیر بعد از حل شدن مواد و مخلوط شدن‌شان با یکدیگر، مواد افزدونی را به قابلمه اضافه کنید. در این مرحله باید در حین هم زدن مواد گلاب، هل، خلال بادام و پسته را به ترتیب اضافه و با یکدیگر مخلوط کنید. بعد از آن‌که مخلوط به غلظتی مانند فرنی رسید باید ابتدا زعفران سپس گلاب را اضافه و بلافاصله حرارت را خاموش کنید. به یاد داشته باشید که استفاده از افزودنی‌های گفته‌شده کاملا اختیاری است و می‌توانید یک یا همه را حذف کنید. کاچی با شیر هم می‌تواند گزینه مناسبی برای پذیرایی از میهمان‌هایتان در وعده افطار باشد.

۳. ماقوت را سرو کنید

سرو ماقوت با شیر

در سومین مرحله از طرز تهیه ماقوت با شیر ، نوبت به سرو ماقوت می‌رسد که می‌توانید آن را در ظرف‌های تک‌نفره یا قالب سرو کنید. در انتها آن را برای یک تا سه ساعت داخل یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد. ماقوت را قبل از سرو می‌توانید با گل محمدی و خلال پسته تزئین کنید.

دستور تهیه ماقوت با شیر

نکات تکمیلی پخت ماقوت با شیر

ماقوت را مانند مشکوفه با نشاسته ذرت در سریع‌ترین زمان می‌توان برای افطار درست کرد. این دسر یزدی مانند کیک یزدی طرفداران خودش را دارد که از رعایت نکات آن هنگام پخت نباید غافل شد.

قوام ماقوت

قوام ماقوت با شیر

در طرز تهیه ماقوت با شیر باید به این نکته توجه داشته باشید که دسر مانند مسقطی کدر نباشد و شفافیتی مانند ژله داشته باشد. قوام این دسر خوشمزه نه باید خیلی سفت یا شل باشد پس این نکته را حتما در نظر داشته باشید.

نشاسته در ماقوت با شیر

در طرز تهیه ماقوت با شیر حتما از شیر سرد استفاده کنید تا نشاسته به خوبی در آن حل شود. اگر آب را جایگزین شیر کردید این نکته را در نظر داشته باشید که حتما سرد باشد تا نشاسته گلوله‌گلوله نشود. در صورت استفاده از پودر نشاسته آن را از صافی رد کنید.

طرز تهیه ماقوت مشهدی

طرز تهیه ماقوت مشهدی

ماقوت در شهرهای ایران به روش‌های مختلفی درست می‌شود که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به ماقوت یزدی و مشهدی اشاره کرد. مهم‌ترین تفاوت این دو استفاده از آب و شیر است. دستور گفته‌شده در بالا روش یزدی آن است که طرز تهیه ماقوت را با شیر بیان کرده است اما در طرز تهیه ماقوت به روش مشهدی باید آب را جایگزین شیر کرد و بقیه مراحل را پیش برد. از آن‌جا که مشهدی‌ها ماقوت را ساده درست می‌کنند پس می‌توانید زعفران یا پودر کاکائو هم داخل آن نریزید. در آخر مشهدی‌ها شیره انگور یا خرما روی ماقوت تهیه‌شده ریخته و نوش‌جان می‌کنند. اگر علاقه‌مند به شیرینی و دسرهای مشهدی هستید حتما در منزل شیرینی مشهدی خانگی را برای خود و عزیزان‌تان درست کنید.

شیر در طرز تهیه ماقوت

استفاده از شیر در طرز تهیه ماقوت کاملا اختیاری است و در صورت حساسیت می‌توانید آب را جایگزین آن کنید. در صورت استفاده از شیر در طرز تهیه ماقوت بهتر است از شیر پرچرب یا شیر گاو استفاده کنید. اگر به شیر گاو حساسیت دارید آن را با شیر گیاهی جایگزین کنید.

سرو قالبی ماقوت با شیر

قالبی سرو کردن ماقوت با شیر

برای سرو مجلسی ماقوت می‌توانید آن را در قالب سرو کنید. برای این کار نیاز است که کف قالب خود را کمی با کره یا روغن چرب کرده و آن را با نایلون بپوشانید. حال ماقوت را داخل قالب بریزید و برای یک ساعت داخل یخچال بگذارید تا خوب خودش را بگیرد. با گذشت یک ساعت، نایلون را از زیر آن کشیده تا به راحتی دسرتان بیرون بیاید. در نهایت آن را با هر مغزیجاتی که خواستید تزئین کنید. برای سرو ماقوت در قالب باید غلظت آن کمی بیشتر از حد معمول باشد که بتوانید آن را به زیبایی برش دهید.

طرز تهیه ماقوت شکلاتی

ماقوت کاکائویی

دسر ماقوت با توجه به ذائقه‌تان به روش‌های متعددی درست می‌شود. یکی از این روش‌ها افزودن زعفران است و در روشی دیگر جایگزین کردن کاکائو به جای زعفران است. در این روش مراحل پخت را مانند بالا پیش می‌روید و هنگام اضافه کردن زعفران، به همان مقدار باید پودر کاکائو را جایگزین کنید.

دیدگاه ها