طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر

طرز تهیه کیک اسفنجی بدون نیاز به فر
آسان
8 نفر
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
60 تا 90 دقیقه

کیک اسفنجی از آن کیک‌هایی است که علاوه بر فر، در قابلمه و توستر هم تهیه می‌شود. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که اگر کیک در فر پخته نشود، پف و خوشمزگی آن چه می‌شود؟ در جواب باید بگوییم، نه تنها از خوشمزگی آن کم نمی‌شود، بلکه همان پف و خوشمزگی را هم دارد. با ما همراه باشید تا محدودیت‌ها را دور بزنیم و برایتان طرز تهیه کیک بدون فر را در ادامه طرز تهیه کیک اسفنجی با ۴ تخم مرغ که مثل همین کیک است و قبلا در کتاب کاله برایتان روش تهیه آن را گفتیم، بگوییم. البته در مطلبی جداگانه، انواع روش‌ها در طرز پخت کیک اسفنجی را به طور کامل بررسی کرده‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید.

مواد لازم برای تهیه کیک اسفنجی بدون فر

  • تخم مرغ چهار عدد
  • آرد ۱۰۰ گرم
  • شکر ۱۰۰ گرم
  • وانیل یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • بیکینگ پودر یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • روغن مایع به مقدار لازم
ویدئوی آموزش تهیه کیک اسفنجی بدون فر

طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر

۱. تخم‌مرغ‌ها را شکسته و خوب هم بزنید

شکستن تخم مرغ‌ها

برای شروع تهیه کیک اسفنجی بدون فر ابتدا تخم مرغ‌ها را داخل یک کاسه بزرگ بشکنید، سپس با دور تند هم‌زن برقی به مدت یک دقیقه آن را هم بزنید تا پف کند. در ادامه مواد خشک و تر را آرام به تخم‌مرغ اضافه کرده و هم بزنید. این کار به پف بهتر کیک کمک خواهد کرد.

۲. وانیل و شکر را به تخم‌مرغ‌ها اضافه کنید

اضافه کردن وانیل و شکر

وانیل و شکر را به تخم‌مرغ اضافه کرده و حدود چهار تا پنج دقیقه دیگر به هم زدن ادامه دهید. این کار به پف بهتر کیک اسفنجی بدون تخم‌مرغ کمک می‌کند. وقتی تخم‌مرغ‌ها به اندازه کافی زده شدند به رنگ کرم درمی‌آیند.

نکته

  • بهتر است از شکر دانه‌ریز برای پخت کیک اسفنجی استفاده کنید.
  • تخم‌ها و شکر را خوب با یکدیگر مخلوط کنید تا مایه کیک، بوی زهم نداشته باشد.

۳. آرد و بیکینگ‌پودر را الک کنید

الک کردن آرد و بیکینگ پودر

آرد و بیکینگ پودر را در یک ظرف سه بار الک کنید. «این کار باعث هوادهی به آرد می‌شود و کمک می‌کند کیک بهتر پف کند.» دقت داشته باشید که مواد باید به صورت دورانی هم زده شود تا پفت تخم‌مرغ‌ها نخوابد و نکته مهمی که باید رعایت کنید این است که این کار را در مدت زمان کمی انجام دهید تا مایه کیک اسفنجی حالت خمیری پیدا نکند.

نکته

الک کردن آرد، نه تنها کیکی سبک و اسفنجی به شما می‌دهد، بلکه از گلوله گلوله شدن آن هم جلوگیری می‌کند.

۴. کف قابلمه را چرب کنید

چرب کردن کف قابلمه

در این مرحله کف قابلمه مد نظرتان را با روغن مقداری چرب کنید، دقت داشته باشید که دیواره‌های قابلمه چرب نشود. به این خاطر که کیک تا بالا پف نمی‌کند. در ادامه کف قابلمه چرب شده را کمی آردپاشی کنید تا کیک به قابلمه نچسبد. حال مایه کیک را داخل قابلمه بریزید و در قابلمه را بسته و آن را روی حرارت خیلی ملایم قرار‌ دهید. برای راحتی کار می‌توانید از شعله پخش‌کن هم استفاده کنید. در مدت زمان ۴۵ دقیقه‌ای پخت، درب قابلمه را باز نکنید تا کیک خام نماند.

با فرو کردن یک خلال چوبی در میان کیک از پخت آن اطمینان حاصل کنید. سپس با کمک یک چاقوی تیز، اطراف کیک را از قابلمه جدا کنید و مانند فیلم در ظرف سروتان برگردانید و اجازه دهید کیک کامل خنک شود، سپس آن را تزئین کنید.

اگر دوست دارید می‌توانید طرز تهیه کیک اسفنجی به روش‌های مختلف را در لینک‌های زیر بخوانید:

طرز تهیه کیک اسفنجی با ماست

طرز تهیه کیک اسفنجی با پف زیاد

طرز تهیه کیک پرتقالی اسفنجی 

کیک اسفنجی بدون فر
کیک اسفنجی بدون فر را می‌توانید برای تمامی دورهمی‌ها و مجالس شادی‌تان تهیه کنید.

نکات سرآشپز برای تهیه بهتر کیک اسفنجی بدون فر

کیک اسفنجی یکی از خوشمزه‌ترین کیک‌هایی است که به راحتی می‌توانید آن را در منزل آماده کنید. اگر می‌خواهید پخت این مدل کیک از کیک‌های اسفنجی برایتان آسان‌تر باشد، رعایت ترفندها و نکات زیر را در نظر داشته باشید.

چرا کیک اسفنجی در قابلمه خام می‌ماند؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام پخت کیک اسفنجی بدون فر باید به آن دقت کرد، باز نکردن درب قابلمه در مدت زمان پخت است. این کار منجر به پف نکردن و خام ماندن کیک‌تان می‌شود.

دلیل دیگر خام ماندن کیک عدم رعایت تناسب نسبت‌‌های مواد اولیه است. برای اطمینان از پخت کیک، خلال چوبی در میانه کیک فرو کنید، در صورت چسبیدن مایه کیک به آن، اجازه دهید برای چند دقیقه دیگر در قابلمه با همان شعله ملایم باقی بماند.

از چه طعم‌دهنده‌هایی برای کیک اسفنجی می‌توان استفاده کرد؟

یکی از طعم‌دهنده‌ها که به کیک شما مزه بهتری می‌دهد، پوست و آب پرتقال است. شما می‌توانید طرز تهیه کیک پرتقالی اسفنجی را در کتاب کاله بخوانید و تا فرصت هست آن را امتحان کنید. گلاب هم از دیگر گزینه‌ها محسوب می‌شود که علاوه بر طعم، عطر آن را هم تغییر می‌دهد. کافی است چند قطره از آن را در مایه کیک خود بریزید.

آیا برای پخت کیک اسفنجی فر ضروری است؟

خیر! کیک اسفنجی که پایه کیک‌های تولد و دسرها محسوب می‌شود، می‌توان آن را به آسانی در منزل و بدون فر تهیه کرد. در این مطلب، طرز تهیه آن را در قابلمه توضیح دادیم، با این حال در کتاب کاله می‌توانید طرز تهیه کیک اسفنجی در توستر را هم بخوانید و آن را هم امتحان کنید.

آیا کیک اسفنجی در قابلمه را تنها با این روش می‌توان پخت؟

خیر! از آن‌جا که کیک اسفنجی با روش‌های متفاوتی تهیه می‌شود در دنیای شیرینی‌پزی حرف‌های بسیار برای گفتن دارد. به عنوان مثال طرز تهیه کیک اسفنجی در قابلمه این رسپی کمی با آن‌چه در این مطلب گفته شده است، فرق دارد. از آن غافل نشوید.

نحوه سرو و تزئین کیک اسفنجی به چه صورت است؟

آن‌چه که در تزئین کیک‌های اسفنجی اهمیت دارد، خلاقیت شما است. با این حال اگر ایده‌ای برای تزئین کیک‌ها‌یتان ندارید، می‌توانید با توجه به سلیقه‌ و اندازه کیک‌تان طرز تهیه سس شکلاتی برای روی کیک و طرز تهیه گاناش شکلاتی را در کتاب کاله بخوانید و از آن بهره ببرید.

پودر قند و برش‌هایی از میوه‌های فصل هم می‌توانند کیک‌تان را زیباتر کنند.

برای سرو کیک از بستنی و مارمالاد هم می‌توانید کمک بگیرید.

کیک اسفنجی بیشتر پایه چه کیک‌هایی است؟

این کیک پایه بیشتر کیک‌های تولد محسوب می‌شود، از مهم‌ترین آن‌ها که در کتاب کاله آورده شده است می‌توان به طرز تهیه کیک شارلوت و طرز تهیه کیک تولد مدرن اشاره کرد.


دیدگاه ها

    1. زهرای عزیز برای اینکه کیک اسفنجی پف‌دار داشته باشید بهتره آردتون رو دوبار الک کنید. تاریخ انقضای بیکینگ پودری که مصرف می‌کنید رو چک کنید تا مبادا تموم شده باشه؛ شیر رو بهتره قبل از مصرف برای ده دقیقه بیرون از یخچال قرار بدید تا با محیط هم‌دما بشه. برای پخت از یک قابلمه بزرگ‌تر استفاده کنید و در قابلمه را با دم کنی بپوشانید و به هیچ وجه تا یکساعت در قابلمه را برندارید.

  1. سلام من این کیک را درست کردم ولی خیلی پف نکرد چه کار کنم تا خوب پف کنه؟

    1. زهرای عزیز برای اینکه کیک اسفنجی پف‌دار داشته باشید بهتره آردتون رو دوبار الک کنید. تاریخ انقضای بیکینگ پودری که مصرف می‌کنید رو چک کنید تا مبادا تموم شده باشه؛ شیر رو بهتره قبل از مصرف برای ده دقیقه بیرون از یخچال قرار بدید تا با محیط هم‌دما بشه. برای پخت از یک قابلمه بزرگ‌تر استفاده کنید و در قابلمه را با دم کنی بپوشانید و به هیچ وجه تا یکساعت در قابلمه را برندارید.

    1. زهرای عزیز سلام؛
      بله شما می‌تونید به جای عصاره وانیل از پودر وانیل هم استفاده کنید.