طرز تهیه کیک ساده با شیر و وانیل – آسان با پف زیاد

طرز تهیه کیک ساده با شیر و وانیل
آسان
۱۲ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

کیک همیشه یک گزینه عالی برای پذیرایی در میهمانی‌ها و دورهمی‌ها است که باید در انتخاب طعم، نوع و روش پخت آن دقت کرد. در دنیای رنگارنگ و خوشمزه شیرینی‌پزی، کیک ساده کاکائویی یا کیک ساده اسفنجی تنها کیک‌های پذیرایی به حساب نمی‌آیند چراکه مد‌ل‌های دیگری هم وجود دارد. کیک ساده یکی از آن کیک‌ها است که افراد مبتدی و حرفه‌ای به آسانی می‌توانند آن را با پف زیاد درست کنند. استفاده از طعم‌دهنده‌های مختلف مانند وانیل، کیک ساده را خوشمزه‌تر خواهد کرد. پس در این مطلب طرز تهیه کیک ساده با شیر و وانیل را بخوانید و برای عزیزان‌تان درست کنید.

مواد لازم برای تهیه کیک ساده با شیر و وانیل

  • آرد کیک دو و سه‌چهارم فنجان
  • شیر یک فنجان
  • کره بدون نمک یک فنجان
  • شکر یک و یک‌دوم فنجان
  • تخم‌مرغ بزرگ چهار عدد
  • وانیل یک قاشق غذاخوری
  • بیکینگ‌پودر دو و سه‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • نمک یک‌دوم قاشق چای‌خوری

مواد لازم برای تهیه فراستینگ

  • شکر پنج و یک‌دوم فنجان
  • کره بدون نمک یک و یک‌دوم فنجان
  • وانیل یک قاشق غذاخوری
  • نمک یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • خامه غلیظ شش قاشق غذاخوری

طرز تهیه کیک ساده با شیر و وانیل

۱. فر و قالب کیک را آماده کنید

آماده کردن قالب ها در طرز تهیه کیک ساده با شیر و وانیل

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک ساده با شیر و وانیل همانند دستور تهیه دیگر کیک‌ها باید مواد لازم را دمای محیط قرار دهید. شیر، تخم‌مرغ و کره بدون نمک از مهم‌ترین آن‌ها است که تاثیر به‌سزایی در پف کیک ساده‌تان دارد. در ادامه پیش بردن مراحل تهیه کیک باید دو قالب ۲۳ سانتی‌متری خود را کمی با کره یا روغن چرب کنید. کف قالب‌ها را کاغذروغنی بیاندازید. کاغذروغنی را هم چرب کنید. سپس کمی آرد در قالب‌ها بپاشید. قالب‌ها را بچرخانید تا آرد کامل به همه جای قالب برسد. مقدار اضافه آرد را بگیرید. حال فر را با دمای ۱۷۶ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. پیشنهاد ما به شما تهیه کیک ساده در توستر با همین مواد است.

۲. مایه کیک ساده را آماده کنید

کیک همیشه یک میان‌وعده خوشمزه برای پذیرایی در دورهمی‌ها به حساب می‌آید پس در دومین مرحله از طرز تهیه کیک ساده با شیر و وانیل باید در یک کاسه بزرگ کره و شکر را برای پنج دقیقه هم بزنید تا پف کند. در ادامه تخم‌مرغ‌ها را یکی‌یکی به کاسه اضافه کنید. با هر بار اضافه کردن تخم‌مرغ‌ها، مواد را خوب هم بزنید. وانیل را هم اضافه کرده و با هم‌‌زن مواد را خوب مخلوط کنید. در ادامه پیش بردن مراحل تهیه کیک ساده با شیر در کاسه‌ای دیگر آرد، نمک و بیکینگ‌پودر را سه بار الک کنید تا کیکی سبک‌تر داشته باشید. آرد را به مخلوط کره اضافه کنید. سپس مقدار شیر گفته شده را بریزید. در نهایت با سرعت متوسط رو به پایین تمامی مواد داخل کاسه را هم بزنید. مایه کیک‌تان ساده‌تر از آن‌چه که فکرش را بکنید آماده شد.

۳. کیک ساده را بپزید

در ادامه طرز تهیه کیک ساده با شیر و وانیل ، مایه کیک را به صورت مساوی در قالب‌های کیک بریزید. قالب‌ها را برای ۳۰ تا ۲۰ دقیقه در فر از قبل گرم‌شده بگذارید. برای اطمینان از پخت کیک باید بعد از ۱۵ دقیقه یک خللال چوبی در کیک‌ها فرو کنید تا زمان دقیق آن دست‌تان بیاید. دقت داشته باشید که در صورت زیاد شدن زمان پخت، کیک سفت و غیرقابل خوردن خواهد شد. با گذشت زمان پخت، کیک‌ها را بیرون بیاورید. آن‌ها را برای ۱۰ دقیقه روی توری سیمی بگذارید تا کامل خنک شوند. از درست کردن کیک اسفنجی با آب غافل نشوید.

طرز تهیه فراستینگ

۱. کره و شکر را بزنید

مخلوط کردن کره و شکر در طرز تهیه کیک ساده با شیر و وانیل

در اولین مرحله از طرز تهیه فراستینگ کیک ساده باید در یک کاسه بزرگ کره را برای پنج دقیقه با سرعت متوسط رو به پایین بزنید تا در اصطلاح رنگ‌پریده شود. نیمی از شکر گفته‌شده را اضافه کنید سپس با سرعت کم هم بزنید تا شکر کمی نرم شود بعد مابقی شکر را اضافه کنید. حال سرعت هم‌زن را متوسط رو به زیاد کنید و برای پنج دقیقه دیگر هم بزنید. حال شکر کامل با کره مخلوط شده است.

۲. خامه را اضافه کنید

اضافه کردن خامه و وانیل به مخلوط کره و شکر در طرز تهیه کیک ساده با وانیل و شیر

در دومین مرحله از طرز تهیه فراستینگ کیک ساده باید نمک و وانیل را به مخلوط اضافه کنید. با سرعت کم مجدد هم‌زن را روشن کرده تا مخلوط را هم بزنید. به آرامی سه قاشق از خامه غلیظ را داخل ظرف بریزید. سپس سرعت هم‌زن را متوسط رو به بالا قرار دهید. مخلوط را برای پنج دقیقه هم بزنید تا خامه هم ترکیب شود. دقت داشته باشید که کف و کناره‌های کاسه را هم بگیرید. در ادامه قوام فراستینگ را بررسی کنید در صورت شل بودن باید هر بار یک‌دوم قاشق غذاخوری خامه اضافه کرده و هم بزنید. به یاد داشته باشید فراستینگ‌ تنها باید قابل پخش روی کیک باشد نه آن‌قدر شل که نتواند شکل خود را حفظ کند.

۳. فراستینگ را روی کیک بمالید

فراستینگ کردن کیک ساده با شیر و وانیل

در آخرین مرحله از طرز تهیه کیک ساده با وانیل و شیر باید کیک پخته را روی صفحه بگذارید. با کمک یک چاقوی تیز آن را به دو قسمت تقسیم کنید. یک لایه از فراستینگ را روی آن بمالید. لایه دیگر را روی آن قرار دهید. این کار را تا جایی تکرار کنید که آخرین لایه را گذاشته و کامل روی آن را فراستینگ بمالید. در نهایت آن را با خرده میوه یا خامه شکلاتی تزئین و سرو کنید.

دستور تهیه کیک ساده با شیر و وانیل

نکات تکمیلی پخت کیک ساده با شیر و وانیل

کیک وانیلی در دنیای شیرینی‌پزی با روش‌های متفاوتی درست می‌شود اما رعایت نکات زیر در همه آن‌ها تقریبا یکسان است. برای پیش بردن هرچه آسان‌تر مراحل پخت این کیک هوس‌برانگیز، نکات زیر را بخوانید.

کیک ساده با شیر و وانیل در قابلمه

پخت کیک ساده با شیر و وانیل در قابلمه

برای پخت بهتر کیک ساده با شیر و وانیل در قابلمه باید قابلمه‌ای بزرگتر از قالب کیک خود انتخاب کنید و مقداری آب درون آن بریزید.در ادامه پایه‌ای فلزی درون قابلمه قرار دهید تا قالب کیک را روی آن بگذارید. دقت داشته باشید که آب درون قابلمه نباید خیلی کم باشد که سریع بخار شود و از سویی دیگر به اندازه‌ای آب بریزید که روی قالب را نگیرد و آب داخل مایه کیک نرود. در صورت نداشتن پایه فلزی از فنجان یا یک وسیله سوراخ‌دار مانند آبکش یا الک هم می‌توانید کمک بگیرید، این به خلاقیت و اندازه قالب شما بستگی دارد. نکات مرتبط با پخت کیک ساده بدون فر را در مطلب طرز تهیه کیک اسفنجی در قابلمه بخوانید.

جایگزین شیر در کیک های ساده و اسفنجی

کیک ساده به ویژه اسفنجی به روش‌های متفاوتی تهیه می‌شوند. یکی از آسان‌ترین آن‌ها استفاده از آب یا آب‌میوه به جای شیر است. در فصل‌های مختلف با توجه به میوه‌های نوبرانه آن فصل می‌توانید از خرده‌های میوه و آب‌میوه هم استفاده کنید. به صورت میانگین نصف فنجان تا یک فنجان آب‌میوه را باید جایگزین آب یا شیر کنید. یکی دیگر از جایگزین‌های شیر در تهیه کیک ساده با وانیل استفاده از ماست است که همان پف و طعم فوق‌العاده را دارد. طرز تهیه کیک اسفنجی با ماست را در کتاب کاله می‌توانید بخوانید.

اهمیت استفاده از نمک در پخت کیک ها

اهمیت استفاده از نمک در طرز تهیه کیک ساده با شیر و وانیل

نقش نمک را در تهیه کیک را نمی‌توان انکار کرد چراکه از شیرین شدن بیش از حد کیک جلوگیری می‌کند. از سویی دیگر نمک به خارج شدن سفیده تخم‌مرغ از حالت اصلی و پف بهتر آن کمک می‌کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید نمک باعث می‌شود تا مزه دیگر ترکیبات کیک به خوبی احساس شود. برای دورهمی‌هایتان از تهیه رولت خامه‌ای با لیوان فرانسوی غافل نشوید که جلوه‌ای دیگر به پذیرایی‌تان می‌دهد.

گلوله گلوله شدن آرد

در طرز تهیه کیک ساده وانیلی گاهی آرد به هنگام اضافه شدن به مایه کیک گلوله‌گلوله می‌شود که دلیل آن را باید در دمای شیر جست. شیری که در دستور تهیه کیک ساده به کار می‌برید باید تقریبا ولرم باشد در نتیجه از شیر سرد استفاده نکنید.

فیلینگ کیک ساده با وانیل

فیلینگ کیک ساده با شیر و وانیل

ابتدا کیک ساده وانیلی را به صورت لایه‌لایه و افقی برشی دهید. برای آن‌که لایه‌های کیک‌تان مرطوب بمانند آن‌ها را با کمی آب قند خیس کنید. برای فیلینگ‌کردن لایه‌ها از انواع خرده میوه‌ها، آجیل‌ها و خامه‌ هم می‌توانید استفاده کنید. به این صورت که یک لایه از کیک را پر از خرده میوه کرده سپس روی آن را فراستینگ بمالید. لایه بعدی کیک را روی آن بگذارید و این کار را تا جایی ادامه دهید که لایه‌هایتان روی یک‌دیگر قرار گرفته و تمام شوند. در انتها اطراف کیک را خامه‌کشی کنید و با پودر قند یا برش‌های میوه تزئین کنید. برای خامه‌کشی آسان‌تر از همان ابتدا لایه‌های کیک را روی پایه گردون بگذارید. از خواندن مطلب طرز تهیه فیلینگ پوره میوه غافل نشوید.

طعم دهنده‌های کیک ساده

طعم‌دهنده کیک ساده تنها به وانیل خلاصه نمی‌شود. با توجه به ساده بودن دستور و ذائقه‌تان به راحتی از انواع طعم‌دهنده‌ها می‌توانید استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما استفاده از دارچین، هل، پوست پرتقال، سیب، پودر کاکائو، گلاب زعفران است. با اضافه کردن پوست و آب پرتقال به مایه کیک به راحتی می‌توان یک کیک پرتقالی همه‌پسند درست کرد. از سویی دیگر با اضافه کردن پودر کاکائو هم می‌توانید یک کیک خیس کاکائویی برای عصرانه‌تان داشته باشید.

سرو و تزئین کیک ساده با وانیل و شیر

تزئین و سرو کیک ساده

تزئین کیک به ویژه برای میهمانی‌ و دورهمی‌ها همیشه یک بحث چالش‌برانگیز بوده است. این نکته را همیشه در نظر داشته باشید که تزئین باید با توجه به سلیقه و ذائقه خودتان صورت بگیرد. گاهی می‌توان با خرده میوه یا شکوفه زدن خامه شکلاتی بهترین تزئین را داشت. با این‌حال مطلب تزئین کیک ساده خانگی با هفت ایده جذاب در کتاب کاله به شما بسیار کمک خوهد کرد.

نگه داری کیک ساده وانیلی

کیک ساده را می‌توانید تا یک هفته در دمای محیط نگه دارید. تنها دقت داشته باشید که روی آن را فراستینگ نمالیده باشید چراکه فراستینگ در دمایی غیر از یخچال شل می‌شود. برای نگه‌داری طولانی‌مدت کیک در فریزر باید آن را درون یک ظرف پلاستیک در بسته قرار دهید. در روشی دیگر دور لایه‌های کیک بدون فراستینگ را باید پلاستیک یا فویل بپیچید. با این کار دیگر هوا درون آن نفوذ پیدا نمی‌کند. حال این کیک را تا سه ماه نگه دارید. برای استفاده از این کیک فریزری آن را شب قبل از فریزر در آورید و در یخچال قرار دهید تا بتوانید طی یک هفته از آن استفاده کنید.

دیدگاه ها